Ska slipa om ett lackat parkettgolv från 1965 och har tagit in offerter från olika golvfirmor. En firma rekommenderade Osmo oljevax i stället för vanlig golvlack.
Har någon erfarenhet av Osmo oljevax? För- och nackdelar jämfört med lackning??
 
Vi har använt Osmo hårdvaxolja, om det nu är den du menar. Vi la det på 30 kvm grangolv, där vi färgade med en egenpåhittad brytning (50% ebenholts och 50% mahogny) för att få en lagom ton i vår smak. Ytan är underbar att gå på, dock något hal i början. I mina ögon kan man inte jämföra med lack, som vi hade innan. Lack är kallt, "hårt" och golvet kan inte andas som det ska. Dessutom reser sig lack efter några år vid ställen där det är hårt slitage, det gör inte olja.

Som du kanske förstår är det ingen tvekan om vad jag tycker du ska välja ;)
 
Tack för svaren - Osmo oljevax verkar vara ett trevligt alternativ till lacken vi har nu :)
Praktisk som jag är så funderar jag naturligtvis på underhållet - vanlig olja måste väl göras om med jämna mellanrum (tror jag), hur är det med oljevax? Lacken är ju trevlig på så sätt, den behöver ju inte slipas om förrän om 10 - 15 år :)
Hur klarar oljevax husdjur med klor?
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Husdjur (hund) var faktiskt en av anledningarna vi valde just hårdvaxoljan, MEN - vi har inte hunnit prova den så långt... Vi har nämligen inte flyttat upp till huset vi renoverar, trots att golven i halv huset varit klara i 6 månader ;) Vi bor i ett torp som ligger på tomten i väntan på att dt ska bli inflyttningklart (till sommaren???). Däremot har ytan ståndaktigt bevarats mot arbetskängor (både mina och rörkrökarkompisens), tappade verktyg, virke, element och asande möbler.

Kort sagt verkar oljan hålla vad de lovade i butiken. Jag har dock svårt att tror att det inte kommer synas om hunden gör en rivstart, men om jag förstår allt rätt har olja en viss förmåga att "laga" sig själv, eftersom den ligger på djupet. Dessutom kan man bättre på slitna ytor utan att behöva åtgärde hela golvet.
 
Tack än en gång för svaren - det är intressant att höra hur det fungerar i praktiken också, och inte bara säljarens försäkringar om hur bra det blir :rolleyes:
Det låter ju som att Osmo oljevax är ett bra alternativ, så det lutar nog åt att det blir det i stället för lack :)
 
Lycka till! Glöm inte att det finns massor av olika nyanser utöver de som visas i butiken, eftersom man kan blanda hur man vill själv. Det blir nämligen jättestor skillnad beroende på hur man blandar. Glöm heller inte skriva upp vilken blandning ni gjorde;)
 
Hej.
Jag läste er diskussion om hårdvaxolja här och har en liten fundering. Jag har nämligen lagt massiv mosaikparkett i ek hemma (ca 30kvm). Sen har jag haft en golvslipare där som slipat och ytbehandlat golvet med just hårdvaxolja av fabrikat Osmo sidenmatt. Resultatet blev ruskigt vackert , men funktionsmässigt jäkligt halt.... Är det någon som har erfarenhet av liknande fenomen? Det var nu knappt 2 veckor sedan han utförde ytbehandlingen så det borde ha antagit den form som det kommer att bli tycker jag...

Tacksam för andra erfarenheter och tips.
/Premo
 
Ja, det blev väldigt halt, men vi har inte hunnit "gå in" golvet så jag kan inte svara på om det släpper... Hm, det kan bli jobbigt i längden om det inte försvinner, men det borde göra det när man "slipat" ytan lite...
 
Vi använde en ljusnyanserad ojla första varvet på nyslipad ek-parkett, och sedan en färglös (matt) ovanpå, två varv.
Och resultatet blev bra, förutom i sovrummet där jag började, lite ovan. Det var svårt att få den ljusa oljan jämt utstruken, men man lärde sej vartefter. Blev totalt 50kvm, och det tog ungefär 2dygn innan vi vågade börja gå på golvet, och det kändes som att ungefär 1-2 veckor tog det innan det härdade, oxiderade eller vad det nu heter. Då blev det riktigt halt, men det försvann också med tiden, ytterligare några veckor.
På något konstigt sätt känns det också som att ojämnheterna har mattats ut, alltså med den vita ojlan som först lämnade små ränder efter sej.
 
Jag är också intresserad av Oljevax framför lackad parkett. Hur snart behöver den oljevaxade ytan nybehandlas för att den ska fortsätta vara stryktålig.
 
Det beror på vad du gör på golvet och hur noga du städar. Det är svårt att vara generell. 3-5 år kanske, max, i slitstråken. Du behöver ju väldigt sällan olja om där du inte nöter.

Pigmenterad olja är ju trixigt därför. Jag undrar ibland hur lång hållbarhet det är på ett golv som är pigmenterat, eftersom slitaget blir så ojämt.. Nån som har en längre erfarenhet som vill dela med sig?
 
Ja jag har ju inte bra erfarenhet av pigmenterad olja. Vi använde färgrikets i nyansen bärnsten i vårt kök. La in ett nytt furugolv som vi behandlade med två lager bärnstens grundoljning och sedan 1 lager slutstrykning om jag minns rätt. Det tog inte mer än nåt år så hade vår hund skavt brot allt pigment på flera ställen där hon ofta låg (hon var gammal och hade svårt att resa sig utan att ta i med klorna). Desutom blev ytan snabbt sliten och skavd där man gick mest. Såna skador går inte att laga utan att man slipar och oljar om hela golvet och det är ju inte meningen...så för vår del blir det endast helt naturell olja om vi ska olja fler golv.

Oljning av parkett golv skulle jag däremot rekommendera när som helst. Vi hade enmassiv ekparkett i vardagsrummet osm var gulnad och grånad om vartannat av lack och fuktskador pga dåligt underhåll. Vi slipade och oljade sedan med ofärgad olja även den från Färgriket och det blev en mjuk, len mycket behaglig yta att gå på. Lättskött och dessutom vackert mörkt istälelt för dassigt gult. Efter nåt år behövdes det oljas om där vi gick mest men inte annars. Märken syntes heller knappt och mindre repor går att få bort genom att lägga en fuktig wettextrasa över en stund så reser sig träet igen.
 
Ville bara dela med mig av våra erfarenheter av Osmo hårdvaxolja- vi lutade först av vårat furugolv med ett lut med ljust pigment och lade sedan hårdvaxoljan på. Den slets bort efter mindre än ett år och det blev ränder ner till träet i pigmentet. Mycket fult och inte alls så slitstarkt som dom sa.
Sara
 
Har flera års erfarenhet av Osmo hårdvaxolja, har använt den på bänkar, badrum, sten, marmor, trägolv, båten, mm, mm. Blir alltid ett lysande resultat.
Har lagt det på mina golv i sommarstugan som är från början av 70-talet.
Finns egentligen ingen nackdel med den förutom att den är något dyrare än andra alternativ samt att golvet kan bli lite halt (vilket avtar efter ett tag).
Det är en av få produkter som faktiskt är bättre än reklamen.

Om man söker på forumet så hittar man en hel del om Osmo hårdvax och de flesta har samma åsikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.