Bygger badrum på ovanvåningen.
Innertaket är råspont, ovan det är vinden med isolering.
Jag vill inte låta 35 W halogen-spotten ha direkt kontakt med råsponten. Känns inte bra att ha en 90 gradig spott i direktkontakt med trä.

Min idé är att göra ett hål (kanske 10 cm i diameter) i råsponten, sedan på med 13 mm våtrumsgips underifrån (som innertak) och i det borra ett mindre hål (ca 7-8 cm i diameter) för spotten.
Då kommer spotten bara ha kontakt med gipset och vara minst någon cm från råsponten.
Ovanpå spotten en sån där plåtburk, eller blomkruka, förstås.

Blir det bra?
 
du kan ju köra med led spotar, dom ger nästan ingen värme
 
Till att börja med. Åtminstonde vissa spottar är godknd att montera i träpanel. Men i ditt fall finns inge nalednign att sätta den i trä.

Gör ett hål i råsponten som är lika stort som skyddsburken. Det skall helst vara en burk som är godkänd tillsammans med den spot du valt. Ex. Luminace och Maxel anger till sina lampor och burkar vilka som passar ihop. Mne en burk skall vara typ, 30x30 cm och 15-20 cm hög.

Om man tittar på de mätresultat som Lumiance och Maxel redovisar på sina hemsidor , så ser man att temp gränserna med nöd och näppe är godkända med dessa stora burkar. Ändå säljs det burkar där armaturen nätt och jämt får plats.
 
Möbelspottar som Hide-a-lite 1205/1206 borde väl vara ok att sätta i panelen? Om du kan tänka dig 12V istället för 230V.

Edit: Spottar/Downlights märkta med ett F i en triangel kan monteras direkt mot brännbart, så som i ett träpaneltak. Observera att det är i sidled, alltså det som spotten monteras i, inte avståndet från spotten och uppåt.

Exempel för 1205/1206.
 
Redigerat:
De jag funderar på att sätta upp är 12 v 35 W IP 44 spottar från Massive.
De är märkta F i triangel, samt 2 trianglar med M.
Står dessutom på dem att de blir mindre än 90 grader varma.

Att göra hål 30 cm i diameter i råsponten känns overkill speciellt när de är klassade att kunna sitta direkt mot brännbart material sidledes. Kommer göra mindre hål, men kommer nog att köra på stora pottor.

En elektriker tipsade om att använda lerblomkrukor - är det vettigt? Billigare än plåtburkarna de säljer på bggvaruhusen - ca 80-100 spänn stycket tror jag.
 
Lerblomkrukor av lämplig storlek (dvs stora) passar kanske, men troligen får du en geometri som inte är optimal.

Om burken (oavsett typ) sitter upp i isolering så är den enda yta som kan kyla utrymmet nedåt, dvs taket. Då gäller det att ha stor yta nedåt. Därav att jag även tror att det blir bättre om du sågar upp stora hål i sponten. Du får bättre kylning av utrymmet. Det handlar inte bara om brandsäkerhet, utan även om livslängd på glödlampa och armatur.

En blomkruka av klassisk modell fast stor, är typiskt lite högre än vad den är vid. Så skall du ha en kruka som öppnar typ 30 cm nedåt, så är den troligen nära 50cm hög, vilket är lite onödigt.
 
Skall tilägga att Lumiance 30x30 cm burkar (plast) har jag sett för 80 kr på nätet.
 
ohlgren skrev:
De jag funderar på att sätta upp är 12 v 35 W IP 44 spottar från Massive.
De är märkta F i triangel, samt 2 trianglar med M.
Står dessutom på dem att de blir mindre än 90 grader varma.

Att göra hål 30 cm i diameter i råsponten känns overkill speciellt när de är klassade att kunna sitta direkt mot brännbart material sidledes. Kommer göra mindre hål, men kommer nog att köra på stora pottor.

En elektriker tipsade om att använda lerblomkrukor - är det vettigt? Billigare än plåtburkarna de säljer på bggvaruhusen - ca 80-100 spänn stycket tror jag.
Då SKALL du kolla med massive vilka värmeboxar/koppar du skall använda.


skall du ha en godkänd installation skall du följa tillverkarens rekommendationer.

INTE lerkrukor mm. Ge din elektriker en örfil och be honom uppgradera sina kunskaper.

www.maxel.se www.elco.se

där finns det info att läsa.

Inga hitte på lösningar. 50 kr extra per burk är väl inte så dyrt, jämfört med 2års fängelse eller 2 döda familje medlemmar. (hårt men verkligheten är hård)

:mad:
 
JAg har ej hittat något på Massives websidor, ej heller i installationsanvisningen till spottarna jag handlat, om storlek på pottorna.

Det är väl inte exakt vilka pottor som tillverkarna ställer krav på, utan hur mycket fri luft det skall finnas ovanför spotten?!

Massive skriver så här i sin FAQ:

Q : är alla tak anpassade för inbyggnadsspots? Vilket är minsta inbyggnadsdjup och varför är det så viktigt?

