Hej!

Är det någon som kanske har några synpunkter på den här planeringen kanske? Öppen för förslag på förändringar! Kyl/frys ska stå på motsatt sida.

//Mini
 
  • kök11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du rita in kyl/frys också? Berätta gärna husets karaktär (byggår mm) samt hur många ni är i hushållet. Vilka mått är det på rummet?

Själv är jag en slav av symmetri och balans. Så många linjer som möjligt måste vara samstämmiga.

Är det för litet/för dyrt att göra ett parallellkök? Om inte så kan man antingen ha bänkskåp på båda sidor, men bara ovanskåp på ena eller öppna hyllor. Eller så kan man som våra kompisar har det; bänkskåp på den sidan där de har slagit upp väggen så att man har tagit fram en hög barvägg (så att det inte blir full insyn till köksröran) och på andra sidan har de skåp upp till taket med integrerad kyl och frys samt ugn. På raden vid halvväggen har de spis, vask, diskmaskin. Ett mycket snyggt IKEA-kök (högblanka vita luckor och tjocka skivor i valnöt)!
 
Huset är byggt på 40talet, men har nyligen renoverat badrumet och de är av modernt snitt så är bra om de är samma stil på köket.

Köket är 2 meter långt och 2.4 meter brett(där de är som bredast)

Är själv i hushållet så behöver inget jättekök. Ett krav är att de finns plats för ett barbord eller liknande så de finns något ställe att sitta på.

Så kom gärna me något förslag som sagt :)

//Mini
 
  • kök3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Personligen skulle jag skippa den frihängande fläkten och ha överskåp i en enhetlig rad. Fläkt skulle jag ha en utdragbar som är integrerad i överskåpet. Det blir snyggast och du får en ren linje, som returia efterlyser.

Jag skulle också ha bänkens framkant som en rak linje. Det innebär att bänkskivan blir lite djupare där du tänkt ha diskhon, men det är ingen nackdel snarare en fördel.
 
Jo kanske skulle ha överskåp längs hela väggen, blir ju mer förvaring då med. Om jag skulle ha allt i en rak linje skulle bänkskivan vid det djupaste stället bli nästan 75cm.
Blir de inte svårt att komma åt överskåpen då? Eller menar du att man ska bygga ut hela väggen?
 
Hur högt är det till fönsterkarmen? Finns det element att ta hänsyn till? Funderar lite om man kan göra ett L-kök med ena delen framför fönstret? Bifogar två bilder på U-kök (så tänk bort ena delen). Detta kök från IKEA satte vi in i "huset i infarten" (som vi hyr ut) som är från 50-60-talet. Jag valde att sätta fläkten i kant med övrig inredning för att det är estetiskt mer tilltalande utan att vara förödande rent praktiskt. Tjejen på IKEA var fenomenal i att peta i min ritning jag hade gjort.
 
  • IMG_0969.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0972.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett L-kök hade ju varit trevligt men de blir svårt då fönstret sitter ca 80cm från golvet =/ Så det går nog inte att lösa tyvärr.. De finns ett element under fönstretde är det ända.
Men att ha skåpen på en rak linje skulle ju vara snyggast helt klart.
Andra idéer kanske? =)
 
Hemmakatten
Vår diskbänk/bänkskiva är 73 cm djup. Inga som helst problem att nå överskåpen. Överskåpen sitter dessutom på 65cm höjd över bänkskivan, detta för attskapa mer utrymme för att arbeta vid bänken och för att röra i grytorna.

Man går mer och mer ifrån60cm som standarddjup på bänkar och 50cm höjd mellan bänkskiva o överskåp. en anledning är att man insett att arbetsförhåålandena blir bättre i köket, en annan anledning är att vi faktiskt blivit längre (genomsnittligt) de senaste 50 åren.
 
B
Flytta spishällen åt höger du får förlita arbetsyta som det är nu.
Bygg ut väggen så du får en rak linje i framkant, du kommer att få problem med bänkskivorna annars.
 
N
Man kan ju också blanda xl underskåp (70cm djupt) från kvik med vanliga underskåp (60cm dj.) bredvid. Där har man även bänkskivor som passar till dessa underskåp. Kvik har ett ritprogramm att ladda ner på deras hemsida.
Då får du den raka linie i framkanten, och det tror jag också att det bir snyggare.
 
Va tror ni om de här? Bättre eller sämre än första förslaget?
 
  • ny1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • my2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B
Bättre men tycker ni ska flytta hällen 20cm åt höger, svårt med en underlimmad diskbänk att underlimma så nära kanten.
kan du inte lägga in ett 20cm handukskåp efter diskbänken.
 
För att få det luftigare hade jag bara haft underskåp på ena sidan och bara "hela skåp" på andra sidan.

Funkar avstånden? Hur långt är det mellan de båda skåpsraderna?
 
Såg att ja glömt diskmaskinen med =/ Jo skulle ju vara bra om man kan flytta hällen lite men vet inte hur bra de är att skarva ventilationsröret. Sen måste man ju nästan såga sönder inredningen i skåpen om man vill flytta fläkten mer åt höger. Vet inte riktigt hur de ska lösas.. idéer ?

De blir 108cm mellan de 2 raderna. Du menar högskåp hela vägen till höger?
 
Ett till förslag.
 
  • para1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • para2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.