Hej
Är det någon som kan svara på den här frågan?

Min svärmor gick bort för 2 år sedan. Vi fick i år deklaration för vissa små poster...plus för fastighetsskatt.
Hon stod som ägare till landstället. Taxerat för ca 400.000:- Men de köpte det tillsammans för gemensamma pengar. Men då hennes man  stod som ägare för bostaden (villa) plus ytterligar en villa där de har kontor för sin firma, beslöt de att hon skulle stå som ägare till sommarhuset.

För att han nu ska stå som ägare istället för hennes dödsbo, så att "samhällssystemet" kring henne kan avslutas, vill han att huset ska stå på honom.
De var gifta i 40 år. Och i testamnentet står det att de ska sitta i orubbat bo.

Han kontaktade en snurrrig kommun gubbe som sa att tingsrätten för att skriva över huset på honom tar ut en ny lagfartsavgift!!
Är det sant att han ska behöva betala en ny lagfart?!
Mycket tacksam för svar.

/Sabina
 
ja det är jag så gott som säker på. Jag har själv "skänkt bort" en halv sommarstuga, och trots att jag stod kvar som 50% ägare så behövdes ny lagfart.
 
Snabbt jobbat Cattis, han ju inte ens blinka.

Sverige är ett fantastiskt land..........oftast ;D

/ Sabina
 
Jo... men jag tycker att 64000 låter väldans dyrt. Hm jag tror att det smidigaste är att dödsboet säljer fastigheten till honom för en mer eller mindre symbolisk summa. då beräknas lagfartskostnaden efter det priset. Sen skriver man ett skuldebrev mellan honom och dödsboet, men bryr sej aldrig om att reglera skulden. På det visset kryper man undan gåvoskatten oxå! Var ligger huset sabina. jag vet en advokat som är en rackare på det där... 8)
 
Lagfarten kostar 1,5 % av köpeskillingen i stämpelskatt plus en expeditionsavgift på 825 kronor. 64 000 kronor betyder ett pris på 4,3 miljoner... 400 000 i pris ger lagfartskostnad på 6 000 plus 825 kronor.
 
Hej på er.
Sorry, självklart ska det ju vara ca 6400:- Hade för bråttom över tangentbordet...

Cattis, det ligger utanför Mariefred. Strängnäs kommun.
Vi har prata med vårt företags revisor om detta. Han menar att när man redan betalat arvskatt som make, ska det bara vara någon mindre avgift att betala när man ändrar lagfarten. Inte särskilt mycket alltså.

Känns fånigt att behöva betala flera tusenlappar för något som ju redan är hans och s å har varit i 25 år....

/ MVH Sabina
 
Ja man måste kunna hävda en sk "dold äganderätt"...
 
Hm, har vi fler jur stud/kand här?
Är du?? vem skulle det mer vara ???
 
ha ha... tanken har slagit mej att börja plugga till just jurist faktiskt, men man kan väl säga att situationer har tvingat mej att bli påläst... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.