Håller på att värma med elpatronerna nu, vill inte dra igång eldning såhär sent. Var nere på 40 grader i tankarna så då är det svårt att få varmvatten i vilket fall som helst. Ska prova avstängning med varmvattnet rinnande sedan.

Här är ett par bilder. Första bilden är avluftning (auto) ovanpå pannan. Den andra bilden är ovanpå tank nr 2. Verkar inte vara nåt som går att skruva av på den... eller?
 
  • IMG_5951.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag fungerar varmvattnet som det ska och jag har nu eldat upp systemet och laddat tankarna fullt. Det som kvarstår är ett susande och lite sörplande ljud i pumpen vid plattvärmeväxlaren, dock betydligt mindre än tidigare men det som är nytt (sen igår) är att det bubblar i högra tanken när temperaturen kommit upp i runt 90 grader. Det låter som stora luftbubblor som åker genom tanken. Bubblande pågår bara när laddningspumpen är påslagen via strömbrytare på pannan. Stänger jag av denna tystnar bubblandet. Några idéer om hur jag får ur denna sista luft?

När systemet värmts upp idag har jag fått ut totalt 3 spannar vatten via skvallerröret så jag fyllde nog ordentligt igår. Återstår att se om det försvinner fort. Har inte den blekaste om var det skulle kunna läcka i så fall.
 
En liten rättelse - i tank 2 låter det snarare som jag gissar att det skulle låta om det saknades 10 cm vatten och nån stod med en vattenkanna och hällde med svag stråle på vattenytan. Ett porlande läte liksom.
 
Undersök om dina luftare är i funktion dvs om den lilla ventilen på toppen av dem verkligen är öppen. Såna här är inte vidare bra och har lätt för att krångla på olika sätt, det vore bättre med vanliga små kulventiler istället så man kan lufta rejält om det behövs.

Ett ställe där du skulle kunna åstadkomma något är vid luftningen över pannan, det ser ut som att det sitter en säkerhetsventil där. Om du motionerar den genom att vrida på den röda plastdelen skulle du kunna få till ett rejälare flöde i röret mot tanktopparna och så skulle även luftning ske däråt. Har du någon manometer på pannan så att du ser att nivån inte går ner för långt innan du fyller systemet? Hur stort är expansionskärlet? Det verkar ju som att det fattades en hel del vatten igår.
 
Expansionskärlet på vinden är på 100 liter. På pannan finns en manometer men det märktes knappt på den att det saknades vatten. Trycket måste vara ännu lägre om det ska märkas. Fick instruktion av tidigare ägare att fylla på lite vatten en gång per månad, tills det spiller över i skvallerröret.

På tanken till höger finns ingen luftare vad jag kan se och det är ju den som bubblar.
 
Ja då är ju åtminstone kärlet tillräckligt stort. Är inte tankarna parallellkopplade? Det ser så ut på dina bilder, går det inte ner en anslutning i toppen på varje tank från röret till pannan? Testa att lufta lite via säkervetsventilen med pumparna avstängda, det skadar inte.

Om du ska göra som tidigare ägaren säger för påfyllning så gör det isåfall när du eldat klart så att volymen i systemet är maximal, annars spär du in onödigt mycket nytt syrerikt vatten som sen trycks ut när du eldar.
 
OK, bra tips med påfyllningen. Ja, tankarna är parallellkopplade.

Är lite smånervös just nu. Vred på säkerhetsventilen och 95-gradigt vatten började forsa ut på golvet (såklart?). Fick sedan inte stopp på vattnet även om det bara smårann lite, men till slut gick det genom att dra i ventilen och vrida tillbaka till nåt slags noll-läge. När man drar ut den forsar dock vattnet ännu mer. Nu rinner inget, men nån gång per minut kommer en liten rännil med vatten och sedan stoppar det igen. Nåt att vara orolig för?

Rent hypotetiskt, skulle allt vatten i hela systemet kunna tömmas ut där om ventilen pajade? Skulle det hjälpa att stänga de blå ventilerna till bägge tankarna (se bild)? Vad göra annars?
 
  • IMG_5995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5994.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kan ju testa igen nästa gång tempen gått ner innan du ska elda, så blir det lite mindre dramatiskt. Det är ingen fara, nu vet du ju mer om vad som händer, prova att stanna kvar i mellanläget en stund så att det hinner verka lite. Meningen är att ventilen ska hållas i skick genom att vrida ratten ett varv så att den öppnar och stängs sen i det du kallar nolläge. Stäng den blå ventilen till vänster tank när du testar detta så kan det bli lite bättre avluftning i den högra.

Hypotetiskt kan du tömma systemet ner till nivån ventilen sitter på, dvs tankarna och pannan töms inte. Skulle det droppa lite från ventilen vrid på den några varv och låt den sen vila, den tätnar med tiden om det bara droppar lite.
 
OK, men då väntar jag med att vrida på ventilen till imorgon. Det gör med andra ord inget om det forsar ur några liter när jag vrider på den?

Men OM den ventilen skulle paja så töms alltså systemet ner till tankarna? Alla element + expansionskärl töms. Skulle detta vara nåt allvarligt om det hände eller är det bara att fylla på igen när man lagat ventilen?

Känns som att jag skulle behöva en privatkurs i sånt här... nån som är sugen? Jag betalar bra :D
 
Du måste låta kanske minst 5-6 liter rinna ut där om det ska kunna göra nytta på luften i tanken. OM något skulle hända är det självklart inte allvarligare än att fixa problemet och fylla vatten igen. Bäst vore om du fixar en möjlighet att lufta vid toppen på tankarna och vid övre delen av varmvattenväxlaren ifall samma problem skulle komma igen.
 
Jag är grymt tacksam för all din hjälp! Det är guld värt!

Vi ska snart göra om badrummet och i samma veva tänkte jag be rörmokaren fixa ett par grejer i källaren, bland annat installera nån slags tryckutjämningstank så att det inte dunkar och smäller så i rören när man stänger kranar t.ex. Kanske han då även kan fixa avluftningsgrejer.

Det är inte möjligen en avluftningsventil man ser på bilden här vid värmeväxlaren (inringat med rött)?
 
  • IMG_5931.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser så ut, denna hjälper dig gällande problemen från i gårkväll, dvs bubbel och väsande parat med dålig effekt på varmvattnet. Lufta med denna vid tillfälle så slipper du åtminstone problem med VV-beredningen.

Be rörmokaren sätta lättanvända kulventiler på de strategiska platserna så blir det en barnlek att lufta nästa gång det blir aktuellt.
 
Nu väser det lite i pumpen igen och när man duschar så går vattnet efter någon minut från varmt till ljummet... suck! Kanske det fortfarande är luft kvar som går att få ur.

Kan jag ha en läcka på systemet nånstans? Hur i hela friden hittar jag den i så fall. Tycker att man borde märka det om det är såna mängder vatten - vi har ju utanpåliggande rör för värmen i hela huset (hus från -35). Det var ju dock en rejäl knall så att golvet skakade när jag eldade kvällen innan allt började. Vad kan ha hänt då?
 
Hmm...vad har du för expansion?
 
Eftersom jag är så okunng inom området förstår jag inte ens din fråga - vilken typ menar du? Såhär ser det ut i alla fall, står på vinden. 100 liter enligt lappen på.

Ja, jag vet att det inte är isolerat ännu, ska ta tag i det :)

Spåren på skorstenen är förresten från en tidigare vattenläcka, innan taket lades om. Bara så att ingen undrar :)
 
  • IMG_5927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.