Hejsan!
I min detaljplan har jag regler om att huvudbyggnad inte får vara närmare än 4 meter från grannen. Jag har en liten fundering kring detta. Om jag nu placerar ut huset med entre-sidan exakt 4 meter från grannens tomt och jag sedan kommer på att jag vill bygga en medelstor farstukvist/veranda vid entren om några år kommer jag då få avslag ?
Fast man behöver kanske inte bygglov för en farstukvist och därmed kanske man får bygga farstukvist närmare än 4m från grannens tomtgräns ?
Antar att altaner och farstukvist borde gå under samma regler... och altan får man väl bygga närmare än 4m från tomtgräns ?

Eller är jag tokig som ev. placerar huvudbyggnadens entresida så nära grannens tomgräns ?

/V
 
Du kommr troligen att få problem med att bygga farstukvisten närmare än 4m. Det går dock ofta att få dispans för sådana regler, om grannen godkänner planen.

En farstukvist kräver oftast bygglov. En altan (utan tak och alltför höga staket) kräver inget bygglov om den inte ligger mer än 50 cm upp. Dvs du får inte ändra markytan mer än 50cm (tydligen 60 cm i vissa kommuner).
 
ok... då måste man även tänka på sådan då man placerar ut sitt hus på tomten.
Hur är det med skärmtak då ? Jag har sett en del skärmtak ovanför entreer som är konsolupphängda och ingenting på marken.
Får jag hänga upp ett skärmtak ovanför min entre som i luften kommer närmare än 4m från tomtgräns ? :)

/V
 
_Valle_ skrev:
ok... då måste man även tänka på sådan då man placerar ut sitt hus på tomten.
Hur är det med skärmtak då ? Jag har sett en del skärmtak ovanför entreer som är konsolupphängda och ingenting på marken.
Får jag hänga upp ett skärmtak ovanför min entre som i luften kommer närmare än 4m från tomtgräns ?  :)

/V
Vet inte hur de e i din kommun men här sa de att så länge den är 4,5 m från tomtgräns eller mer var de ok annars skulle jag ha tillstånd från grannen.. För ett enkelt skärmtak... Konstigt..
Sen de mest konstiga är att Enl kommunen är det byaföreningen som äger marken utanför vår tomt... Enl Byaföreningen så är det kommunen.. De har kvitto kvar på att kommunen köpte den marken för 30 år sen nånting.. Berättar det för kommunen o de nekar bestämt...

Vem ska man då fråga om tillstånd eller ska man bara bygga som man vill??
 
_Valle_ skrev:
Hejsan!
I min detaljplan har jag regler om att huvudbyggnad inte får vara närmare än 4 meter från grannen. Jag har en liten fundering kring detta. Om jag nu placerar ut huset med entre-sidan exakt 4 meter från grannens tomt och jag sedan kommer på att jag vill bygga en medelstor farstukvist/veranda vid entren om några år kommer jag då få avslag ?
Fast man behöver kanske inte bygglov för en farstukvist och därmed kanske man får bygga farstukvist närmare än 4m från grannens tomtgräns ?
Antar att altaner och farstukvist borde gå under samma regler... och altan får man väl bygga närmare än 4m från tomtgräns ?

Eller är jag tokig som ev. placerar huvudbyggnadens entresida så nära grannens tomgräns ?

/V

Du får bygga ett skärmtak på max 12 kvm över entrén utan bygglov, med grannens medgivande kan du bygga den ända fram till tomtgränsen(får dock inte sticka ut mer än 3,0 m från fasadlivet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.