Så sant, men det bästa vore ju om man hade råd att bygga hela regelverket med limträ :p
 
Varför sträva efter att få alla skarvar på mitten av väggen?

Med förskutna skarvar och regellängd på 5.40 borde det inte
bli ostabilt, dessutom kan det väl inte vara så stor del av väggen
som är 7m och behöver skarvade reglar.

Jag är ingen snickare men jag ser inte riktigt vad problemet
med väggen skulle vara.
 
Peter2400 skrev:
Varför sträva efter att få alla skarvar på mitten av väggen?

Med förskutna skarvar och regellängd på 5.40 borde det inte
bli ostabilt, dessutom kan det väl inte vara så stor del av väggen
som är 7m och behöver skarvade reglar.

Jag är ingen snickare men jag ser inte riktigt vad problemet
med väggen skulle vara.
Problemet är att en vanlig regel antagligen inte fixar att bära en 7 meter hög vägg.
Men eftersom regellängden snabbt faller så är det inte så många reglar som måste förstärkas eller växlas av.

Om man skall slänga ut ytterligare en lösning, så kan man ställe en limträstolpe i mitten upp till nock och sedan liggande reglar från denna. Eller så låter man limträstolpar ta lasterna från ett hammarband.
 
volvo skrev:
Detta är DEFINITIVT INTE något man skall pula ihop själv!
Självklart skall ni anlita en behörig konstruktör som dimensionerar inte bara väggen, utan även grunden, bjälklagen, takstolarna etc.
Det finns krav på detta i bygglagstiftningen hur man skall dimensionera byggnader som personer skall vistas i.
Bygglagstiftning? Hoppsan då, jag som byggt mitt hus själv. Hoppas jag får bio i det nu då, eftersom jag byggt utan hänsyn till bygglagstiftningar. I bygglovsansökan behövde man i alla fall inte ange dimensioner på virke ed. Och grunden har jag gjutit själv också, plintar med två meters mellanrum. Nåja, det har i alla fall stått där i 20 år hu. De flesta av mina grannar har också byggt själva, utan att vara fackmän.
 
Leffe skrev:
Bygglagstiftning? Hoppsan då, jag som byggt mitt hus själv. Hoppas jag får bio i det nu då, eftersom jag byggt utan hänsyn till bygglagstiftningar. I bygglovsansökan behövde man i alla fall inte ange dimensioner på virke ed. Och grunden har jag gjutit själv också, plintar med två meters mellanrum. Nåja, det har i alla fall stått där i 20 år hu. De flesta av mina grannar har också byggt själva, utan att vara fackmän.
Försöker du ironiskt hävda att sverige inte har en bygglagstiftning?
 
Signaturen "Volvo" påstår att TS ska anlita "en behörig konstruktör som dimensionerar inte bara väggen, utan även grunden, bjälklagen, takstolarna etc. med hänvisning till Bygglagstiftningen. Jag påpekade att det byggs friskt över hela vårt land av folk som är glada amatörer och detta godkänt av Byggnadsnämnder/Bygg- och miljökontor. Nåt stämmer inte här.
 
Oavsett vem som konstruerar/bygger så skall reglerna följas. Detta är inget som "Byggnadsnämnder/Bygg- och miljökontor" tar ansvar för. Du är personligen ansvarig.
Kan du inte dimensionera ett tak, en grund eller en vägg så bör du rimligen inte heller göra detta.

Bara för att göra en jämförelse.
När det gäller elektriska anläggningar så brukar dom flesta inte se ngt problem med att utbildad/kompetent personal skall utföra arbetet.
När det gäller bärande konstruktioner är det dock allmänt en betydligt lösare attityd. Det kan ju bara trilla ner några ton taktegel eller så i huvudet på en...
 
Redigerat:
Den enda regel jag känner till är att det ska vara fackmässigt utfört. Dimensionering av väggreglar o d är lite upp till var och en, jag har t ex 2x4" i hela huset. Kanske inte tillåtet, men det funkar. När det gäller el är det förstås behörighetskrav. Och i eget intresse ser man nog till att ta reda på vad som behövs för takstolar. Men att anlita "behörig konstruktör" ( vad är det, finns den benämningen ö h t? ) är det nog inte många som gör.
 
Du motsäger dig själv. "är lite upp till var och en" och sedan i meningen efter "Kanske inte tillåtet".
Är det inte tillåtet, så är det inte upp till var och en.

Detta gäller:
"BVL, BVF och föreskrifterna i BBR och BKR är samhällets minimikrav. De ska vara uppfyllda när man uppför en ny byggnad"


"När du uppför en ny byggnad måste de krav som finns i bygglagstiftningen vara uppfyllda. Det gäller oavsett om åtgärden kräver bygglov eller bygganmälan eller ingendera."

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/
 
vad tror ni om att bygga me stående reglar 170*45mm cc600 på runt 3000mm höjd,sen ett hammarband med samma virke men under hammarbandet fäller jag ner ett stående 170mm virke för att avbelasta reglarna..
Sen skruvar jag vinklar i hammarbandet och fortsätter me samma virke uppåt..

Sen kan man alltid ha kortlingar mellan dom stående reglarna för att stabilisera dom ytterligare..

vad säger ni om att byta ut hammarbandet mot tex stålbalk.
Det STORA PROBLEMET och de jag e mest orolig för är att få stabilitet i väggen inåt i kåken då tex när de blåser storm etc...det är därför jag funderar på stålbalken...

Mkt tacksamm för alla svar och ideer...
är snart dags att börja att resa väggarna,vore juh skönt att slippa ta kontakt me konstruktörer etc..

Sen har jag en annan fråga angående mellanbjälklag:
Spännvidden är där jag ska ha ett TUNGT biljardbord 6meter men har möjliget att bygga bärandevägg så jag får den i mitten alltså 3meters spännvidd...

Vilket virke ska man välja om man vill vara säker på att slippa gung etc kerto,limträ eller stål??

Mvh

Mvh
 
Skulle tro att idén med ett hammarband mitt i väggen är en dålig idé, oavsett om du försöker styva upp det eller inte. Orsaken är att det alltid kommer vara just en svag konstruktion, om så inte vore fallet skulle du inte behöva fundera på hur du skall styva upp just den delen, eller hur? Det är som regel att föredra att ha en så jämnstark yta som möjligt...

Detta är en konstruktion som ligger utanför det vanliga och därför råder jag dig att absolut ta kontakt med någon som kan räkna på hållfastheten i ditt fall - det kommer vara väl investerade kronor.
 
varför jag kan tänka mej att ett hammarband i mitten av väggen är för att stabilisera väggen mot krafterna innåt/utåt tex vid hård vind etc...Så även om jag får tag i så pass högt virke så kan jag tänka mej att hammarband gör en viss nytta..

jag frågade firman där jag beställer takstolarna från om dom hade möjlighet att räkna på hur man ska bygga väggarna för att jag skulle beställa virket via dom...
-han svarade att på ett sånt hus så kostar konstruktionsritningar på väggarna runt 40-papp...
och de har jag ingen större lust att lägga ut...

men de kanske e enda sättet att ta kontakt med en konstruktör.Min tanke va om nån här gjort nåt liknande så kan man bara överdimensionera och på så sätt va på den säkra sidan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.