Får men tex gå upp med rören från pannan och sedan ner igen till tanken eller måste de ligga i samma nivå. Och i så fall gäller det både matning och retur rör?
Man ska väll ha så lite böjar som möjligt om jag förstått det rätt...

MVH Anders
 
Om du ska köra bara till tanken, aldrig tillbaka, och ska få någon nytta av självcirkulationen i en Laddomat 21, ska rören gå så plant som möjligt. Golvröret nära golvet, det övre på ungefär samma höjd hela tiden.
Då avluftningen i regel finns på tanken, är det lämpligt om det övre röret lutar lite svagt upp mot tanken. Då underlättar det för luften att hitta dit, istället för att stanna i pannan.

Ska du pumpa i bägge riktningarna, utan någon självcirkulation, kan du dra rören i stort sett hursomhelst. Luftfrågan gäller fortfarande. Får du rör som går upp, och sen ner igen, måste du ha en luftning på toppen. Annars får du aldrig ut luften som samlas där.
 
Dra hetvattenröret från pannan lätt lutande upp mot ackumulatortankens anslutning så att ångbublorna (oftast ånga, ej luft) kan kylas, kondenseras och försvinna.

Returledningen drar man lågt det överhuvudtaget går. Vad du än gör, dra inte returledningen upp till taket och sedan ner igen till anslutningen. Jag förstår att du vill bli av med rören vid golvet. Jag bilade ett litet dike i betong-golvet, lade i röret där, isolerade röret väl och återfyllde först med sand och resten med grovbetong. Annars hade jag fått kliva över röret varje gång jag skulle elda.
 
Det är ju så olika hur det ser ut i pannrummen. Mina rör följer väggen bort till tankarna. Inga problem alls.
 
tackar så mycket för svaren.
Kan nog dra returröet bakom pannan så det inte blir i vägen.

MVH Anders
 
apersson850 skrev:
Det är ju så olika hur det ser ut i pannrummen. Mina rör följer väggen bort till tankarna. Inga problem alls.
Hur då "följer"? Tätt ovanför varandra på väggen? Hoppas du inte får ett längre strömavbrott.
 
En vägg går oftas från golv till tak........så rören kan följa väggen på olika höjd ;)
 
Jag menar att mina rör inte passerar genom väggar, dörröppningar, smörjgropar, skafferier, tvättmaskiner eller vad nu folk kan råka ha ivägen, mellan panna och tank.
Jag har tillgång till fotografier, om någon tror sig behöva det, för att förstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.