Hej

Hur får jag det tätt runt stödbenen med plasten?

Ska börja isolera övervåningen snart och får inte in i skallen hur detta ska bli bra/tätt!

Ska man gå längs hela sidan med plasten eller sida till sida?

//Micke
 
Jag skall göra samma fast runt hanbjälkarna. Jag tänkte skära/klippa ut så mycket att jag kan vika upp minst 10 mm på bjälken och sätta silikon eller liknande innan jag häftar. Jag antar att du tänker isolera ut till takfot, annars hade du bara lagt spärren på insidan vilket är mycket enklare. verkar som vi egentligen har samma fråga. Hur tätar man runt en bjälke enklast och bäst?
 
Stämmer bra det ska hela vägen ut till takfoten.

Blir nog lite knöligt att få till.
 
Ett dumt förslag kanske, men kan du inte ta bort benet, plasta och sedan sätta ditt det igen. Så kommer jag göra, men jag skall flytta ut mina stödben 30-40 cm. Känns onödigt att ha stödben på 140 när standarden idag ligger på typ 90.

Och ja, en byggnadsingenjör har räknat ut avståndet :)
 
Vet ej riktigt hur det kan tänkas se ut vid dina stödben (uppe/nere) men spika på reglar runt stödbenen ,jäms med plasten kanske.
Har själv en dundertejp som kostar 250:- /10 m ,vulkar fast i nästan alla material.
 
Nu har vi börjat och det blev isolering längs stödbenen så vi slapp problemet, vilket känns skönt.

Tack för svaren.

//M
 
Plastade du inte golvet bakom stödbenet? Och isolering på detta? har du plast i mellanbjälklaget och tillräckligt med isolering där antar jag att det inte behövs.
 
storkarp skrev:
Plastade du inte golvet bakom stödbenet? Och isolering på detta? har du plast i mellanbjälklaget och tillräckligt med isolering där antar jag att det inte behövs.
Där finns plast i bjälklaget sen är det papper på baksidan av isoleringen.
Sen plastar jag innanför stödbenet.
 
Jag har liknande funderingar just nu. Har byggt till en våning på vårat hus. Hur ska man bära sig åt för att få diffspärren så bra som möjligt i mellanbjälklaget. Ska man gå med diffspärren ner mot ök golvbjälkarna och stanna där (se bild till vänster nedan) eller ska man gå med diffspärren ner till uk golvbjälkar och sedan ut mot takfoten?

Är rädd för att varm luft stiger upp från nedervåningen och smyger utåt i mellanbjälklaget och kondenserar när de närmar sig takfoten?
 
  • diffspärr1.jpg
  • diffspärr2.jpg
Du säger att det har byggts på ett nytt tak . Det normala är att diffplasten skarvas på från nedervåningen och fortsätter sedan till övervåningen (lite jobbigt runt alla balkar till mellan bjälklaget !)
 
Jo, att skarva med plasten i vägg på ndervåningen vore ju givetvis det bästa, men vi har ju byggt till en övervåning på vårat gamla hus. Plasten i det ursprungliga huset går ju inte upp på den gamla vinden, utan den slutar ju i ovankant på innertaket på bottenvåningen. Så om jag ska skarva ihop plasten på den nytillkomna övervåningen med plast i vägg på bottenvåningen så blir det ju ett jäkla trixande som innebär att både tak och väggar på nedervåningen kommer behöva delvis rivas.

Är det så man bör göra, eller är något av alternativen i mitt urspungliga inlägg ok?
 
Beroende på vad du har för ventilation i huset (självdrag/mekanisk) så blir fuktpåverkan i byggnaden olika.
Störst fuktpåverkan/tryck får man på övervåningen (varm luft) och naturligtvis i badrumet.
 
Hej,
vi har självdrag i huset.
(Pelletsbrännare i pannan och murad skorsten)
 
Med mekanisk ventilation så bildas undertryck i huset ,kan vara positivt ibland :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.