Vi har en samfällighet till radhus, parhus och lägenheter. Totalt 28 bostäder. Det har diskuterats hur vi ska göra med "stora gården". Ska det tas ner träd och ev. planteras nya, renovera gräsmatta, ta bort sandlådan etc. etc.

I lördags kväll, efter ett par öl, kom jag på den optimala idén (tyckte jag då iaf.) Vi bygger en pool!

Så nu undrar jag vad kan det kosta att bygga en riktig pool. Storlek sådär 5 x 10 meter. Totalpris, inklusive grävning och anslutningar, övertäckning etc. Med "riktig pool" menar jag en rejäl pool som klarar av många badande under många år, alltså inte en skör plastbalja.

Vad kan drift kosta per år? Vatten och uppvärmning, samt hygien/skötsel.
 
Sikta på en kvalitetspool i glasfiber. Den är extremt stryktålig och kräver inget årligt underhåll. Lägg lite mer pengar på själva poolen, det är det värt. En liner-pool är inget att rekommendera då det är för lätt att den skadas om det är många som använder den. Tänk även på att dimensionera reningsverk och pumpar så det räcker till en varm sommardag mitt i semester när det är många som badar samtidigt.
Driftskostnaderna beror på många faktorer. Vad har ni för värme att tillgå? Fjärrvärme kanske?
Vattentemperatur? 22grader är mycket billigare än 28!
Övertäckning nattetid? Ett skjutbart pooltak sparar åtskilliga tusenlappar och är dessutom låsbart när poolen inte används. (eller inte SKALL användas)

Glasfiberpooler hittar du tex. här. www.nordiskakvalitetspooler.se

/HW
 
Här kommer ett sent svar, har tyvärr varit för upptagen med annat under en period...

Fjärrvärme: Ja.
Övertäckning: Givetvis skjutbart, vill inte ha partypool ens för de boende, än mindre för "gäster".

Håller glasfiber i längden? Jag trodde betong var enda alternativet. (Eller finns det större pooler i kraftig plåt?)
 
Jag har byggt pooler till liknande ändamål som ni nämner och en linerpool fungerar alderles utmärkt men då platssvestar man en tjockare liner.
Eller så guter ni en i betong och målar denna (funkar även med liner självklart)

de stälen vi byggt på så har de hängnat in poolen regält istället för ett jätte dyrt överdrag . till denna inhängnad får endast boende i området passerkort så ni slipper på såvis även att andra kommer och badar ( ev förstör) er pool

Ang. kostnad så kan detta skilja enormt beroende på vilka krav & önskemål ni har. Jag rekomenderar att kontakta några olika poolbutiker som får lämna pris på en totalentreprenad.

Ang driftkostnad så får jag idagrana uppgifter på vad vår ena pool vi byggt har kostat i uppvärmning & drift under två år, den poolen är 17x8 + att den har en grund rund barnpool på 5m i diameter brevid

Tänk på vem som ska sköta poolen antagligen så räknas den som offentlig och allt vad det innebär.

Vi har byggt offentliga i de flesta material både trä, betong & stål.
 
Intressant tråd som jag hoppas att det blir liv i så att man kan få många bra in puts! Har själv varit inne på tanken på halv-allmän pool på vår "runda". Undrar förutom de rent praktiska frågorna som jarlh ställer även lite om hur man rent föreningsmässigt kan gå tillväga.
 
Milkshaken
Frågan är lite oxå hur det kommer funka om inte alla 28 vill vara med och betala...
Blir i runda slängar 10-15.000:- kanske inte alla som kan få upp dom stålarna.
Vem ska kolla att dom eller deras ungar inte badar?

Personligen tror jag att ni måste förankra det helt först hos samtliga.
Och vad händer om några flyttar och det kommer nya?? Ska dom få vara med då om dom inte har betalat?
 
Rent juridiskt är det samfälligheten som skulle äga och ansvara för poolen. Alla medlemmar i samfällighetsföreningen är med andra ord skyldiga att både betala sin andel av byggkostnaden och dessutom räkna med en höjd årsagvift.

Rent ekonomiskt kan det kanske kännas surt att tvingas lägga ut kanske 20 000 kr ifall man aldrig tänker bada. Men å andra sidan tror jag nog att bostaden stiger betydligt mer i värde om tillgång till pool ingår.

(Nyinflyttade blir ju medlemmar i samfälligheten och därmed även i poolen.)

Vad innebär det att en pool räknas som offentlig? Blir det andra krav på säkerhet och vattenkvalitet?
 
Vi hade tänkt stycka av en bit av vår mark där vi skulle kunna ha en pool. Funderar på om man skulle gå ut med en intresseförfrågan till hushållen i vägsamfälligheten. Hade intresset varit tillräckligt stort hade man kunnat bilda en ekonomisk förening. Låter detta klokt?
 
400k turnkey bygge
30k drift per år


kärnfrågan kommer att vara VEM sköter poolen?!?
 
Nimajneb skrev:
kärnfrågan kommer att vara VEM sköter poolen?!?
Jo, det är just det. Jag har funderat en del på det.

Jag ser bara två alternativ. Antingen har samfälligheten en hängiven person som sköter poolen. Vi har ju styrelse osv. På motsvarande sätt får man tillsätta poolskötare på årsbasis. (Antagligen roligare än att vara kassör...)

Eller så måste man hyra in poolskötare - vad det nu kostar/existerar...?

Hur mycket arbete rör det sig om? Vi har rullande schema för gräsklippning etc. Kan man lägga in någon veckovis aktivitet för poolen där?
 
Nimajneb skrev:
400k turnkey bygge
30k drift per år


kärnfrågan kommer att vara VEM sköter poolen?!?
runt 400 för bygge låter rimligt men drift på 30 låter dyrt.. beror självklart på vad man räknar på men det låter dyrt om man räknar uppvärming & kem..

finns många poolfackhandlare som har servicetekniker som kan sköta poolen
 
30k i kemikalier o uppvärmning är fullt rimligt. En vanlig 8x4 som man kör Maj-Sep kostar runt 12-15k per år för en familj (värme, vatten, räntor, kemi, och avskrivning) VP och 28-30 grader.

Ökar vi volymen och antal badare så stiger kostnaderna.
 
jarlh skrev:
Eller så måste man hyra in poolskötare - vad det nu kostar/existerar...?

Hur mycket arbete rör det sig om? Vi har rullande schema för gräsklippning etc. Kan man lägga in någon veckovis aktivitet för poolen där?
Själv lägger jag kanske 20-30 min/vecka för familjepoolen. Men då är den täckt med solfolie eller poolskydd när den inte används vilket betyder att det inte kommer i så mycket skräp.
Att ha en gemensam pool öppen morgon-kväll betyder mer jobb. Räkna med att dammsuga typ varannan dag och det tar kanske 30min. Alternativet heter poolrobot, men den skall ju åxå tas om hand..

Jag vill absolut inte skrämma bort er men om ingen tar hand om poolen så blir det ett megafiasko.
 
Milkshaken
Jag håller med nimajneb lite där... Det är ett väldigt stort "Företag" att få alla att ställa upp... Kanske inte i början när det är nytt, men sen.....
kanske det går att få en i området att sköta poolen, men då ska han slippa annat såsom gräsklipp eller vad som nu ni delar på... självklart ska hans gräsmatta klippas ändå...
 
Tack för varningarna! Det är alltid bra att höra andras åsikter innan man bestämmer sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.