Jag hoppas och tror att anette_jonas menar att 13-20'SEK är vad man skulle få betala om man gick till en fristående arkitekt.

Vi har, precis som j_wikman, inte betalat extra för att vårt hus ritades av oss tillsammans med Sävsjös lokala arkitekt. Iaf inget som syns som en egen faktureringspost.......

Lycka till.
 
Stämmer bra det, ibland går det fort så jag har uppdaterat mitt inlägg
 
Men, okej. då förstår jag lite bättre. Om det inte bli dyrare(eller bara marginellt) så kan man ju lika väl göra på det viset :) Någon som har några prisuppgifter/m2 Från några hustillverkare? Vi har fått en (än så länge muntlig) "offert" på nyckelfärdigt från myresjöhus på 2,5 alt. 2,7 på deras Zofia resp. Corlina. Inklusive grund. Vilket är ett pris per m2 på cirka 14000-15000. Är detta ett bra pris? Någon som kan "slå" det? :)
 
Jag tycker ni ska kontakta ett par olika hustillverkare och jämföra. Kolla om de kan komma ut till tomten och titta och sedan skissa lite - det gör de nog gärna :) Vi har fått liknande kvadratmeterpris på ett hus som inte liknar något i katalogen fast det är inte nyckelfärdigt. Men å andra sidan är det i Sthlm och här är det alltid dyrare pga högre hantverkarkostnader. så jag tror absolut inte ni behöver få ett dyrare hus bara för att ni får det som ni vill ha det :)
 
Brukar företaget komma och kolla på tomten? Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Gör dom det gratis eller mot en kostnad? :)
 
Det beror ju lite på hur långt det är för säljaren och hur duktig säljaren är att förstå sin roll, och självklart hur motiverad säljaren är att verkligen sälja.

Vi hade besök med säljare från 4-5 firmor på vår tomt mitt under värsta högkonjukturen. Den säljaren som fick åka längst (5mil enkel resa) gnällde men förklarade att om han ville sälja fick ha sig dit där kunden finns.
 
Okej. Så dom dar ändå en ganska posetiv inställning till "hembesök" i allafall:) Det verkar ju bra.
 
Halloj allihoppa igen!

Var precis inne på Trivselhus hemsida och hittade deras "Green line 773". Kan bara säga att jag har blivit kär på nytt :D Huset skulle bli perfekt med några modifikationer i planlösningen. Nu till frågorna.

Jag har hört att Trivselhus har en väldigt hög grund-standard om man jämför med andra hustillverkare. Vilket dock också får upp priset en bit... :(
Var ligger Trivselhus prismässigt? Har hört priser upp mot 16000/m2. Stämmer detta?

211m2 x 16000 = 3 059 500 !! Tycker att detta priset verkar lite högt. Men det kanske stämmer. Fast om det är så hög standard från början så kanske man inte vill/behöver ha så mycket(inga?) tillval?

Nä, vad svårt det är att bygga hus... och vi har ju inte ens börjat:D

Hoppas någon smart där ute på fourumet kan ge mig lite mer inblick i det hela:D

MVH//
 
Ingen? :)
 
Innan du är färdig så räkna lätt att du närmar dig 4 milj. med det huset. Aptiten växer medan man äter.
 
Hej "Havsutsikt"!

Läste ditt inlägg ovanför... 4 miljoner för bara huset! Huh. Om det kostar så mycket är det nog tyvärr bara att glömma med med vår ekonomi just nu :( Vi har en budget på ca 3,1-3,3 miljoner för huset, trädgård, garage etc. Någon som tror att detta kan vara möjligt? :)

Tackar för alla tips hittils:D
 
Ta in offert, men det är klart man kan ju skala bort en del och bygga "bara" med standard viket säkert inte är fy skam det heller. Men det är klart om du vill ha centraldamsugare, braskamin, ektrappa, lite ytterlampor, altaner, trädgård, förhöjt innertak, öppet i nock inne, ett extra badrum, bergvärme, kakel och klinker i tvätt och bad, lite bättre vitvaror mm. så kostar det lite mer. Observera att jag med att närma sig 4 milj är inkl alla anslutningsavg och tomt, markarbeten. Alltså allt utom tomtpriset. Självklart kostar inte huset de pengarna men allt som allt blir det upp emot 3,6 -4 + tomt.
 
Du kan ju göra de ungefärliga ändringar ni skulle vilja ha och ta med den skissen till några andra tillverkare för att se vad du får för priser där. Om andra har lägre grundstandard kan ni göra precis de tillval ni tycker att ni vill ha/behöver och därmed kanske spara någon krona? Eller minska det lite? Det är ju ganska stort. Men fint hus tycker jag - jag gillar när det är byggt så att det ser ut att vara flera olika huskroppar :)
 
Hej och tack för svar!

Jippie! Vi har precis värderat vårat nuvarnade hus och har fått det värderat till 1 miljon mer än det högsta pris vi hoppats på. Så vår budget har nu möljighet att öka upp till 1 miljon mer än förut, dvs 4- 4,3 miljoner för huset! Känner att vi liggar på en helt annan sort hus med dessa pengar. Ni får gärna komma med bilder/länkar/ ideér etc. på massor av häftiga sluttningshus i denna prisklass (lägre pris är inget problem heller;) )

MVH//
 
Verkligen ingen som har några bilder på sitt sluttningshus? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.