Jag har ett liknande problem men med skillnaden att färgen sitter på ett i övrigt helt och fint tak av spännpapp. Någon har alltså nån gång målat över limfärg med vanlig takfärg och det spricker och flagar på sina ställen. Lite svårt att slipa och spackla på ett papptak utan att förstöra det... Tänkte måla med Gysinges matta linoljefärg (som är spädd med nån slags nafta) men vad ska man göra först?
 
Hmm, kanske får bli en målare till det. Vi får fundera lite. håller på att göra om i hallen, och en sak har jag lärt mig; ett rum i taget!! :)

Men berätta gärna lite mer om "färg strip", det låter spännande!
 
Redigerat av moderator:
Har för mej att det finns limfärg att köpa idag. Våre det inte enklast att skrapa alkydfärgen, torka av hjälpligt ... bara röra om i ytan med fuktig svamp så dammet försvinner och det blir slätt , sen måla med LIMFÄRG igen ?
-Skrapa alkyden och tvätta måste du i vilket fall
- du måste tvätta nästan rent till betongen/putsen om du ska använda en annan färgsort men inte så noga om det ska målas med limfärg igen. Det blir färre moment med : skrapa, fukttorka,2x måla med limfärg . Limfärgen löser sej lätt i vatten men den sitter hårt när den är torrt så använd vattensprutan för att blöta underlaget ( inte alkydfärgen) medan du skrapar.


Eller är det enklare att : skrapa, tvätta, spärrmåla, spackla, sätta vav, 2x måla ?
Att sätta väv i tak kan vara en mindre helvete för en amatör :)
gaia
 
B
jag har faktiskt bara hjälpt en målare som skulle måla tre tak.
han tog bort all lös färg. spärrmålade, spacklade, satte upp väv och sen målade.
tyvärr fick han två stora blåser på ett tak.
då skar han upp hålen. spärrmålade,spacklade, satte upp väv och sen målade igen.
efter det bad han oss snickare att sätta upp gips i taken istället.
 
Anledningen till att han fick blåsor var att han inte tvättade ner limfärgen! Dumt att ens chansa med tanke på allt extra jobb och pengar det innebär att misslyckas.

byggare henke - Jag är nyfiken på hur ni satte ni upp gipsen i taket? Antar att ni både limmade och spikpluggade upp den. Eller?
 
färg stippen ska du hällst spruta upp i ett tjockt lager.du kan rulla up den men då får du rulla flera gånger.man vill inte va i rummet för länge det luktar ganska stark måst ventilera väl. Harn ni barn i huset då rekomenderar jag icke denna metod.
Då får man skrapa ner och tvätta ner den
 
Ja, att bara skrapa ner alkyden, tvätta och sen måla med limfärg har vi också tänkt på. Det är bara ett par saker som talar emot det här:

* För det första så HATAR jag limfärg efter alla problem det har skapat oss, så jag är principiellt emot eländet.
* Det verkar också vara svårt att få limfärg att fästa på limfärg, och man vill ju inte att den ska släppa precis som alkyden har gjort.
* Blir inte färgen lite matt, grå/gul-aktig av Limfärg? Det var iaf så det såg ut när vi tog över lägenheten (och nej dom rökte inte).
* Det verkar meckigt att få till blandningen rätt så att den fäster mot undrlaget och inte den gamla limfärgen.

Men visst är det en samlad åsikt att det blir mycket enklare, billigre och snabbare så kan vi nog tänka oss det ändå. Vi är bara oroliga för att det inte ska bli vitt nog. vi har vita väggar och blir det en gul nyans på taket så ju inte det speciellt snyggt.

Vad tror ni alla? OHE, någon synpunkt på det här?

Tack alla för att ni engagerar er!
 
Använd inte limfärg igen.
Gammla limfärgstak övermålade med alkydfärg är inget ovanligt.
Skrapa bort så mycket som går, det som är löst, tvätta ner limfärgsresterna.
Patentera fläckarna med alkyd ordentligt tunnad ca 20%. Spackla och limma upp en armeringsduk sammt måla. I extremfall så kan hela taket släppa, då är det bara att rycka ner armeringsduken och tvätta ner limfärgen.
Jag har gjort ett antal tak av denna typ under mina 12år som målare.

