Crown skrev:
Behöver hjälp/synpunkter kring pannval. Panncentralen är under uppbyggnad. Jag har ett effektbehov netto vintertid på 252 kWh. Ska installera 7500 liter acktankar i pannrum och 5-750 ink vvb liter undercentral i hus. Önskar en överkapacitet i anläggningen för framtida behov.

Möjliga pannor:
Arca 90kW - Vedvolym 320 liter - VG 81% - tokdyr 95.000:-
Maga Turbo 80kW - Vedvol 300 liter - VG 87-92% ? - tokbillig 42.500:- Ingen har eldat i den i Sverige ännu.
Viadrus Hefaistos 100kW - vedvol 255 liter - VG >90% - 65.000:- Konstruktionen ser ju spännande ut.

Vad ska man gå på?
Sugande - tryckande fläkt?
Finns det fler pannor i samm prisklass?
Synpunkter
Du har ju Orlan 80kw 465 L
 
Tjenis! Som sagt ett studie besök gör var männska gött...:p Inte ens nån rök vid uppstart .Ett ilägg för att värma 3500l från 30c-90c. 216l ved 75kw,750watts fläkt.
 
  • klöver knekt 075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klöver knekt 076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klöver knekt 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rediga grejjer det :D

Synd bara att den var svindyr. :(

Tar man ur keramiken när man sotar eller ser jag fel?

Finns chans för DIY-keramik eller är det helkört?
 
v-g skrev:
Rediga grejjer det :D

Synd bara att den var svindyr. :(

Tar man ur keramiken när man sotar eller ser jag fel?

Finns chans för DIY-keramik eller är det helkört?
Pannan har bara varit i drift i 7månader.Det var första gången han tog ut keramiken för rejäl översyn, dagen till ära för fotografering:D Annars så räcker det att starta fläkten o blåsa bort lite flygaska.Gammal tradionell "svartsot/beläggning" är ett minne blott.. Keramiken vet ja inget om? För övrigt brann kalaset i 2,5tim inklusive tändning..:)
 
Lyfter tråden.

knekten:Vilka delar är ej i gjutjärn? (Ja förrutom keramiken och mätarna ;) )

Några övriga dåliga/bra iaktagelser?

Du liksom jag vet ju att man litar inte på något som inte är i gjutjärn numera ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hefaistos = eldens gud i grekisk mytologi. Pjäsen har verkligen fått rätt namn :).
Den överlever sin egen elutrustning och sin skorsten. Tycker inte den är orimligt dyr när man räknar om till kilopris ... om jag gissar rätt :) .
Hade man köpt gjutjärn skulle man aldrig behövt uppleva en pannbyte ..... men den fanns ej när vi handlade.
Jag skulle låta bli att dra ut keramiken i framtiden om det inte är ytterst nödvändigt. Den mår bäst att inte röras för mycket för varje hantering/ stött kan påskynda sprickor i stenen. Lite aska emellan järn och keramik isolerar ju bara bättre :).
gaia
 
v-g skrev:
Lyfter tråden.

knekten:Vilka delar är ej i gjutjärn? (Ja förrutom keramiken och mätarna ;) )

Några övriga dåliga/bra iaktagelser?

Du liksom jag vet ju att man litar inte på något som inte är i gjutjärn numera ;)
Mja nedre halvan är gjutgjärn,konvektionsdelen.Övre del med vedinkast är plåt.Luckorna har sån kassa/vapen skåps låsning man får snurra igen sista biten så det sluter tätt ordentligt.För övrigt fick man intryck av att den var byggd i rejält "krigsmaterial...:)
 
Man blir ju grymt sugen på att bara hosta upp 60 lax för denna dunderpanna det är ju viadrus så det borde ju vara rediga grejjer ;)

Om du sett baxi osv hur känns den i jämförelse? Prisvärd? Dyr? Påkostad? Vad skiljer vad är bra/dåligt?

Vore smidigt att ha en finpanna och en "grovpanna" ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Crown skrev:
Viadrus Hefaistos 100kW - vedvol 255 liter - VG >90% - 65.000:-
>90% ?
Var får du det från?

På hemsidan drar de till med 90% (inte >90%) och rotar man i databladen visar det sig att effektiviteten faktiskt bara är mellan 83-89%.
 
Undra vad den kostar i Polen? Kanske ta en tur knekten? :D
 
v-g skrev:
Undra vad den kostar i Polen? Kanske ta en tur knekten? :D
Mja trodde den skulle dyka upp på Kotly.com men det verkar dröjja.. Såg att dom hade återförsäljare i Estland oxå.Skulle va intressant att se va man får ge för men panna där?:)
 
Hitta någon sida som angav priset i € men omräknat blev det 55k och då kan man ju lika gärna gynna LH och få svensk support (och garanti osv).

Hade hoppats på halva priset jag, för isf åker jag nästa vecka :D
 
Tror att det blir svårt att hitta några större skillnader i pris.
Anledningen till att det tog så lång tid från lansering av denna panna till försäljning var att Viadrus ville ha väldigt mycket mer för pannan i början.

Det tog tid innan LH hade förhandlat ner priset till denna nivå och ändå är detta en rejäl sänkning mot de första priserna jag hörde.
 
Stod 0 € i momsfälltet då jag provade köpa i kundvagnen innan jag kom till att fylla i adress etc . Jag utgår från att det blir Finsk moms som läggs till om kunden bor inom EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.