Ja, och tack vare Bauhaus Lågprisgaranti och en prislapp med lägre pris från Hornbach så kostade "410 Behörssats" cirka 1200 kronor, rätt rimligt ändå för en monopolpryl.
 
  • Gilla
Ljungskog
  • Laddar…
Monopolpryl??? Nja det är väl fel att säga,, ASSA har långt om mycket monopol, därimot är dom stora.
"410 Behörssats" Hmm finns det en sådan? Trycke, 256 behör.. för 1200 kr Tja dom vill kalla det mycket nu förtiden..

Kul är ivafall att assa har lyckats med kampanjen att Evo låsen är ljusår bättre än gamla modullås. Hurvida låset är bra eller ej beror på dörren. kan säga att jag har sett så kallade säkerhetsdörrar med evolås brytas upp utan större skada. Felaktigt monterad dörr ja då hjälper evo lite bättre men rätt monterad så är det inte mycke skildnad.
Tycker det är synd att man slänger ut fina Modullås (8765) som garanterat håller i minst 20-30 år och väljer Evolås som man överlag skall vara glad håller garantitiden ut.

Modulåsen är gjorda med riktig metal, gjorda för att hålla. Evo låsen är gjorda efter devisen att man använder material är uträknade att klara en viss påverkan under en viss tid, till lägsta pris
 
Redigerat:
tommypeters skrev:
Men eftersom vi har låskista 8765, och inte 2000, går inte vredet att koppla ur. Och då är det ju extremt lätt att ta sig in.
Ta sig ut menar du? Det är ju det som är poängen med att inte ha vred.
 
...och in... Borra ett hål genom dörren, mha Assas mall, mitt för vredet och vrid sedan om utifrån.

Ja, det finns en "410 Behörssats" (varför Assa aldrig vill kalla något Tillbehörssats vet jag inte...). Två cylindrar, cylinderförlängare, två uppsättningar skruvar, två handtag osv. Allt utom låskistan.
 
tommypeters skrev:
...och in... Borra ett hål genom dörren, mha Assas mall, mitt för vredet och vrid sedan om utifrån.
Ehh va??? De kända lås som är borrade och gav som resultat borrskydd är Assa 2000 evo, något annat större känt fall har jag aldrig hört talas om, Ska man borra en kista så borrar man absolut inte igenm dörren mitt för vredet, vet inte vad du har fått det ifrån.

nackdelen med vred på insidan är att det är lätt att låsa upp om man som tjuv kommer genom ett fönster. 2000 låster har bot på det genom att man har ett hemma och bortaläge.

Alternativet är då att sätta cylinder på in och utsida, men då bör det vara runda cylindrar eftersom annars är det inget större problem att skruva loss. Nackelen nummer 2 med cylinder på in och utsida är att man bör ha nyckeln i dörren på natten ifall man behöver utrymma i panik.
 
"Mitt för vredet" sitter ju låscylindern. Behövs knappast mall för att hitta det. Och som sagt vred eller ej påverkar inte hur lätt det är att ta sig in, såvida man inte har brevinkast som är stort nog att vrida om vredet genom.
 
Spärrar du vredet fungerar det inte. Dessutom detta var aktuellt 2003-2004 någon gång, de som gjorde detta vill jag minnas greps (folk från baltikum) och standarden ändrades efter detta på låsen. Sen vill jag minnas att det va en annan typ av borrning som gjordes igentligen som gjorde att de knappt syndes attt det var borrat.
 
Kompletta evo2002 hittar man på tradera för runt 12-1300. Ofta billigare än att köpa cylindrar, handtag, vred etc etc löst till färdigmonterade löshus av sämre kvalisort.
 
  • Gilla
Emf
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Kompletta evo2002 hittar man på tradera för runt 12-1300. Ofta billigare än att köpa cylindrar, handtag, vred etc etc löst till färdigmonterade löshus av sämre kvalisort.
...och säljaren har din adress samt en kopia på nycklarna... ;-)
 
tommypeters skrev:
...och säljaren har din adress samt en kopia på nycklarna... ;-)
Helt rätt, här måste man vara försiktig. Fördelen till skillnad när man går till låssmeden är att man har ett bevis på vem som sålt.
Personligen skulle jag aldrig våga köpa lås hos den lokala låssmeden.
 
que??? Och den räddlan bygger du på vad?? Köper du hos en låssmed så har han inte din adress.. Du tror väl inte att om man är oseriös att man lägger ut sina sätta uppgifter på tradera?
 
frohike skrev:
que??? Och den räddlan bygger du på vad?? Köper du hos en låssmed så har han inte din adress.. Du tror väl inte att om man är oseriös att man lägger ut sina sätta uppgifter på tradera?
Oron bygger på låsmeden som gjorde inbrott hos syrran, som tur var så hade han fångats på bild av en övervakninsgkamera, syrran kände igen honom direkt som låssmeden som var hemma och bytte lås 6 veckor tidigare.

Ang Tradera..Just det, är man oseriös så uppger man inte sitt personkontonummer på tradera :p.

Anledningen att du kan köpa så billigt på tradera är att marginalen på dessa produkter är så äckligt hög.
 
Okej,, jaja dra alla över en kant. Vad har man lärt sig? Anlita inte skumma småfirmor. Men det är mer risk att bli blåst på tradera än av låssmeden. Senaste Domen mot en person. Han hade blåst 100 personer innan det hände något.
Så ja, uppge personkonto så kann du lätt blåsa 10 personer utan att det händer något mer än att det skrivs "Spaningsunderlag saknas" i anmälan

Nja så äckligt höga är inte påslagen Kläder ligger oftast på 3-400% påslag. Lås har 5-60%. Elprodukter har i många fall över 100% påslag. Största problemet är att ASSA äger de båda 2 största låsgrossisterna, dessutom har ASSA ett högt utgångspris på sina produkter. Men folk på Tradera har oftast inte någon större omkostnad och kan sälja med 5-10% förtjänst.
 
frohike skrev:
Okej,, jaja dra alla över en kant. Vad har man lärt sig? Anlita inte skumma småfirmor. Men det är mer risk att bli blåst på tradera än av låssmeden. Senaste Domen mot en person. Han hade blåst 100 personer innan det hände något.
Så ja, uppge personkonto så kann du lätt blåsa 10 personer utan att det händer något mer än att det skrivs "Spaningsunderlag saknas" i anmälan

Nja så äckligt höga är inte påslagen Kläder ligger oftast på 3-400% påslag. Lås har 5-60%. Elprodukter har i många fall över 100% påslag. Största problemet är att ASSA äger de båda 2 största låsgrossisterna, dessutom har ASSA ett högt utgångspris på sina produkter. Men folk på Tradera har oftast inte någon större omkostnad och kan sälja med 5-10% förtjänst.
Ser inte risken större på något ställe så länga man tänker sig för.
Men en serös Tradera /Ebay handlare är lika bra som en seriös låssmed.

Nu kanske det inte är så att du måste gå till butiken som har 400% påslag på sina plagg. Gå du istället till HM eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.