Är inblandad i renoveringen av ett äldre kök. Där finns jordade vägguttag (vid köksbänken) och sedan satt det även ett ojordat vägguttag vid kylskåpet ett par/tre meter därifrån...

Det senare inklusive tillhörande kabel kasserades i samband med ommålnig (var i dåligt skick) och ska nu ersättas.

Vad är nu minst dåligt: Att återigen sätta dit ett ojordat vägguttag? Eller att sätta dit ett jordat, trots att jag förmodar att uttaget för taklampa är och kommer att förbli ojordat?
 
Har du jord draget till uttaget då?
ANnars är det enkla sättet ifall du bara ska ha nya uttag att du sätter likadana, det bra sättet att dra nya ledningar med jord och köra på det så långt som som möjligt.
Absolut inte sätta jordat uttag utan att koppla jord, men jag antar det inte var så du menade..
 
Det är väl nästan en tolkningsfråga hur man ska göra. Som du nog redan vet så säger ju reglerna att man inte får blanda ojordat och jordat i samma rum, men eftersom att det är ett kök och jord redan finns i vissa uttag så är det väl fritt att tolka hur man vill. Jag skulle nog ha installerat ett jordat uttag även där vid kylskåpet.
Men det är, som sagt, hur jag skulle tolka reglerna. Kanske är fel det också.

//Patrik
 
Känns fel enligt regeltolkningen att sätta ett jordat uttag och låta lamputtaget vara ojordat, enligt den gamla tidens regler var det OK med jordat uttag vid diskbänken men ojordat i resten av huset. Du får byta uttag själv som lekman, mot ett likadant.
När jag läser inlägget igen känns det som att du vill förlägga en utanpåliggande kabel till ett nytt uttag för kyl/frys?
Var drar du då denna från, kopplingsdosan eller?
Du måste ha jord för varje gruppledning från centralen.
 
Redigerat:
Slugge skrev:
Har du jord draget till uttaget då?
ANnars är det enkla sättet ifall du bara ska ha nya uttag att du sätter likadana, det bra sättet att dra nya ledningar med jord och köra på det så långt som som möjligt.
Absolut inte sätta jordat uttag utan att koppla jord, men jag antar det inte var så du menade..
Kabeln till uttaget åkte ju väck vid ommålningen och måste ersättas. Där den ska anslutas finns PE-ledare, så det blir tveklöst PE fram till uttaget. Men vilken sorts uttag???
 
Ok, lite svårt att veta då du inte skriver förutsättningarna men jag gissar på att bägge uttagen ligger på samma grupp, det gick bara en kabel från dosan till det ojordade uttaget, 2-ledare..
Nu drar du en ny, sätter jordat uttag samt drar en gulgrön FK till lamputtaget och sätter även där jordat uttag. Förutasatt att allt ligger på samma säkring..
Lägenhet eller?
 
305 skrev:
Kabeln till uttaget åkte ju väck vid ommålningen och måste ersättas. Där den ska anslutas finns PE-ledare, så det blir tveklöst PE fram till uttaget. Men vilken sorts uttag???
Gör så här! Montera ett jordat Eljo-uttag. Köp gulgrön och (den färg som det är på nollan i anläggningen) och använd den befintliga nollan som dragtråd och dra i en ny nolla och skyddsjord till lamputtaget. Då är det jordat i hela köket och det passar in i bilden av ett nyrustat kök.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Gör så här! Montera ett jordat Eljo-uttag. Köp gulgrön och (den färg som det är på nollan i anläggningen) och använd den befintliga nollan som dragtråd och dra i en ny nolla och skyddsjord till lamputtaget. Då är det jordat i hela köket och det passar in i bilden av ett nyrustat kök.

//Patrik
Låter vettigt!

Hur gör jag med diskbänken? (Ska även den jordas eller inte?)
 
305 skrev:
Låter vettigt!

Hur gör jag med diskbänken? (Ska även den jordas eller inte?)
Nej, så vitt jag vet, så behöver inte diskbänken jordas.