A: Alla normalt brandfarliga tak, dvs. tak gjorda i material som har en antändningstemperatur på minst 200°C, och som inte deformeras eller försvagas i den temperaturen, är i teorin anpassade för Massives inbyggnadsspotar. Däremot måste man ta hänsyn till vilken färg som använts till taket för att undvika att färgen lossnar. Man måste även kontrollera inbyggnadsdjupet, då detta är viktigt för att värmen ska lämna spotarna och därmed undvika brand i det långa loppet. Vid osäkerhet bör man läsa produktinformationen, eller kontakta en elektriker.


Som ni ser så anser Massive att vi, (i teorin .... ;-) ), kan sätta alla deras spottar direkt mot "normalt brandfarligt" tak-material, och de har inga krav på hur pottorna skall se ut. Det enda de skriver är krav på x cm fri höjd ovanför spotten.

På maxels sida står "Infällda armaturer kombineras med fördel med Säkerhetsboxar." Dvs inget krav. Enda krav de ställer är, som alla andra tillverkare, minimum fri höjd ovanför lampan.

Så även Maxel anser uppenbarligen att man kan sätta spottarna direkt i kontakt (sidledes) med trä-tak tex.
Fast det vill jag iallafall undvika.
Och speciella ledare som tål värme bättre låter vettigt.


Maxel:
INSTALLATIONSKABEL
Då temperaturen många gånger överstiger de 70 grader som vanlig installationskabel klarar av rekommenderas en mer värmetålig kabel. På marknaden finns både PLS (90 grader celsius) och RHH (180 grader celsius) färdigdragen i plaströr för enkel och smidig installation. En vanlig installationskabel blir snabbt torr och porös när värmen blir för hög. Detta kan leda till att man får blankledare och en ökad risk för kortslutning. Till Maxel Säkerhetsboxar medföljer en silikon*baserad isolerslang som träs över installationskabeln. Man får då ett ökad skydd mot kortslutning. Risken för kortslutning är särskilt stor vid dragavlastningen på armaturen där ledarna ligger nära varandra, därför ska endast en ledare används inne i varje isolerslang. Installationskabeln måste även dimensioneras rätt, med tanke på de höga strömmar man får i en lågvoltsanläggning.
 
Det är detta som är lite fördäsiskt med spottar. De flesta tillverkare anger ingen eller väldigt lite information och utformningen av skyddsburkarna.

Men om du söker lite hos Maxel, så hittar du en tabell över kombinationer av burkar och armaturr som de har testat, på samma sätt har Lumiance én tabell dör de låtit Semko mäta temperarturer med olika kombinationer. Det är inget man hittar annat än med rätt sjup sökning hos dessa leverantörer. Nu är det drygt ett år sedna jag själv "utredde" det här.

Andra tillverkare kan ha liknande tabeller.

Det som är lite otäckt när man läser de här testresultaten är att även med godkända burkstorlekar så har man mätt upp temperaturer på 90 grader och tom. en bit över 90 (vilket tydligen egentligen inte är tillåtet). Samtsidigt finns det på byggmarknaderna burkar som inte är med än 15 - 20 cm i diameter, och påstås vara testade för 50w lampor. Att dömma av testresultaten som redovisas så är marginalerna väldigt små. Ett sätt att öka marginalen är att köra med AL reflektor lampor, testerna är gjorda med "sämsta" tillåtna ljuskälla.

Personligen skulle jag faktiskt rata en lampa där det inte redovisas fullt ut hur den skall installeras, vilket uppenbart är fallet med Massive.
 
Redigerat:
Lite skumt att det säljs 220/50W spottar utan krav på lådor i bruksanvisningen, fastän alla säger att det skall vara det...
Känns ju oxå lite konstigt att stänga in värmen i en liten låda?
Värmen riktas nedåt istället och torkar ut taket som spotten sitter i... eller?
 
Alu lampor skickar värmen framåt och bort från taket i samma vinkel som ljuset går. Och man ska inte använda annat än ALU i infällda spottar, om inte det är små spottar typ möbelspottar som har mycket lägre effekter.
 
spånskiva skrev:
Lite skumt att det säljs 220/50W spottar utan krav på lådor i bruksanvisningen, fastän alla säger att det skall vara det...
Känns ju oxå lite konstigt att stänga in värmen i en liten låda?
Värmen riktas nedåt istället och torkar ut taket som spotten sitter i... eller?
Lådorna skall ju bara tas till när det inte finns fritt utrymme ovanför. Har du ett sänkt tak utan en massa isolering eller annan källa till skräp (damm) så behövs det inga lådor. Lådorna har man när det finns isolering eller massor med löst material i utrymmet, dels för att säkra att inte isolering kommer för nära lampan, dels för att hindra brandfarligt damm att nå lampan.
 
Jag körde 140 mm hål i råsponten och sen ett mindre för spottarna i skivtaket jag skruvat på råsponten. Känns bra att få bort så mycket trä som möjligt.
 
hempularen skrev:
Lådorna skall ju bara tas till när det inte finns fritt utrymme ovanför. Har du ett sänkt tak utan en massa isolering eller annan källa till skräp (damm) så behövs det inga lådor. Lådorna har man när det finns isolering eller massor med löst material i utrymmet, dels för att säkra att inte isolering kommer för nära lampan, dels för att hindra brandfarligt damm att nå lampan.

Låter förnuftigt...
Så det finns ingen direkt lag eller regel som säger att lådor måste användas. punkt slut.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.