V har nu upptäckt horisontella sprickor längs gaveln. Vårt hus putsades 2007 med sto systemet och väggarna är av lättbetong.

Är det vanligt att puts spricker ? sprickorna framträdde i slutet av sommaren och är ca 4 m långa.

Vad gör man åt sådana sprickor?
 
Korrekt utfört putsarbete resulterar inte i skavanker på den färdiga fasaden.
Det blir enklare att hitta orsaken till sprickorna om du berättar lite mera om huset.

- Nybyggt, eller renoverat?
- Tjock- eller tunnputs? Mineralisk eller silikon/silikat? Eventuell isolering i form av cellplast eller mineralull under tunnputsen?
- Sprickbildning i anslutning till fönsteröppningar?
- Löper sprickorna precis längs mellanbjälklaget på husets gavelsida?

Du ska naturligtvis kontakta berörd firma och reklamera.
 
Redigerat:
Huset lättbetonghus med totalentreprenad, byggt 2006, men putsen kom först våren 2007.
När huset var under byggnation glömde snickarna förankra takstolarna så huset blåste omkull, därefter var man tvungna att byta ut alla takstolarna utom 2 st och byta ut all lättbetong på både gavelspetsarna. (samt vi fick nya snickare)

Sprickorna ligger utmed infäsningarna av takstolarna, alltså längs mellanbjälklaget.
Vi har tidigare haft problem med att golvet skjunkit på övervåningen upp till 7mm. Stället där sprickorna startat ifrån har vi också haft den största problemen på övervåningen. Vet inte om det är en slump eller bara en tillfällighet.
Sprickorna finns på båda gavlarna. Kom i sommar


Ingen isolering innan putsen. Vet inte vad STO använder, men det är väl tunnputs med någon inbyggd väv
 
  • PICT3134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT3135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
maggan9 skrev:
Sprickorna ligger utmed infäsningarna av takstolarna, alltså längs mellanbjälklaget.
Vi har tidigare haft problem med att golvet skjunkit på övervåningen upp till 7mm.
Nu blir jag konfunderad när jag läser att golvet har sjunkit 7mm? Hur har det gått till?
Spontant, skulle jag boka in en kompetent byggingenjör, som på plats besiktigar alltihop.

Den typen av sprickor som visas på bilderna har troligtvis orsakats av rörelser i stommen, eller för att vara exakt i gavelspetsarna. Konstruktionen som sådan är något känslig då det inte brukar finnas murade väggar som styvar upp gavelspetsarna i vinkelrät riktning. Jag gissar dessutom att mellanbjälklaget är en träkonstruktion.
 
isolde skrev:
Nu blir jag konfunderad när jag läser att golvet har sjunkit 7mm? Hur har det gått till?
Spontant, skulle jag boka in en kompetent byggingenjör, som på plats besiktigar alltihop.

Den typen av sprickor som visas på bilderna har troligtvis orsakats av rörelser i stommen, eller för att vara exakt i gavelspetsarna. Konstruktionen som sådan är något känslig då det inte brukar finnas murade väggar som styvar upp gavelspetsarna i vinkelrät riktning. Jag gissar dessutom att mellanbjälklaget är en träkonstruktion.
Som sagt : Spontant, skulle jag boka in en kompetent byggingenjör, som på plats besiktigar alltihop.
Rekomenderar maxit.se
 
I nulänget har vi haft 5 olika besiktningar på huset, pga alla de olika felen vi haft. Vi har då t o m termograferat huset, både ut och invändigt. Vi är ganska less att återigen måste ta dit en besiktningsman.

Vi har fått förklaringen att det sjunkna delarna på övervåningen berodde på uttorkning av konstruktionen. Förra sommaren (2008) flytspacklades hela övervåningen för att utjämna de insjunkna ställerna och svikten som fanns. Efter besiktningen av den särskilda besiktningen ( med certifierad besiktningsman) förra hösten visade inga kvarvarande fel...
Kan tilläggas att vi har vattenburen golvvärme även på hela övervåningen och mellanbjälklag i trä.

Nu igen till min fråga, är det vanligt med sprickor i STO puts efter 2,5 år?
 
Redigerat:
Tror det är bäst att du ringer STO och frågar om deras erfarenheter. De, om någon, borde kunna svara.
 
Nej det är inte vanligt med sprickor i putsen effer två år varken med Sto eller något annat fabrikat heller. Företaget jag är på gör mycket jobb ihop med en byggare som putsar mycket fasader, så när jag själv putsade om fasaden på mitt eget hus kollade jag upp väldigt många hus och inget av dessa har drabbats av sprickbildningar jag själv valde ett ventilerat Stosystem och har inga tendenser till sprickbildningar efter 2 år. knack knack ta i trä.
 
Jag trodde inte det heller, men Garbo hävdade att det är vanligt.
Nu kommer vi att få fasaden åtgärdad av muraren som inte heller hade varit med om det tidigare. Han kommer att fixa sprickan och måla om båda gavlarna till våren.
Enligt sto var det visst inte heller speciellt vanligt...
 
Det vore kanske bättre att ta reda på orsaken till sprickan, annars är risken stor att den kommer tillbaka efter ett tag.
 
harvest skrev:
Det vore kanske bättre att ta reda på orsaken till sprickan, annars är risken stor att den kommer tillbaka efter ett tag.
Tyvärr är det inte så enkelt, vi har alltså byggt med totalentreprenad, vilket innebär att vi anmält skadan till Roxistenhus som i sin tur kontaktat muraren. I och med att vi fortarande har garantier så måste vi ge roxi en chans att åtgärda skadan mm. Faktiskt har roxi varit ganska bra på att komma och åtgärda felen som uppkommit.
 
Hur har det gått med huset? Har ni fått fler sprickor. Vi har ett lättbetonghus uppfört av Stenhusvillan 2005 och sto putssystem. Vi har horisontella sprickor på gavlarna och vertikala tunna genomgående i hela huset. Då Vår entrepenör inte har några pengar menar advokat att det inte är lönt att stämma. Driver mot Garbo, hur tröstlöst som helst. har ni behövt åtgärda mer omfattande eller räckte det att laga sprickor? Tacksam får alla råd som går att få. Mvh Lottie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.