Två sidor av en murstock finns i ett hörn i ett badrum jag renoverar (ett hörn långt från duschen).

Tidigare satt träreglar fastskruvade i murstocken med gipsliknande material i mellan och sen gipsinklädnad på dessa reglar och plastmatta på golv och bastupanel på vägg. Detta är nu allt bortrivet och jag ska klura ut hur jag nu ska hantera murstocken.

Jag ska ha plastmatta igen på golvet.

Att ha murstocken synlig blir lite knepigt med plastmattan på golvet.

Några tips på bra lösning?

Första tanken var att skruva fast plåtreglar på murstocken och sätta plywood och sen gips och sen måla med våtrumsfärg. Får man skruva i murstocken med dagens regler? Måste jag sätta inspektionslucka på nya väggen med dagens regler?

Jag hade tidigare kontakt med sotaren angående avstånd till brännbart material och har fått bekräftat för mig att 3 cm räcker vilket skulle innebära att det är ok med plywooden.
 
Har pratat med två lokala sotare nu och fått rekommendationen att limma fast gipskivor direkt på murstocken.
 
putsa?
 
gaia skrev:
putsa?
Ja, det vore ju en bra lösning. Men blir det inte problem att få det bra där våtrumsmattan ska vikas upp på murstocken då? Kan man få den att sitta bra, och blir det inga problem när murstocken varierar i temperatur när jag eldar?

Kanske kan jag sätta gips bara längst ner som mattan kan vikas upp och fästas mot, och sedan spackla bort skarven mellan gipsen och murstocken (som redan i stor grad är putsad)?
 
kakla?
 
Mattläggaren sa att det inte var några problem att fästa mattan mot murstocken. Han kommer att spackla över putsen där mattan ska vikas upp. Sen får det bli vit våtrumsfärg på putsen. Det blir nog rätt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.