Hej,
jag har köpt en hel del fräsar med tum-dimensioner (på både fräs och axel) från Jesada tools (Razor Tools) i USA. http://allita.net/Projects/omnicat5/index.php?cat_id=0

Visst fraken kostar en del, men de har ett bra utbud av frässtål till handöverfräsar. Vissa modeller finns inte att få tag på i Sverige eller Europa.
 
Daniel_N skrev:
Har du något nummer på spännhylsa och mutter på axminster? Jag hittade 410260, som passar of2000e, fast den är bara 1/4".
Jag beställde också en T11 från UK och kompletterade med 8 och 12 mm spännhylsor. Dock glömde jag att beställa extra muttrar, vilket mattiasp redan har förklarat varför det behövs.

För att slippa en extra beställning från UK åkte jag ut till Industriboden (Malmö/Jägersro) och köpte två muttrar som reservdel till DW625/ELU MOF177 (samma som T11) som passade klockrent till Trends hylsor. De hade dem i lager och jag har för mig att de kostade ca en femtiolapp styck - det var i varje fall billigare än från UK!

Eftersom CMT:s hylsor passar både varianterna av MOF177 och OF2000 så borde rimligtvis DW/ELU-hylsorna även funka i OF2000. Om Indurstiboden har dem i lager (speciellt om du skall ha 1/2"), och vad de kostar, vet jag inte. Men det kan kanske vara värt att kolla upp? Det gick ju bra med muttrarna i varje fall ;)

Ang 12 mm eller 1/2"... om jag bara skulle ha en hylsa så skulle jag valt 12 mm av samma skäl som Woodmec uppger. Det finns en del stål med metriska skärmått och 1/2" skaft (tex Trend har det), men utbudet blir vad jag har sett lite begränsat.
 
Har nu fått prova bygga_bo's spännhylsa för Trend T11, och den passade perfekt. Så sådana blir det (samma som till Dewalt 625, elu 177 för övrigt) - betyder att jag får både 12mm och 1/2" spännhylsa för ca halva priser jämfört med att handla festool. Stor tack för det bygga_bo och mattiasp!

Någon som har tips på märken på frässtål? Vad finns det för fler alternativ till CMT och Cobolt? Jag är på jakt efter riktigt bra kvalitet.
 
Har precis beställt några stål från Titman i england (www.titman.co.uk).
Har haft problem med att hitta 45 graders fräsar som har tillräckligt bra
precision för att använda i CNC. Ofta har dom inte helt exakt 45 graders vinkel och skär inte exakt till en spets (lämnar en flat yta i botten). Jag har beställt en med lödda hårdmetallskär
och en med vändskär. Båda med 12 mm skaft.
Använder annars CMT som jag är mycket nöjd med, deras massiva spiralfräsar är helt suveräna.
Återkommer med en rapport när jag testat dom.
 
Någon som testat Tornado som Rutlands säljer?

Behöver köpa på mig lite fler fräsar, tips på vilka och var mottages tacksamt.
 
Nu har jag testat mina Titman fräsar. Anledningen till att denna rapport dröjt ett tag är att den första vändskärsfräsen som jag fick var helt kass. Den var feltillverkad så att vändskäret inte passade rätt mot sätet med effekten att den hamnade ur läge och skar med bakkanten av skäret. När jag väl fått den nya så måste jag säga att det är det bästa verktyget jag hittat hittills för V-Carving. Det som återstår är att se att den håller samma precision efter byte av skär. Den skär till en helt perfekt spets. Även fräsen med lödda hårdmetallskär skär lika bra. Kan med viss tvekan rekommendera dessa fräsar, bra verktyg men företaget är långsamt både i orderhantering och definitivt i reklamationshantering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.