Hemmakatten
Nu, äntligen, är spabadet på gång igen!! :)
Tätskiktet håller på att läggas på. Deiterman D1 á 1250:- säcken skall läggas på i tre lager, behövs säkert tre säckar. Därefter fix o mosaik. Denna vecka blir det klart. förhoppningsvis blir det lite bilder i slutet av veckan.
 
Hur går det?
Har ni fått dit tätskikt och mosaik?
Vi vill ha bilder!
 
Hemmakatten
Ja, jo sådär har det gått. Byggarna har hållt på med badrummet innanför spat som inte varit färdigt, och som tagit lång tid. Utespat har då fått vänta.

Två lager tätskikt är i alla fall på, ett sista lager till skall på (specialtätskikt för pooler). Problemet är att det varit ganska kallt och då är det problem att få tätskikten att torka, det blir också problem att få fixen under mosaiken att torka och fogen förstås....

I ett svagt ögonblick sa jag att vi får väl vänta till våren. Men jag ångrade mig raskt o sa att de får banne mig lösa detta. Jag SKA bada nu i vinter. Så nu kommer de att bygga ett litet "tält" av några extra cellplastskivor vi har och ställa en värmefläkt där inne. De kommer nu i veckan för att göra det sista i badrummet och även fortsätta med spat.

jag får återkomma med rapport.
 
bilder :)
 
Är premiärbadet avklarat ännu? :)
 
Hemmakatten
Har just läst igenom denna tråd. Ser att det var förskräckliga 4 år sedan jag startade tråden. Tråden startades långt innan själva bygget påbörjades, vilket bara visar hur mycket jag verkligen vill ha ett spa.

Förra året trodde jag verkligen att det skulle bli färdigt, men så blev det inte. Underentreprenören/plattsättaren var inte kapabel och vi kunde inte fortsätta då.

Men till min stora glädje så har vår underbara, duktiga murare och plattsättaren Kjell Harlin (han som gjort våra badrum, putsat vårt tidigare hus, murat upp våra två öppna spisar och skorstenar) idag varit här för att sätta/spackla fix. På måndag blir det fortsättning och efter nån dag är det klart med mosaiken.

Jag har också haft turen att få tag i den person som ursprungligen hjälpte mig med projekteringen av spa-badet. (Den firma han jobbade på blev uppköpt och konkade sedan). Ulf kommer att installera värmare, cirkulationspump, filter och annat som behövs. Så om några veckor när allt härdat blir det vattenpåfyllning och förhoppningsvis ett underbart spabad.

Ni anar inte hur jag längtar....
 
"Den som väntar på något gott", brukar man ju säga. Men skämt åsido, jag förstår din längtan. Utsikten från utebadet kommer att bli något alldeles extra.
 
  • Gilla
Mikael Bjarnemark
  • Laddar…
Vore intressant med en produktlista på "värmare, cirkulationspump, filter och annat som behövs". :) En elmätare på värmaren vore ju oxå en liten kul pryl.
Tror ni att ni får plats 4 st utan att det blir trångt?
 
Hemmakatten
Spabadet är nästan "färdigmosaikat", skiiitsnyggt blir det. Tyvärr har murarens hantlangare brutit foten så han är själv nu en månad framåt, vilket innebär att han inte kommer i morgon.

Dock har jag fått alla delar till spa't, värmare mm. Kollar i morgon vad det är för prylar och lägger upp en liten lista här i tråden.

Och nej,fresve, man får nog bara plats med två personer, en på vardera bänken. Undantaget är om man är ung och väldigt kär, då kan man utan vidare dela en bänk. Men, spabadet ligger på altanen utanför sov- och badrummet, det är en mycket privat altan, det finns ingen trapp ner till marken, enda utgången är via bad-eller sovrum. Tanken är att spabadet skall bara vi (eller jag, min man är inte så intresserad) använda. Det är inte till för allmänt bruk.

Så fort allt är klart lovar jag att lägga ut bilder.
 
Hemmakatten
Detta är den tekniska utrustningen.

- AstraPool Patronfilter Terra 75 (BSP) + extrafilter
- Pahlén cirkulationspump Micro 2-33, 230 volt, 2 bars tryck
- Pahlén värmare 3kW
- Spabelysning i rostfritt
- Inlopp i rostfritt
- utlopp i rostfritt
- diverse rör o kopplingar mm
- spalock i "frigolit" med klädsel

Anledningen till patronfilter är att vårt spabad är på mindre än 2kubik och med ett sandfilter så backspolar man och då försvinner flera hundra liter vatten. Anledningen till extrafiltret är att man enkelt byter filter och sedan spolar man av och gör rent det smutsiga filtret i lugn och ro.

Nej fresve, man får inte plats 4 stycken om man inte är tvåväldigt nyförälskade par. Två personer är lagom. Detta är inte tänkt att vara ett "allmänt" spabad. Det finns inte ens en trappa upp till den altanen. Enda utgången till altanen är från badrummet eller vårt sovrum.
 
Hemmakatten
Nu börjar jag misströsta igen om det överhuvudtaget blir färdigt. Det är bara lite mosaik kvar att lägga och sedan skall det fogas. Tyvärr har murarens/plattsättarens hantlangare brutit foten så Kjell får arbeta själv och naturligtvis blir allt då försenat. Men hoppas, hoppas.

Jag har i alla fall fått spagrejorna och spakillen kommer och monterar allt så fort badet är färdigt (har han lovat i alla fall).
 
Intressant, upp med bilder när det är färdigt ;)
 
Hemmakatten
Nu har jag visst hopp igen om att ha premiärbadet innan jul. Spakillen har varit här, all utrustning (värmare mm) är monterad. Elektrikern har varit här o gjort sin del. Nu väntar jag bara på att den sista fogningen av mosaiken i badet skall bli klar och att spaskyddet/isoleringen upptill skall tillverkas.
 
Den som väntar på något gott.....

Hoppas att du kunnat bada någon annanstans under dessa fyra år av väntan... :)

mvh plexi

Bilder efterlyses!
 
Hemmakatten
Tack för omtanken. ;) Visst har jag kunnat bada, men då i sjön, inte så dumt det heller. Badrum o badkar blev klart för ett år sedan, innan dess var det dusch som gällde i några år.

och ja ,jag lovar att lägga upp någon bild när allt är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.