//Fredrik
 
Maramas skrev:
* Det verkar också vara svårt att få limfärg att fästa på limfärg, och man vill ju inte att den ska släppa precis som alkyden har gjort.
Pontus Tunander beskriver olika metoder för att måla över gammal limfärg i boken Målning och träskydd. Ska man måla över med ny limfärg kan man tex mätta den gamla limfärgen med minimjölk före målning (nej, jag skämtar inte). Jag har testat den metoden på en spiskåpa med gott resultat, men då var iofs det mesta av den tidigare limfärgen redan borttagen, så det hade kanske gått lika bra utan mjölk.

Maramas skrev:
* Blir inte färgen lite matt, grå/gul-aktig av Limfärg? Det var iaf så det såg ut när vi tog över lägenheten (och nej dom rökte inte).
Nej, absolut inte! Limfärg med endast krita som pigment blir just kritvit. Att er färg är lite dassig kan kanske bero på att den är gammal och smutsig.

Jag har bara gjort limfärg med animaliskt lim. Jag tycker att den är fruktansvärt kladdig och jobbig att måla med, men mer erfarna limfärgsmålare påstår att limfärg med cellulosalim är betydligt enklare att arbeta med.
 
Om limfärgen gulnar så kan det vara som någon skrev att den helt enkelt blivit skitig (det går inte att med vatten torka bort skit i ett limärgstak). Men det kan också vara som så att som grund under limfärgen sitter linoljefärg eller något utblandat med linolja som ger gula genomslag. Minimjök är ämnat att fylla samma funktion som oljan, d v s även då du använder minimjölk så bör ändå limfärgen tvättas ned. Jag skulle iofs rekommendera minimjölken framför oljan i de fall man har limfärg som man inte orkar tvätta ned och vill påföra ny limfärg. Däremot förespråkar jag utspädd oljefärg som spärr i de fall man tvättat ner limfärgen.

Som det ser ut hemma hos dig ser jag ingen anledning till att använda limfärg igen eftersom nedtvättning och spärrning ändock behöver göras (du vet ju att taket spricker och flagnar och kommer ju så fortsätta att göra även om du nu målar det med ny limfärg. Inte heller hjälper det att utan nedtagning av oljan och limfärgen påföra ny olja eller minimjölk. Flaskhalsen är ju understa lagret limfärg.

M a o så står jag fast vid vad jag tidigare förespråkat. Hernia KP4 (rekommenderar inte att försöka skrapa ner färgen eftersom detta är tidskrävande och med största sannolikhet kommer göra åverkan på taket i onödan) rullas ut och får torka. Dra ner översta skiktet färg. Därefter tvättar du ner limfärgen. Låt taket få andas ut allt vatten du påfört och sedan målar du med utspädd oljefärg. Sen har du en bra grund för att gå vidare med spackling, väv och målning!
 
Tack för alla tips och synpunkter, vi får fundera på det här lite och smälta alla kommentarer. Men troligtvis kommer vi nog ta hjälp till ca 50% av arbetet.
 
Lycka till med taket och hör av dig och meddela hur det går!
 
OHE skrev:
Om du vill utföra arbetet professionellt så måste du göra följande: 1) Avlägsna all limfärg vilket ju innebär att även det yttersta skiktet med oljefärg måste bort 2) Spärra taket med alkydfärg utspädd runt 20% med lacknafta (kolla med färgbutiken angående spädning och färgval 3) Spackla taket 4) Sätt väv 5) Måla taket.

Vad gäller punkt 1 så får du enklast bort första skiktet färg genom att flödigt påföra Hernia KP4 (våtrumslim) i taket. Låt limmet torka och ryck ner yttersta skiktet. Därefter måste du, beroende på hur hårt limfärgen sitter, antingen skrapa och/eller tvätta ner limfärgen.
Jag skulle inte kalla det professionellt att göra enligt detta sätt. Möjligtvis är det ett professionellt sätt att skapa merarbete. Ett proffs hade tagit bort alkydoljan och sedan målat med samma färg som det varit från början, dvs limfärg. Då uppkommer inte några problem.
 
Sveabertil skrev:
Jag skulle inte kalla det professionellt att göra enligt detta sätt. Möjligtvis är det ett professionellt sätt att skapa merarbete. Ett proffs hade tagit bort alkydoljan och sedan målat med samma färg som det varit från början, dvs limfärg. Då uppkommer inte några problem.
Av många anledningar är det tyvärr inte så enkelt.
 
Sveabertil skrev:
Ett proffs hade tagit bort alkydoljan och sedan målat med samma färg som det varit från början, dvs limfärg. Då uppkommer inte några problem.
Det är inte alltid man kan måla över limfärg med limfärg. Har det målats för många lager måste man ta ner allt och börja om. Då hjälper det inte att man använder samma färg som sitter taket sedan innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.