För tre år sedan köpte vi ett nybyggt radhus med en "trädgård" på ca 20kvm. Matjordslagret är ca 30 cm djupt sen är det nästintill bärlager. Vi planterade några rosor, gräs och andra perenner som var fina i två år. Nu är det väldigt dåligt med växkraften. Vi tänkte gräva upp alla växter och jordförbättra. Vad ska vi köpa för jord? Någon som har tips?
 
Där vi bodde förut hade vi väldigt mager jord, det var morän med ett matjordslager som i många stycken var tunnare än 10 cm! Ändå tog jag aldrig hem ett enda matjordslass utan fick bra resultat genom att förbättra den skräpjorden som fanns. Typiskt grävde jag upp, tog bort större stenar och blandade i olika tillsatser. Som tillsatser använde jag mest dels kompost, både hel- och halvbrunnen (fast det får ni väl inte mycket av på 20 kvm) och köpt kogödsel. Det ska vara mycket tillsats för att ge någon effekt; om jag grävde en rabatt 1 meter bred och 0,5 m djup blandade jag ned kanske fyra 50-literssäckar per meter. Det blir väl typ 40%? Jag hade kanske inte alltid riktigt så mycket...
Det dålig jord som t ex fyllnadsjord saknar är ju framför allt mull, så det var det jag gick in för att tillföra. Övriga näringsämnen kan man ju tillföra efter hand enligt de olika växternas behov men alla mår bra av att man får upp mullhalten. Och där är både kompost och kogödsel bra (brunnen hästgödsel funkar säkert lika bra om man har tillgång till det).
Vad som däremot är rätt värdelöst enligt min erfarenhet är torvprodukter som t ex "solmull" och även s k planteringsjord som också mest består av torv. Det är liksom för klent och finfördelat, verkar försvinna ur jorden rätt snart.
 
Tack Farzan för ditt svar. Jag ska snarast hämta hem kompostjord från soptippen och köpa hem kogödsel. Hoppas på en prunkande rabatt till våren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.