FredrikR skrev:
Här är några som bygger jordskepp i Dalarna.
[länk]

någon kanske skulle upplysa dem om däcken då..;)
 
Fungerar ju även i sverige men på annat vis, finns ju passivhus men det är väl iofs inte byggt av bildäck vad jag vet.

Kunde man på något sätt fånga in solstrålningen på huset och ackumulera detta över till vintern så är alla uppvärmningsproblem lösta.
 
v-g skrev:
Fungerar ju även i sverige men på annat vis, finns ju passivhus men det är väl iofs inte byggt av bildäck vad jag vet.

Kunde man på något sätt fånga in solstrålningen på huset och ackumulera detta över till vintern så är alla uppvärmningsproblem lösta.
frågan är skulle inte vatten fall och andra bolag försöka att motverka detta då.:confused:
 
Jag menar typ i borrhål i marken eller enorm acctank eller liknande. Typ sånt som är snudd på omöjligt att få att gå ihop som läget ser ut nu.
 
Krawk:Precis men i mindre skala tyvärr värdelöst. Man kan spara värme i berggrunden men det krävs hundratals borrhål och min biltema borrhammare klarar inte av så många 100 metersborrhål ;)
 
Men kan dessa byggnader stå i mott jordbävningar,tusnamis ,cykloner ,stormar
och andra natur katastrofer då..??

de som byggde dessa säger tydligen det.?
 
Jag påstår att mitt hus också klarar en jordbävning men bevisa det kan jag inte. Att ett hus ÖVERLEVER en jordbävning innebär inte att det är jordbävningssäkert.

Alla hus är jordbävningssäkra upp till en viss gräns :D
 
manne 2 skrev:
Men kan dessa byggnader stå i mott jordbävningar,tusnamis ,cykloner ,stormar
och andra natur katastrofer då..??

de som byggde dessa säger tydligen det.?
Var bor du?
Dvs hur ofta jordbävar det, är tsunamis och orkaner hemma hos dig?

Vad jag försöker påpeka, är att för mig så är ett hus tålighet mot tsunamis oviktigt.

Sedan är naturligtvis hus med tjocka väggar generellt tåligare mot olika saker än hus byggda i samma material, fast med tunnare väggar.

/ Fredrik
 
Lyfter den här tråden efter en aktuell artikel i Byggvärlden

http://www.byggvarlden.se/nyheter/de-bygger-sitt-eget-jordskepp

Någon här som förstår vitsen med att bygga hus av sand och utslitna bildäck?
Jag begriper det inte i alla fall.
Hur är det med Boverkets krav? Miljö och hälsa? Energihushållning? Mobiltäckning :p
Bygglov? Har de KA? Byggfelsförsäkring?

Jag tycker det ser ut som ett mycket märkligt byggsätt:
webbjordskepp5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


webbjordskepp6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Någon här som förstår vitsen med att bygga hus av sand och utslitna bildäck?
Du förstår det lättare om du studerar var idéen kommer ifrån: USA.
I ett land där bildäck inte tas om hand på något bra sätt, där de finns i drivor som avfall, finns det logik i att bygga hus av "avfall" på platser där ett värmetrögt hus kan lagra dagsvärme och avge det på natten.
Sen har vi otroligt energieffektiva hus redan som det är, jämfört med USA. Där är det en nyhet i många fall med dubbelglasfönster och isolering av hus. Alltså isolering över huvud taget. Att folk där tagit saker i egen hand och försökt sig på förbättrande åtgärder är inte konstigt, vi har mindre behov av det då vi haft dessa åtgärder som standard sedan 100 år.

För att vända blicken till Värmland.. i Sverige har vi inga bildäck "till övers" utan allt går på återvinning. Klimatet är inte lämpligt för att lagra värme dagstid och avge nattetid. Vad som behövs är något som lagrar sommarsolen och avger den på vintern. Det finns redan och det kallas för vedvärme.

Nyckeln till varför detta hus trots alls byggs, finns i artikeln. Citerar.
När vi började kunde vi inget om byggande
Det är så ärligt som det går att bli. När man sedan satsar tid och pengar på en idé kanske det känns motigt att sluta trots att det finns saker som pekar på att det är en dålig idé. Men den förnuftige vet när det är dags ta en annan stig vidare emedan idioten trampar på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skytech och 1 till
  • Laddar…
En elak men säkert korrekt analys Tompaah7503 :)

Jag tänkte lite efter miljö- och hälsoaspekten.

Vi är ju livrädda för att stoppa in ämnen i våra bostäder som kan vara menliga för hälsan.
Och vi har genom åren haft mycket problem med till exempel formalin i spånskivor och kasein i spackel.

Men bildäck då? Det har ju skrivits mycket om bland annat de hälsofarliga HA-oljorna. Är det något som vi vill bygga in i väggarna i våra bostäder och i barnens sovrumsväggar?

Nej, tacka vet jag trä!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
En elak men säkert korrekt analys Tompaah7503 :)
Men bildäck då? Det har ju skrivits mycket om bland annat de hälsofarliga HA-oljorna. Är det något som vi vill bygga in i väggarna i våra bostäder och i barnens sovrumsväggar?
Men nu är det ju en amerikansk hippie på youtube som sagt att det är så man ska bygga!

KnockOnWood skrev:
Nej, tacka vet jag trä!
Trä är ett fint råmaterial men dagens träbyggen är inte särskilt giftfria för det. Lim i spånplattor, parkett. Mjukfogar precis överallt. Fullt med plast och märkliga isoleringsmaterial i väggarna. Färg och ytbehandlingar som är fulla med allsköns kemikalier. Nej tyvärr är väl dagens träbyggen inte särskilt vänliga för miljö och hälsa i allmänhet. Väldigt mycket material som inte kan återvinnas eller brytas ner. Eller detaljer som har hög miljöpåverkan vid tillverkning. Men jag är kanske inte helt uppdaterad här, mitt intresse är främst riktat mot byggnadsvården och inte nybyggen. Så rätta mig om jag har fel angående nybyggen.
 
Redigerat:
Att bygga i trä är ju inte det samma som att använda spånplattor, parkett, mjukfog, plast och glasull. Det är ett val man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.