Hej,
Vi behöver kapa ett gjutjärnsrör som kommer upp på vår vind från lägenheten under. Röret går vertikalt rakt upp och ut genom taket (luftning). Vår röris ska koppla på ett T-rör för vi ska gå på med ett avlopp. Någon som har tips på bästa sätt att kapa långt ner i golvet? Vi vill ju bygga så lite som möjligt. Ska vi bila bort massa betong runt om och kapa med tigersåg? Eller finns någon borrmaskinstrissa som man kan kapa innifrån röret? Eller något annat? Någon som har bra tips?
 
du måste bila upp i valvet mellan våningarna annars får man inte på några kopplingar på avloppsröret
 
det var inte min fråga. frågan var om någon har något bra sätt att kapa röret på?
 
tigersåg eller rondell,
 
Gör en rits med till exempel en Dremel med bra skiva på. Banka till med en slägga. Förhoppningsvis kommer röret att spricka på rätt ställe. Jag gjorde så med mitt gamla gjutjärnsavlopp och det fungerade. Enligt en gammal rörmokare jag pratade med hade man en speciell typ av rörkap som endast gjorde en brottanvisning samt en slägga för att dela på avloppsrör på den tiden gjutjärnsrör var vanligt förekommande.
 
Förstår. Det verkar egentligen vara ett bra sätt. Det är nog inte så kul om röret spricker neråt bara. och det gör det säkert om det är jag som gör det.
Funderar på någon trissa man kan sätta på borrmaskinen och först kapa röret med tigersåg och sen kapa röret en gång till längre ner med trissan nere inne i röret. Eller så funderar jag på att bila upp massor så man kommer åt med tigersågen.
 
om du ska ha avloppsgrenen i bjälklaget så måste du ju ändå bila upp golvet för att komma åt och sätta en JET-klamma. Tigersåg är inte kul att kapa gjutjärn med, tro mig :) finns röravskärare i kedjeform med massa trissor i kedjan som man spänner fast, sen drar du den bara fram och tillbaka ett par gånger så är det loss. Finns även modeller där du kan vinkla upp handtaget. då behöver du inte bila upp mycket alls. Din röris borde kunna skaffa fram en sån.
 
Tack bra svar, det ska vi kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.