Ska renovera vårt halvruttna garage i vår.

Idag är det platt tak och vi har tänkt sätta takstolar och allt vad det innebär.

Men hur fäster man stolarna ? Är det gaffelankare som gäller? Kikade på Timellen i Äntligen Hemma men han fäste stolarna direkt mot överliggaren ? Vilket är bäst ?
 
Det finns olika beslag beroende på hur du skall förankra dem.
Vi använde vinkeljärn (förstärkta) ca 105x105, och använde 14 ankarspik i varje och fäste mot hammarbandet.

Man behöver två vinkeljärn till varje takstol, en i varje sida, fast det är lättare om man använder två, då kan man sätta dit dem först där takstolen skall vara och sedan så är det bara att föra in takstolen mellan dem.

Sedan så strävar man upp takstolarna med kryss, så sitter det stabilt innan man får på taket, kryssa underifrån på överarmen så kan de sitta kvar även när taket är på plats (ger stabilare konstruktion).
 
Är ju en nybörjare på det här ämnet...

Låter stabilt med förstärkta vinkeljärn....Jo sträva upp stolarna måste man ju också göra så att dom blir rätt in-lodade.

Förresten. Vilket cc avstånd ska man ha mellan stolarna? Är det 1200 mm som gäller ?
 
Bob_the_builder
johawk3 skrev:
Förresten. Vilket cc avstånd ska man ha mellan stolarna? Är det 1200 mm som gäller ?
Japp!
 
Jag skråspikade dom först lite lätt sen använde jag hålade bandjärn som jag drog över underramen och spikade i hammarbandet. Kom ihåg att även hammarbandet ska sitta fast, så vissa drog jag ned på stolparna.
Men det var på stenåldern, nu finns det smidigare grejor, iofs sitter dom fortfarande på plats trots otaliga stormar ;D ;D

Oisolerat alt isol med lösull kan du välja cc avst.
Men ingen vits med det, du köper väl takstolar antar jag, och dom anpassas för c/C 1200.
 
Nej, snickra egna takstolar tänker jag inte ge mig på...Köper färdiga dels för att man spar tid och dessutom spar man ju ett helt gäng med svordomar.. ;)

 
johawk3 skrev:
Köper färdiga dels för att man spar tid och dessutom spar man ju ett helt gäng med svordomar..  ;)
Mycket klokt beslut ;)
 
Enligt "regelboken" så spikas takstolarna på plats för att klara lyftkrafterna vid blåst. Därför är hålade bandjärn rekommenderat. Vik över överliggaren (inte precis där läkten ska ligga då) och dra ner på regel eller runt under hammarbandet och spika fast. Kan vara ide att först skråspika från båda sidor för att placera ut takstolen rätt. Men vad jag kan förstå så förekommer både bara skråspikning och vinkeljärn. För att räkna ut lyftkrafterna och dimensionera därefter kräver dyra program, kunskap eller konsulthjälp. Mitt råd är väl att är man okunnig så ta i och överdimensionera ordentligt!!!
 
Var köper man takstolar ??? ???
 
Bob_the_builder
hur man sätter fast takstolarna är beroende av vad det är för underlag....om man betalat dyrt för dom vill man ju inte att dom ska flyga bort eller hur? :) takbeklädnaden, språngutsticket, vindtryck, snötryck, och dylikt måste också beräknas ...om man inte har råd att chansa, ska man vända sig till en konstruktör innan man börjar byta vinkel på taket... hör med brädgården där du bor...dom brukar veta var man kan få takstolar beräknade och byggda. dessutom är det bygglovspliktigt, och kommunen vill ha bra ritningar på vad du tänker göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.