Håller på och rotar i mitt stora förråd av spik och hittar lite sorter som jag antingen inte vet vad dom är till för eller som jag inte kommer använda till det dom är till för och funderar på om det finns något alternativt användningsområde.

Vi kan börja med bandhakar, har en öppnad förpackning med sådana, så dom har ju använts till något nån gång... Ser ut som en vanlig 50-60 mm dyckert men huvudet är utdraget åt ena hållet kanske 5 mm. Om man håller en uppochned så ser den ut som ett L ungefär.
Vad använder man sådana till?

Sen har jag en kartong (inte ask, med andra ord ca 10000 stycken) med gipsspik, dessa kommer nog inte användas till gips iaf, känns som att skruv är ett vettigt steg i utvecklingen.
Jag har två längder: 35 och 50 mm, runda och huggna.
Finns det något som dessa skulle kunna vara särskilt bra till? Jag har en äldre ask med likadana spik som då kallas skivspik, är det bra till skivor för att den huggna ytan river materialet så det inte spricker lika lätt eller gör det så att spiken sitter bättre?

Huggen dyckert: samma sak där, vad är den huggna ytan bra till?

Elförzinkad pappspik: duger ju inte till takpapp med bara elförzinkning, det enda jag kan komma på att man skulle kunna ha dom till är spännpappstak eller liknande. Eller kanske sätta upp affischer, i mitt fall typ 24000 stycken...
 
Kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men en kan jag besvara i alla fall..
Huggen dyckert: den huggna ytan är för att ha större "utdragsmotstånd" om det är ett riktigt ord vet jag inte men du fattar ändå va? :)

Pappspiken hade jag använt till att spika fast masonit på reglar med, exempelvis för att hålla isolering på plats på en kallvind eller liknande.
 
Milkshaken
Pappspiken är alldeles utmärkt för barnen/barnbarnen att ha när dom ska vara med pappa/morfar/farfar och "meka i garaget" med... Alla barn tycker om att lyckas slå ned spikar, och just dessa pappspikar är ju perfekta...:)
 
Milkshaken skrev:
Pappspiken är alldeles utmärkt för barnen/barnbarnen att ha när dom ska vara med pappa/morfar/farfar och "meka i garaget" med... Alla barn tycker om att lyckas slå ned spikar, och just dessa pappspikar är ju perfekta...:)
Ja, detta användningsområde skall verkligen inte underskattas! Jag vågar knappt tänka på hur vansinnigt många spik jag har hamrat snett i mina yngre dar (ja det förkommer några nu också i och för sig:) ). När jag fyllde 8 eller om det var 9 så var den bästa presenten en stor burk med spik:)

I ungefär samma veva köptes den första elektriska skruvdragaren, men eftersom skruvarna oftast vara av Ph eller spårskurvstyp så krävdes det en hel del av användaren, både axiellt tryck på maskinen, och lite känsla för att det skulle funka (jag kommer inte ihåg om det dessutom var så att den inte hade någon reglerbar hastighet, utan bara vara av/på) och det blev mycket svärande över skruvar som inte ville skruvas in/fick sönderrappade skallar etc. Jag kunde inte förstå varför folk vill ha skruvar när det fanns spik:)

On topic:

Jag har alltid uppfattat poängen med huggna spik precis som CCP säger - de ska sitta hårdare.
 
Redigerat:
Egon84 skrev:
Vi kan börja med bandhakar, har en öppnad förpackning med sådana, så dom har ju använts till något nån gång... Ser ut som en vanlig 50-60 mm dyckert men huvudet är utdraget åt ena hållet kanske 5 mm. Om man håller en uppochned så ser den ut som ett L ungefär.
Vad använder man sådana till?
De används till fastsättning av svagströmsledningar, stängsel och nät mot trästolpar. ;)
 
aah, där fick vi lösningen på mysteriet om bandhakarna.... :)

Ja, jag var nyfödd när mina föräldrar började bygga hus, och när man var 4-5 år så gick det en hel del pappspik, vi hade fått en felleverans, på det huset skulle det vara masonit och reglar i yttertaket och inte råspont och papp.
 
Vi tömde ett gammalt förråd på jobbet för nån vecka sedan, och förutom lite 5" klippspik så låg där ca 10-15 st 6" dyckert, nån idé om vad i hela friden man har haft för användningsområde för de?? Har personligen inte sett längre dyckert än 3" tidigare...
 
6" dyckert användes när man monterade fönster och dörrar. ;)
 
Immobil skrev:
6" dyckert användes när man monterade fönster och dörrar. ;)
Ahh, självklart, det har ju inte funnits karmskruv i alla tider kanske :)
 
Mikael_L
Karmskruv original = spik + träkilar.

Användes inte grov trådspik också, där man sen klippte/sågade bort skallen.


Jag satte asfaboarden med ganska långa varmgalvade pappspik. Elgalvade hade säkert funkat bra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.