Hej

Skal renovera fönstren på våran villa fr -74. Som option kan man sätta i energifönster på den yttre rutan.
Frågan är om detta kan rekomenderas, är de bra? De skall ju sänka uppvärmningskostnaderna men frågan är om jag har mycket att vinna på detta. Ett annat insitament för att sätta i dessa skulle väl vara om värdet på huset vid en ev. försäljning ökar.

Huset värms av bergvärme och vi förbrukar ca 20.000kWh per år inklusive hushålls el etc.

Vad tycker ni, är det någon som har gjort detta tidigare??
 
Bör inte inner rutan vara energiglas?

Ett annat alternativ är att sätta i en kassett (2 glas) istället för den inre rutan.
...men det kanske är det som du menar, fast i den yttre (p.g.a. hur fönstren ser ut i dag).

Har tyvärr inget bra svar, men några saker som kanske kan påverka lite.
- Hur ser ventilationen ut, tilluft don i fönstren.
- Hur bra/dålig isoleringen är i huset (ger inte så mycket om resten av väggarna läcker mer än fönstren)
- Hur många fönster
 
Generellt kan man aldrig räkna hem investeringen på dyrare fönster om man värmer huset med värmepump. Det finns i stort sett ingen värmebesparande åtgärd som lönar sig rent ekonomiskt när man redan har värmepump. Möjligen med undantag av tilläggsisolering av vinden.

Men man kan ju göra det ändå av andra skäl (minska kallras, höja värdet på huset, för miljöns skull etc).
 
T
Det finns ju riktigt bra billiga 2-glas fönster med u-värde på 1,5-1,7.
Detta måste ju nästan kunna räknas hem inom 10 år.
Hur många fönster pratar vi om och hur stora är de?
Har själv bergvärme men gör endast åt 12 000kwh totalt vet inte exakt hur stor del av detta som går åt till att värma huset... Jag har tänkt att byta en del fönster men då för att de är väldigt dåliga.
 
Så som jag förstog det så skall trådskaparen inte byta fönster, utan renovera de som finns. Dock lite oklart om han/hon tänker byta alla glas rutorna, eller byta ut vissa till rutor med energibeläggning. Undra hur mycket extra det blir med än utan energibeläggning.
 
Fick för mig att han sa yttre rutan men jag reserverar mig här, det spelar egentligen ingen roll.

Det rör sig om 18st fönster av olika stl. en del ganska stora.En del av fönstern är idag riktigt dåliga, dvs kittet släppt helt så de läcker nog avsevärt. Antar att bara renoveringen kommer att kunna påverka min elförbrukning en del. Skall isolera lite ute på kattvindarna på övervåningen också.

Vid renoveringen av fönstren kommer vi att installera ventiler i överkant på en del av fönstren för ventilation.

Torskenn : 12000kWh hur stort hus är detta på. Jag har 169m2 + 110m2 källare. Vitvaror från -97 som naturligtvis inte är optimala idag.

Verkar ju (som jag misstänkte) att den extra kostnaden om 15000sek inte betalar tillbaka sig i form utav direkta sänkta uppvärmnings kostnader utan då som f91jsw är inne på så kan kallras minska (måste fundera om vi har problem med detta) och värdeökning på huset vara de enda motiven. Vid försäljning av ett hus idag skall man väl göra en eneri deklaration, är detta något som kan påverkas av vårt val. Är inte inne på att vi skall sälja inom den närmaste tiden så reglar kan förståss ändras.
 
Är det 1+1 fönster?
Alltså en båge som du kan dela på (öppna vid tvätt). Där det i varje båg del sitter en glas ruta, typ 2 mm.

De alternativ du tänkt är:
1) Inte byta några glas
2) Byta ena glaset till ett med energibeläggning

Alt 2 kostar 15000 (för alla 18 st)?
 
Om det är 1 + 1 med 30 mm mellanrum så är U ca 2,8 och blir 1,8 med Pilkington K beläggning på innerrutan. Går väl att räkna lite på...
 
Det är mycket riktigt en förnsterrenovering inte byte som är aktuellt.

Fönstren är tvåglas som man kan öppna.

Mich vad innebär den föränding som du beskriver i U värde från 2,8 till 1,8 är detta mycket?
Kostnaden var för alla 18fönster.

Några källarfönster ,3st, bedömdes som så bra att de inte behöver renoveras dessa kommer isådana fall inte att få energiglas.
 
Smeagol skrev:
Mich vad innebär den föränding som du beskriver i U värde från 2,8 till 1,8 är detta mycket?
Vet inte.

Går att räkna på det... efter lite sökande så hittade jag denna sida:
http://www.energifonster.nu/sv/rakna_ut_din_energibesparing.aspx

Tänk på att de nya glasen kanske ser annorlunda ut, har en annan "färg". Detta speciellt om det är energibeläggning på.
 
T
Torskenn : 12000kWh hur stort hus är detta på. Jag har 169m2 + 110m2 källare. Vitvaror från -97 som naturligtvis inte är optimala idag.


Jag har ca: 110 m2 samt gäststuga på 8m2 och källare på 55m2 som värms upp av bergvärmen. När beräkningen gjordes hade jag ingen isolering i ytterväggarna, och 10-15cm kutterstpån på vinden. Nu har vi isolerat 90mm runt om huset samt lagt på 300mm cellulosafiber på vinden. i september gjorde vi av med 650kwh, så känslan är väl att vår förbrukning kommer att krypa ner till under 10 000kwh.

Orsaken till att det bara blev 90mm som tilläggsisolering var att utseendet på huset skulle annars se aningen korkat ut. Nu är det väl bara fönsterna kvar... Letade efter bra priser men hittade ej några så då bestämde jag mig leta upp en tillverkare och starta ett eget som ska sälja bra fönster till bra priser.

Då reklam ej är tillåtet så kan jag ej säga mer än så om företaget.
 
Här finns det lite fakta om LE glas/ Energiglas. En avhandling gjord av Bertil Fredlund om "Lågemissionsglas och renovering förbättrar äldre fönsters värmeisolering."
www.allbackpaint.com/sv/pdf/bok3055-rapport LTH.pdf
Befintligt fönster tillverkat ca 1930 har ett U-värde på ca 2,56 men om man byter den inre rutan mot ett 3 mm LE-glas får man ett U-värde på ca 1.77.Enligt anvhandlingen, dvs bättre en ett fönster från 1982!)
Besparing blir ca på 70 KW/år och kvm fönster yta. Enligt statens provningsanstalt http//:www-v2.sp.se/energy/ffi/default.asp
Men man får även en ljudisolering eftersom man har olika tjocklek på glasen. Jag håller just nu på att byta inner rutor på mina 32 kvm fönster i ett hus byggt 1926. (ger mindre kallras, ljuddämpning och energibesparing).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.