Håller på med ett nybygge och skulle vilja ha era tankar om placering och antal spottar i ett åstak, det handlar om kök, matplats, vardagsrum och ett loft som sitter ovanför entren.

Tyvärr inga mått på ritningen men kök+matplats är ca 30 kvm och vardagsrummet ca 25 kvm, loft ca 6 kvm.
Takhöjden går från 2,5m i köket till 5,5m i vardagsrummet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Macke
 
Jag kollade ritningen, spontant skulle jag säga 4 st vid köks"gången" 4-5 st vid (placerat som på en tärning om du förstår) matplatsen och i vardagsrumsdelen 8-9 st i omlott.
I vardagsrummet har man ju ofast en massa annan mysbelysning och dessutom har man inte behovet av arbetsbelysningen (som i ett kök) Sätt dimmer är mitt bästa tips. Det har vi både i kök och badrum och det är så skönt att ha dem på men svagt, mysigt & behagligt när man bara ska softa.

Ser trevligt ut ditt hus, vad heter det?
 
Tack för tipset, funderar fortfarande men tycker det är svårt att veta hur många man skall lägga. Vill int ha för många men inte för få heller för det är ju lite jobbigt att komplettera när innertaket är lagt. Därför tänkte jag montera pottor och dra slang till fler ställen än vi kommer att installera i först och märka ut på en ritning så man vet var dom finns för eventuell komplettering.

Det heter nog ingenting, jag har ritat det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.