Hej!

Jag ska isolera övervåningen i mitt nya 2-planshus och kan komma över stenull helt gratis.
Alternativet är ju glasull från bygghandlaren då förstås mot en kostnad på ca 9500 kr.

Vilka nackdelar ser ni? Mer tungjobbat eftersom det väger mer, sämre isoleringsförmåga eftersom fibrerna är kortare.
Går det ändå spruta med en vanlig lösullssprut? Hur mycket extra bör man lägga jfr med glasull för att kompensera den sämre isoleringsförmågan?

Tacksam för input!
 
Utan att veta så väldigt mycket om isolerförmågan så verkar ju gratis vara en aningen billigare lösning än 9500:-
:)

Stenull har väl högre brandsäkerhet har jag för mig.
 
C
Både stenull och glasull har brandklass A vill jag minnas, "obrännbart".
 
varför måste det då vara stenull runt tex en imkanal?
 
Isoleringsförmågan är väl praktiskt taget densamma. Och den lösull jag jobbat med har säkert varit stenull och inte glasull. Grön har den varit i alla fall.
Lösullsprutan fungerar om det är lösull. