Hejsan!
Har läst mångas inlägg och förstår att de finns mycket kunnigt folk här. Jag skulle behöva er hjälp.
Har under en 3-års tid letat efter hus och nu så har vi hittat ett hus som vi tycker om. Framför allt läget, nära stan fast lantligt. Huset är byggt 1937, 73 m och har en "halvkällare" på 73 m. Den fungerar idag som tvättstuga, toalett, hobbyrum och pannrum. Huset är så vitt vi vet aldrog dränerat, så en dränering är ett måste. Då tänkte vi samtidigt isolera huset med ex isodrän.
Nu till problemet (eller ett av dom). Boytan är för liten så vi hade tänkt att inreda källaren till 3 sovrum, gillestuga, toalett och tvättstuga. Barnen skulle få "källarvåningen" som sitt lilla näste. Alltså, målade putsade stenväggar, inget organiskt matrial mot väggar, förmodligen klinkers på golv och dela av rum med stålreglar och gips. En bergsvärmepump skulle även installeras. Allt i huset är gammalt, duschrum har plastmattor, och även andra rum med mattor och tapet. Man kan se att väggarna är fuktiga och har spruckit på vissa ställen. Man kan även se svartmögel. Har ingen aning om vad som finns under alla mattor. Men min far säger att det ser ut som man kan förvänta sig och inte värre, han tror att med dränering, låta allt torka ut (ev tvätta väggarna) så skulle det gå att göra ett bra boende av källardelen.
Nu behöver jag tips och råd. Det här är en stor affär för oss, vågar man "chansa" att kunna rätta till allt. Jag vill inte utsätta mina barn för något ohälsosamt, men tror att vi skulle kunna få till otroligt charmigt hus. Vad är era råd till mig? Om ni vill kan jag skicka bes.protokoll. Kan tillägga att vinden också är för tät, de som bodde där har tätat till allt, men det är nog lätta saker att åtgärda. Jag är så tacksam för svar, eftersom vanligt en mäklare har bråttom så har vi inte lång tid på oss att fatta ett förhoppningsvis klokt beslut. Hjälp mig.
 
Vad menar du med halv källare? Är det inte källare under hela huset?
Tycker det låter genomförbart som du beskriver ang. källaren. Dock vet jag inte om jag skulle lägga klinker på golvet. Får för mig att det blir kalla golv. Personligen skulle jag nog bila upp golvet och se till att få ner lite isolering innan jag göt igen. Sedan är jag inte så förtjust i stålreglar och gips. Jag skulle nog mura upp väggarna med Leca. Ett hus byggt -37 har förmodligen en skorsten som är tänkt att användas och hjälper till med att ventilera huset (självdrag). En VP sätter detta ur funktion och någon annan lösning måste då till. Allt går naturligtvis att åtgärda och det är mycket värt om man kan göra saker själv och inte behöver leja för allt. Det kan vara nog så dyrt att bara köpa material ibland.
Att väggarna har spruckit är hellre inget konstigt. Förmodligen sättningsskador. Möglet bör inte hellre vara något problem att komma tillrätta med. Med rätt pris så kan det vara ett bra köp. Bor själv bara 3 km från stan, lantligt, så jag förstår din känsla. Ta hjälp av en byggnadskunnig och gör en riktig besiktning innan ni bestämmer er.
 
Det räcker inte med att dränera. Om du åker på en visning till, ta med dig en halv kvm plastfilm som du lägger på källargolvet när du kommer. När du åker en halvtimme/timme senare är det garanterat vattendroppar under plasten. Här har du grunden för det som gör att utrymmet kommer kännas som en källare och inget annat.

Detta blir du heller inte av med bara mha dräneringen. Till din att göra lista får du lägga till "Gräva ur källaren och isolera och lägga golvvärme". Då blir det ordning på det och ett klimat man kan bo i.
 
Tack för era svar, jag skrev halvkällare för halva är under mark. Typ som ett suteränghus fast inredd som en källare.
Ska testa med plastfilmen, tack igen för era svar. Tipsa gärna med mer saker.

//Anna
 
Fler som har erfarenhet av källare?
 
