Hejsan!
Vi bor i ett fritidshusområde så vi har både LÅNGA ledningar på vår mark och även gemensamhetsledningar, bitvis har den värmekabel. Jag undrar om det finns något teknikens under som kan förhindra frysning av inkommande vattenledning?

När vi är hemma har vi aldrig haft problem med att vattenledningarna fryser men i fjol medan vi var bortresta frös inkommande vattenledning i en avgrening som leder av mot vår tomt. Att lämna en droppande/rinnande kran medan vi reser bort skulle kanske kunna förhindra frysning.

Finns det någon pryl som kan göra det på ett kontrollerat sätt? Det jag funderade på var om det fanns någon pryl/munstycke/ventil som tillåter ett flöde på någon liter per timme eller som öppnar och släpper på någon liter med fullt tryck någon gång då och då? Jag menar, det känns lite osäkert att bara försöka lämna en kran på "dropp" eftersom flödet alltid brukar förändras. Det kanske inte funkar eller är till och med är dumt att göra så?
 
Om ni vet var kabeln går i marken så kanske ni kan isolera marken innan tjälen sätter sig, med något.
 
bebben skrev:
Om ni vet var kabeln går i marken så kanske ni kan isolera marken innan tjälen sätter sig, med något.
Om ni också vet var röret bruka frysa så kan ni åstadkomma frostfritt djup genom att höja markytan just där genom att fylla på med jord och grus.
 
Att fylla på jord är nog en bra idé men vi vet tyvärr inte var det frös. Det rör sig om något hundratal meter inklusive två infartsvägar och del av en granntomt innan vi är på ett område som jag tycker känns säkert, så i vårt fall känns det omöjligt att fylla på jord eller isolering hela vägen. Finns det några andra bra ideer?
 
Redigerat:
Det kanske finns korsande diken där ledningen ligger grundare?
 
Det finns bevattningstimers som man skruvar fast på en vanlig kran. Dessa går att programmera så att de släpper på vatten med jämna mellanrum. Om du tycker att flödet blir för stort när timern öppnar är det bara att skruva ner det med kranen så att det rinner lagom mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.