Edit: Läst på lite och tydligen så ska diskbänken potentialutjämnas vid nyinstallationer. Men det blir den väl kanske automatiskt vid nyinstallationer i.o.m. att man potentialutjämnar vattenrören?

//Patrik
 
Redigerat:
Slugge skrev:
Ok, lite svårt att veta då du inte skriver förutsättningarna men jag gissar på att bägge uttagen ligger på samma grupp, det gick bara en kabel från dosan till det ojordade uttaget, 2-ledare..
Nu drar du en ny, sätter jordat uttag samt drar en gulgrön FK till lamputtaget och sätter även där jordat uttag. Förutasatt att allt ligger på samma säkring..
Lägenhet eller?
Ja, lägenhet. Och jo, att PE-ledaren måste komma från samma grupp känner jag till.
 
Mikael_L
Har ni inte tänkt ändra på nåt annat i elsystemet och helst göra det så enkelt som möjligt.
Sätt ett ojordat, då följer ni tidigare standard som är tillåtet att låta vara kvar.

Byter ni till jordat så tolkar iaf jag att reglerna kräver att alla uttag (inkl takuttag) i köket jordas. Detta är givetvis lite bättre, men mer jobb och dyrare såklart.
 
Mikael_L skrev:
Har ni inte tänkt ändra på nåt annat i elsystemet och helst göra det så enkelt som möjligt.
Sätt ett ojordat, då följer ni tidigare standard som är tillåtet att låta vara kvar.

Byter ni till jordat så tolkar iaf jag att reglerna kräver att alla uttag (inkl takuttag) i köket jordas. Detta är givetvis lite bättre, men mer jobb och dyrare såklart.
Jo, men om det ändå rustas så brukar det ju röra sig om lite större summor och då spelar väl inte typ 300 kr så mycket roll heller.

//Patrik
 
I elinstallationsreglerna SS 436 40 00, 413.1.2.1 så står det bl.a. detta:

"I varje byggnad skall följande ledande delar anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet:
...
- byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
..."

Ingår diskbänk som en byggnadsdel av metall eller?

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Har ni inte tänkt ändra på nåt annat i elsystemet och helst göra det så enkelt som möjligt.
Sätt ett ojordat, då följer ni tidigare standard som är tillåtet att låta vara kvar.

Byter ni till jordat så tolkar iaf jag att reglerna kräver att alla uttag (inkl takuttag) i köket jordas. Detta är givetvis lite bättre, men mer jobb och dyrare såklart.
Jordat uttag för kyl har väl varit standard sedan den uppfanns?
Kolla i manualen.. ibland står där att kylen ska anslutas till ett jordat uttag. Garantigrej!

Risken är läckströmmarna. Om kylen får kontakt med diskbänk eller något annat jordat så kan det slå gnistor där emellan. Eller att det kittlar i fingrarna när du tar på plåten.
Har stött på det flera gånger med diskmaskiner i ojordade uttag.
 
Mikael_L
Personligen skulle jag givetvis föredra att skyddsjorda hela köket. Ja hela lägenheten faktiskt.

Men nu vet jag inte riktigt nivån på TS ambitioner eller för den delen storleken på "köksrenoveringen" och vill man hålla absolut lägsta tillåtna nivå så är det ju faktiskt att inte ändra på något alls i den befintliga installationen.
Och dit räknar jag att byta ett ojordat uttag mot ett nytt ojordat. Men jag kan böja mig till en smärre förflyttning av uttaget också. Ja kanske inte helt enligt stenhårt tolkade regler.

Nu är inte jag elektriker, vilket däremot både Patrik och spinout är (tror jag iaf), så deras åsikt är i praktiken tyngre än min.

Sen är det som Patrik säger, ingen ohygglig kostnad att göra det bra och jättemycket rätt, OK knappast 300:-, men kanske inte mer än vad ett par schyssta köksluckor kostar från en halvexklusiv tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.