Vi har ett stort vardagsrum, 90 kvm, som vi knappt använder. Rummet har en pool som är ca 4x6 meter och ca 1.80 djup (tror jag). När vi köpte huset var poolen överbyggd med golv. Golvet är uppreglat och enkelt att ta bort (spånskivor). Vi har aldrig använt poolen och kommer inte att göra det.

Nu ska vi helrenovera det rummet, bl a behöver vi lägga in platonmatta osv eftersom golvkontruktionen inte är byggt enligt dagsnormen.

Frågan är om någon kan komma på en kul idé för vad vi ska använda poolutrymmet till. Nån som varit med om något liknande? Det känns tråkigt att bara fylla igen den, det är ju trots allt ett rum på ca 18 kvm, även om takhöjden blir låg.

Vinkällare?
Hemligt rum?
Bollhav? (vi har inga barn)
Nedsänkt TV-rum?
En damm med sköldpaddor?

Många är de förslag vi fått från kompisar, men vi är mycket tacksamma för fler ideér.
 
Hemligt hobbyrum..
 
Ja, kanske det. En putting green kanske vore nåt. Golvet därnere borde ju luta en aning. Om jag gör den riktigt hemlig så behöver ju inte ens frun veta vart jag tar vägen emellanåt:)
 
Jag har vänner som har orkidee-dille, de har gjort om sin pool till värsta växthuset.
 
Bollhav är väl kul även för vuxna! Tycker jag låter som en bra idé! :D

Nä, men kan du inte bygga golvet i olika nivåer?
(Glömt vad det heter egentligen...) EDIT: Etagé heter det ju!!!

Kan ju vara läckert med nedsänkt soffgrupp mitt i rummet, t ex.

//Daniel
 
Redigerat:
Sparbössa..
 
Ha ha ha. Sparbössa! Så kan man dyka i som Joakim von Anka:)
Orkidéer....hmm, om min fru får reda på det blir hon nog eld och lågor. Hon har hela huset fullt av orkideer.
Nedsänkt soffgrupp låter som en cool idé. Men då ser man inte ut från soffan genom fönstret. Och sofforna står nog som bäst i andra ändan av rummet där vi har öppna spisen. Men jag ska ha det i åtanke. Kan vara helrätt. Gärna fler förslag.
 
Hydrauliskt höj/sänkbart biljardbord eller bar kke? smörjbrygga till bilen :p
 
Halfpipe!!! (skateboardramp alltså.)

Eller inred hemmabio med riktiga biofåtöljer på "lutande" golv.
 
Sparbössan är ju given :)

Det tråkiga alternativet är ju förråd/klädkammare
 
Har du ork/tid/pengar så helt klart något som är höj/sänkbart som Tossegubben skriver! Ser ut som resten av golvet då den är nersänkt. Sen trycker du på en strömbrytare så swisch (går kanske inte göra så fort att de låter swisch dock.. men du fattar) kommer de upp:

* En fet tv med tillhörande högtalare/dvd/tvspel osv osv
* Biljardbord/pingisbord/airhockey/eller liknande
* Hyllor runt om, typ 4 bokhyllor ställt så de bildar en fyrkant
* Ovanstående fast med barskåp/vitrinskåp/inbyggda öl/vin-kylskåp.

Du behöver ju inte använda hela den ytan. Du kan ju bygga så de är en fyrkant på 2x2m som hissas upp/ner. Kanske lite överkurs med 24 hyllmeter bokhylla som kommer upp ur golvet :)
eller en 2x0,5m yta räcker ju för att hissa upp TV systemet.
 
En människa här i trakten hade den till hembränneri. Stort jäskar...

Fast nedsänkt soffgrupp låter ju mysigt.
Hemmabio med sittplatser i nivåer brukar ju göras med upphöjda paltser bak, men varför inte nedsänkta platser fram istället?
 
C
Du ska ha det till en gigantisk baslåda. :)
 
Kanske jäskar underst och nedsänkt soffgrupp överst. Så polisen inte ska tro att det finns nåt under.
 
Vilka förslag:) Underbart. Vill gärna ha fler förslag. Min fru tyckte att nedsänkt biljardbord var bra. Hon vet att jag vill ha ett biljardbord, men hon tycker inte att det ska synas. Problemet är väl att ett biljardbord är grymt tungt.

Men bara själva principen att kunna sänka ner något och hissa upp det igen är ju helskönt. Mer förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.