Bor i Blekinge. Har just sågat ned min oljetank i flak med en tigersåg. Blev en hel del plåt.

Är det någon som vet om det går att sälja plåten? Är det lönt att kolla runt eller ska man hyra ett släp och köra till tippen?
 
Hyr ett släp om det inte er 10 ton minst .... så kanske du får några öre kilot i bästa :-fall......................... :-?
 
galento
Hej,har inte hört nån som sålt detta som skrot,de som jag känner har bara varit glada om de blivit av med skrotet.
 
Hejsan
Åkte till Stena Metall med söndersågad tank, brännare, rör m.m och fick 150:- för det. Skulle kostat 80:- att bli av med det på kommuntippen.
Stena tog glatt emot den men har senare hört att en oljetank räknas som miljöfarligt avfall och ska deponeras någonstans, kostar nog en del.
 
Jag slängde skiten på tippen. Behövde inte betala mer än släphyran.
 
På vår ÅVC finns en speciell container för pannor och liknande skrot, bara att häva i hela klabbet. Men kan man verkligen få betalt för skrotet någonstans? Vi anlitade dock en firma för att riva ut vår tank, och de hävdade att de behövde betala för att bli av med skrotet.
 
JPW skrev:
På vår ÅVC finns en speciell container för pannor och liknande skrot, bara att häva i hela klabbet. Men kan man verkligen få betalt för skrotet någonstans? Vi anlitade dock en firma för att riva ut vår tank, och de hävdade att de behövde betala för att bli av med skrotet.
Jag ringde en järnhandlare och sa att han fick mina 300kg plåt från min tank om han hämta det, och det nappade han på. Så att dom skall få betala för detta vore nog konstigt. min plåt var då ren som vilken målad plåt som helst.
Tänk på att du får betala ca 20kr/kg när du köper järn själv.
 
  • Gilla
Ferry
  • Laddar…
Min granne fick 300:- för sina tankrester på samma ställe där jag slängde bort min gratis. Det som skiljde var att han frågade hur mycket han fick betalt för järnskrotet och jag frågade vad det kostade att slänga det.

/m
 
Jag sålde mitt på Stena Metall och fick en sudd för det. Har totalt sålt skrot och kopparrör för 3700:- under husrenoveringen........
 
Hörde om en som fått ca 0,9 kr/kg för gods som var tvunget att separeras från annat än metall. Så för ren plåt så borde man få ett högre pris men för små mängder så gör ju hanteringskostnaden utslag på kilogrampriset.
 
Betong skrev:
Hörde om en som fått ca 0,9 kr/kg för gods som var tvunget att separeras från annat än metall. Så för ren plåt så borde man få ett högre pris men för små mängder så gör ju hanteringskostnaden utslag på kilogrampriset.
Själv har jag skrotat en del kopparkabel, och frågade skrotkillen vad jag kunde få när jag kapat ner mina gamla tankar... 70 öre/kilot var hans svar.

Betydligt mindre än kablarna dock som han gav 9kr/kilot för, men ändå....
 
Hade du nån olja kvar i tanken? Jag ska just sätta igång att såga itur min tank, men har ett par cm olja kvar som jag undrar om man kan elda upp uta på gården i ett oljafat? Någon som gjort detta? Tar det lång tid att elda upp tex 10 liter olja?
 
Jag ansvarar avfallshantering på mitt jobb bl.a. har vi STENA som hämtar våra metallavfall.
Vi får 720 kr/ton inkl hantering exkl transport som brukar ligga på 2000 kr per tömning av container som kan ta emot upp till 15 ton.
Kabelskrot något mer. Troligtvis för det ingår koppar. Ca 920 kr/ton.

OBS: EXKL moms på siffrorna.
 
putte80 skrev:
Hade du nån olja kvar i tanken? Jag ska just sätta igång att såga itur min tank, men har ett par cm olja kvar som jag undrar om man kan elda upp uta på gården i ett oljafat? Någon som gjort detta? Tar det lång tid att elda upp tex 10 liter olja?
Bästa är att köpa en Plastbehållare på ca 20-30 liter på biltema för 40 kr och
tömma på sopstation i deras slutna tank.

Tänk på miljön ;)

Förvisso uppstår ett extra avfall, plastbehållaren.... :)
 
Järnskrot från en tank, kan man få lite för, men transporter och besvär med det kostar. Finns det nån skrotnisse som tar det, är det enklats, annars lämna på närmaste ställe som handlar med skrot, och ta vad du får.

Oljan brukar gå att sälja för sådär en femma litern, även om den är lite grummlig, det används förmodligen till nån gammal traktor, eller i en oljebrännare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.