Hej,

Ska dra om lite rör i källaren och undrar vad ni rekomenderar.
Jag kommer att drar rören i bjälklaget och undrar egentligen två saker.

1. Viken isolerar bästa prisol med fabriksisolering eller prisol med fabriksisolering?
2. Om jag drar prisol kan jag använda 15mm, väljer jag PEX bör jag använda 18mm, fråga vilken kan man göra skarpast krökar på?
 
Varför inte det bästa av två världar? Alupex...
 
D
Freddie.l skrev:
Hej,
1. Viken isolerar bästa prisol med fabriksisolering eller prisol med fabriksisolering?
2. Om jag drar prisol kan jag använda 15mm, väljer jag PEX bör jag använda 18mm, fråga vilken kan man göra skarpast krökar på?
1. Jag tror det bli det första, dvs "prisol med fabriksisolering". :rolleyes:
2. Du får mycket skarpare böjar med prisol om de skall ligga fritt. Använder du fixturer för pex, så får du skarpa böjar med den också.f
 
du måste inte upp en dimmension bara för att det är pex...
 
Alupex behöver ingen fixtur och är vit o fin att se på med, inns både på rulle och raka längder
 
D
Blumbern skrev:
du måste inte upp en dimmension bara för att det är pex...
Det behöver man väl om man vill behålla samma innerdiameter.
 
Det kan nog vara så att om du vill behålla exakt samma flöde som tidigare så behöverr du gå upp i dimension. Men i de flesta dimensioneringsfall så ger 15mm PEX tillräckligt bra flöde, om det var dimensionerat för 15mm cu tidigare.

Om du tittar hos Uponor så finns där lathundstabeller på dimensioner beroende på vad som skall försörjas med vatten (dusch, toa osv), baserat på ledningslängder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.