Hej,

Vi funderar på att sätta in en kamin i vårt vardagsrum , mest för mysfaktorns skull och inte så mycket för värmen.Det blir troligen en variant med plåtskorsten av denna enkla anledning. Dock så har jag ett par frågor kring detta då vi har följande "problem". Ursprungshuset ( hus 1) är två våningar, men det finns en utbyggnad i vinkel som bara är en o en halv våning dvs betydligt lägre än "hus 1"Det är i den utbyggda lägre delen som vi vill ha kaminen , och jag undrar då hur hög skorstenen måste vara ovanför taket? Måste den gå över den högsta nocken dvs på "hus 1" eller räknar vi måtten på den utbyggda delen dvs "hus2"? SKall man ovanför den högsta nocken blir det en väldigt hög skorsten ovan tak....

Så vad säger experterna....hur gör vi ? :)

Frågor så shoot...:)
 
Kravet på 1 meter över nock är borttaget vad jag förstår utan nu finns det ett "funktionskrav", jag skulle hört med sotarn som ska godkänna vad han/hon tycker. Det måste ju gå att sota också, kan det finnas skorstenar som går att sota nerifrån om den blir för hög?
 
det var lite därav frågan dök upp med..sotarn alltså. Blir svårt att fixa en enkel lösning på sotning om skorsten ovan tak är typ 4m hög*skratt*

Är det sotarn som bestämmer reglerna eller var kan jag försöka få klarhet i detta?
 
torparnorpan skrev:
det var lite därav frågan dök upp med..sotarn alltså. Blir svårt att fixa en enkel lösning på sotning om skorsten ovan tak är typ 4m hög*skratt*
Varför skulle det bli svårt att fixa en lösning för sotning?
En enkel stege på skorstenen bara.
Så har vi på vår säkert 5 meter höga skorsten på tillbyggnaden. (enplanstillbyggnad till tvåplanshus, gjord på 60-talet efter gällande regler)
Sotarn har inte haft något att erinra iaf.

P.
 
ok...vad står han på då han skall sota då...Är det ingen plattform av något slag ? Hur har skorstenen satabiliserats så den inte gungar och rör sig vid hård blåst och då sotarn är uppe där, stålvajer eller nåt?
Jag tvivlar inte på att det gjorts och att det funkar..jag vill mest veta vad som gäller just nu och var jag kan hitta information om reglerna....:)
 
Enkelt förklarat:
Skorstenen ska vara så lång att den kan skära en 10graders linje dragen från husets högsta punkt.
Om skorstenen blir för lång går det att ha en utvändig sotlucka ovan tak. Då slipper du ha plattformar och grejer.

Detta varierar från område till område, så fråga sotaren först. Ta med dig ritningar över huset.
 
På den pre-modul skorsten jag beställde så ingick stag, stege och plattform - just det märket så ingår det tydligen alltid om höjden på skrostenen över tak (inte nock alltså) överstiger 1.2m - inga konstigheter alls

/K
 
Det är givetvis inga problem att montera stege och plattform, men många tycker att det är fult och vill helst inte ha det på sitt tak när det finns en möjlighet att ha en mera "slimmad" rund skorsten, när skorstenen blir såpass lång.
 
skogason skrev:
Det är givetvis inga problem att montera stege och plattform, men många tycker att det är fult och vill helst inte ha det på sitt tak när det finns en möjlighet att ha en mera "slimmad" rund skorsten, när skorstenen blir såpass lång.
Ja om man vill ha en rund så blir det kanske lite värre - men en rund smal skorsten ser ju lite mysko ut också - som en lång fabriksskorsten !? Och stag lär man iaf behöva...

Plattform + stege fästes på svepet i min skorsten så det syns inte ens från framsidan av huset...

/K
 
Som sagt, det är inga större problem.
Tycke och smak :)
 
Lägst upp till nock och minst 1m ovan takbeläggning, är skorstenen högre än 1.2m så krävs plattform. Huruvida man räknar med olika nockhöjder har jag inf´gen aning om men skulle gärna vilja veta eftersom vi tänkt sätta in en kamin i uterummet...
 
skogason skrev:
Detta varierar från område till område, så fråga sotaren först. Ta med dig ritningar över huset.
Kolla med din lokala sotare så kan du vara säker.
 
Har en skorsten med inspektionslucka från sidan, inga krav från sotaren att han var tvungen att titta med från toppen. Luckan sitter 50 cm ovan tak, men plattform ville han ha pga kunna stå säkert. Men det räckte att det var för att nå inspektionsluckan.
 
pbengtsson skrev:
Har en skorsten med inspektionslucka från sidan, inga krav från sotaren att han var tvungen att titta med från toppen. Luckan sitter 50 cm ovan tak, men plattform ville han ha pga kunna stå säkert. Men det räckte att det var för att nå inspektionsluckan.
Jag pratatde också med min sotare om inspektionslucka - han sade att det förvisso var godkänt men att det itne var omtyckt !
Dels blir det krångligare att sota, men framförallt blir det då inte sotat ovanför luckan alls ... enligt honom så var inspektionslucka en nödfallside om det absolut inte går att få till på annat sätt...

/K
 
Inte alla sotare använder viska på pianotråd tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.