Kanske en korkad fråga, men vi ska nu ta tag i säkerheten på altandörrarna och antingen byta till en säkerhetsspanjolett alt. sätta brytlister.

Vilket rekommenderar ni?

Var kan man köpa en säkerhetsspanjolett och är det något man kan installera själv eller måste man ta in en låssmed? Brytlist känns som en normalhändig människa klarar själv, men jag får för mig att det förfular dörren. Samma sak gäller sidan där gångjärnen sitter, jag antar att man borde ha något där också.

Vi fck pris från en låsfirma och brytlist och lås på dörren skulle kosta ca 5000 kr. Då ingick montering också, men det kändes galet dyrt.
 
Är man normalhändig så sätter man det själv. Alla låssmeder kan köpa spanjoflex mfl enligt dina mått. Monteringen är inte så svår, ett 20 mm träborr så är det snabbt gjort.

I bakkant sätter du FAS bakkantsbeslag
 
Säkerhetsspanjolett är bra. gå in till en låssmed och be o få ett papper som Fix tillhandahåller så du får den måttbeställd. Du ska mäta hu lång den är var dina kolvar som du har i dag sitter, samt dorndjupet. Det är från ytterkanten till centrum av där handtagets pinne sitter. Brukar i de flesta fall vara 33mm. Förmodligen är din spanjolett inte låsbar utan att du har ett låsbart handtag. Det ska du också uppge.

Har du möjlighet att nå Hornbach så gå in och köp ett 18 eller 20mm fräsborr. Vanliga träborr har en lite lång spets som kan göra illa ditt glas. Till slutblecket så går det bra med ett 25mm vanligt träborr. Ett stämjärn gör också arbetet lättare...
 
Tack för tipset. Då ska jag leta reda på en låssmed imorgon.
Finns fräsborret bara på Hornbach eller varför ska man leta sig dit?
 
Fräsborr finns där, säkert på andra ställen också....
 
Jag ringde en låssmed idag och nu blir det brytskydd istället för ny spanjolett i alla fall. Argumentet mot för min del har varit att det blir fult på dörren, men han övertygade mig om att det inte blir så fult och dessutom finns det en poäng i att skyddet är synligt för hat man tur kanske tjuven går vidare till nästa hus då.

Beställde allt på nätet. Sen blev det Assas kodlås på altandörrarna. Vi får se om det blir något man kommer att gilla.
 
sollentuna skrev:
Jag ringde en låssmed idag och nu blir det brytskydd istället för ny spanjolett i alla fall. Argumentet mot för min del har varit att det blir fult på dörren, men han övertygade mig om att det inte blir så fult och dessutom finns det en poäng i att skyddet är synligt för hat man tur kanske tjuven går vidare till nästa hus då.
Det gillar säkert dina grannar.
 
Personligen hade jag sett till utseende än till lätthet för montage. Tänk på att brytskydd i form av C-profil rostar med tiden, så de som ser snyggt ut nu ser inte lika kul ut om 4-6 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.