Jo jag har renoverat källaren, inte byggd -37 men väl -64. "MathiasS" har redan skrivit det men jag upprepar det, ska Ni bo i källaren så bila upp golvet, isolera och lägg vattenburen golvvärme. Då behöver Du inte ens isolera väggarna utan det räcker med platonmattan skulle jag säga men nu för tiden isolerar nog alla väggarna ändå :) Stålreglar och gips funkar ju det är en smaksak kan jag tycka. Viktigare med ventilationen, använder Du inte skorstenen så krävs nog nån åtgärd där. Men när jag bodde "på landet" var det ved som gällde, då får Du ventilationshjälp på köpet. Det finns inga hopplösa hus, det är en fråga om tid, kunnande och pengar bara :) Viktigt att man har nåra duktiga gubbar (far å svärfar tex) som man lär sej av till hjälp. Det Du beskriver låter inte som nåt större besvär om huset är bra byggt från början bara.
 
Tack, vad glad jag blir att ni engagerar er i mitt problem.
 
Intressant början, men jag slutade läsa vid "bergvärmepump" tyvärr. Jaja, ni får tycka vad ni vill.....
 
Nej, fortsätt. Vad tycker du istället för bergsvärme...
 
och framför allt vad tycker du om att inreda en källare =)
 
För att inreda hel eller del av källare till bostadsutrymmen, sovrum vardagsrum etc, så krävs först och främst att källaren är torr. Man ska kunna känna det när man stiger ner i källaren. Är det inte torrt så behöver man först åtgärda det. Precis som andra redan har sagt så brukar det göra susen att dränera om, bila upp golven, isolera och golvvärme. Det är ett omfattande jobb som är rätt tungt och dammigt men efteråt har man en fräsch källare.

Vad gäller mitt tidigare inlägg om värmepump så skulle jag inte sätta in en det i ett hus med de förutsättningarna som jag tror föreligger i det här fallet. Ventilationen försämras oftast och eftersom det vattenburna systemet troligen behöver rätt hög framledningstemperatur, så får man knappast lika mycket ut från den som vid ett lågtemperatursystem (golvvärme). Kort sagt blir inneklimatet inte lika bra som tidigare. Detta har jag bevittnat i flera hus.
 
Om ventilationen påverkas av ett byte till bergvärme beror ju helt på vad man utgår från idag. Synd att göra lösa antaganden när man inte vet.

Framledningstempproblemet ska man ta på allvar men det finns ju vedertagna lösningar på problemet OCH, icke att förglömma, pumparna är bättre på att producera varmare vatten nu än tidigare.
 
AnnaOfSweden skrev:
Kan tillägga att vinden också är för tät, de som bodde där har tätat till allt, men det är nog lätta saker att åtgärda.
Varför tycker ni att vinden när för tätt? Är det mögel + röta och luktar illa? Det kanske saknas fuktspärr mot våning under?

Om allt ser torrt och bra ut idag så får du bekymmer först när du tillägsisolerar och börjar vädra .... så tänk dej för innan du ändrar på något i en fungerande kallvind.

Om vinden/taket är en katastrof så kanske det blir lämpligare att lyfta taket vid omlägning och ordna barnrum uppe än att gräva om i källaren?
gaia
 
Vinden är "tätad" i efterhand, alltså alla springor har blivet täckta med playwood tror jag. Även utifrån kan man se att området mellan taket och väggen är igensatt (har helt glömt bort ordet i skrivande stund) Allt är fint gjort och säkert trodde dåvarnade ägare att värmen skulle stanna kvar bättre. Misstänker att det är dåligt isolerat. Sen har det även ett sommarrum på vinden där de lagt ut plastmattor, samt i själva vindsdelen. I bes.protokollet så har de sett tecken på röta. Men jag är inte så orolig för vinden, det tror jag är relativt lätt fixat. Det är källaren som gör att jag drar öronen åt mig. Vi vet idag att den är fuktig. Frågan är som sagt om man ska våga att satsa pengar på att få den torr och bebolig eller om man gör sitt livs misstag. TACK återigen alla snälla som hjälper mig.
 
Lånar tråden lite här...
Jag har liknande hus och har också funderat på att bila ur golven. Tittade på Isodräns hemsida och insåg att måtten inte kommer att fungera. Enligt dom ska man inte bila ur mer än till sulan och sen ska man på med 2x70 isodrän + slang och betong. Jag har kanske 220 i takhöjd nu så........ Någon som har några synpunkter på detta? Kan man gräva ur mer eller använda mindre isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.