Jag har planterat 75 Tujor i sand jord (gammal åkermark) dom har stått i marken ca: 2 v och nu börjar dom bli gula nertill som sakta sprider sej uppåt.

Jag har vattnat varannan dag men jag vet inte om det är för lite eller för mycket vatten som dom har fått.. Jag gräver mej ner mellan 2 plantor 15 cm och jorden där är väl fuktig dock ej blöt.

Så jag vet inte hur jag ska göra för jag vill verkligen inte att alla sak dö.

kan nån kanske ge mej goda råd?
 
är det ingen som har erfarenhet at tujabuskar?
 
Vi har tujor, ett 20-tal längs med tomtgränsen mot trottoaren. Planterade i uppländsk blålera men ett grävt hål 300 i diameter 350 djupt som jag fyllt med jord köpt på plastsäck.
Dom blir gula ffa i nederkant av och till, vi har trott att det är på de ställen som imbecilla hundägare låter sina djur pinka men det kanske beror på annat också. 10 st planterade vi för 7 år sen och 10 st i somras. De gamla har växt från 350 mm höjd till 2000 mm sen dess.
Generellt gäller att Du knappast kan vattna för lite första tiden. Jag vattnar varje dag första veckan sen varannan dag i ca 3 veckor sen 2-4 ggr per vecka tills det blir tjäle. År 2 ett par ggr i veckan lite mer när det är bara solsken (vilket väl inte varit nåt större problem :))
Det som är viktigt är att dom får rejält med vatten när du vattnar. dränk ytan som varit grävd så att det verkligen blir genomsurt en 100 mm ner i jorden.
Kan vara väldigt individuellt för plantorna också, vi har 2 st Ormhassel vid ingången där den ena plantan kräver 3 ggr så mycket vatten som den andra, trots att de är köpta samtidigt på samma ställe och planterade samtidigt 3 m från varandra efter samma koncept med samma sorts jord.
Och som sagt lite gult blir det här och där, frugan brukar klippa bort det eftersom, men det har inte påverkat plantorna i övrigt.
 
Fick rådet att vattna rikligt varje dag i en månads tid.
 
Vi har planterat 20st thuja brabant för 13 månader sedan och 16 st i år innan sommaren.

De växer så det knakar.

Har vattnat de nysatta var tredje dag över sommaren och sedan 1 gång per vecka. Det har fungerat jätte bra för oss.

Har ni planterat thujorna på samma djup som de stod i plantskolan?
Grenar som är under marken gulnar och dör.

Kontakta företaget ni köpte av och fråga hur ni ska sköta dem.

Vad jag har förstått så släpar uttorkningen av plantorna flera veckor efter att de fick för lite vatte.

Lycka till!
 
Hoppas de har fått för lite vatten nu har jag vattnat jättemycket så jag hoppas att dom tar sej innan det blir vinter. Jag har kontaktat dom jag köpte av, men han säger vattna rejält 3ggr/veckan.


Och hur mycket är REJÄLJT kan man undra man får köra på känn bara..
 
Vi har Tujor på baksidan av huset. Bor mer eller mindre på en sandkulle. De är i och för sig några år gamla men de hade gulnat nertill mot grannen så i somras gav vi dem en rejäl dos näring - Kogödsel på påse! Vi gjorde så att vi bara la på kogödseln och vattnade på den så att den sipprar ner. Det fungerade bra för våra tujor!

Lycka till!
 
Tuja växer naturligt i våta skogar och sumpmarker i nordöstra USA så de vill inte torka ut...

mvh plexi
 
kan man gödsla innan vintern? dom har stått ca 1 månad nu jag vattanr mycket men dom är fortfarande gula snart ger jag upp hoppet.


Kan solen vara boven oxå mot norrsidan av dom är dom grönare men mot solsidan blir dom gulare och gulare....
 
midsjö skrev:
kan man gödsla innan vintern? dom har stått ca 1 månad nu jag vattanr mycket men dom är fortfarande gula snart ger jag upp hoppet.


Kan solen vara boven oxå mot norrsidan av dom är dom grönare men mot solsidan blir dom gulare och gulare....

Gödsla inte nu på hösten.

För det första så ska man ska inte gödsla dom inför vintern, även om dina hade haft ett par år på nacken. Det finns små möjligheter (läs: fryst i backen) för dom att ta upp vatten då det dunstar en del även under vintern. Skickar man på gödsel så tror dina buskar att "wow, nu är det visst tillväxtperiod..." ;-)

För det andra, normalt klarar sig tuja väääldigt bra utan gödsel. Det växer mer "okontrollerat" med massa gödsel på. Med Tuja Brabant tex kommer du ändå se en tillväxt på 25-50 cm per år, även utan gödsel. Så fort (nästa år för dig) deras rötter kommit ner ordentligt så kommer det säkert ta sig.

Lycka till.
 
hej

Jag hoppas att dom tar sej jag har lugnat ner mej med vattningen nu men det verkar inte göra nån större skillnad visst det har regnat lite mer nu men de ser likadana ut.

Firman jag köpte av säger vattna men inte så mycket dom tar sek framåt våren så man kan ju hoppas på det, som sagt la jag ner först jord sen ett lager med brunnen hästgödslel den var ca: 5 år gammal så jag hoppas inte det är hästgödseln som är boven till att dom är lite brungula. Och de tappar kvistar kan jag tillägga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.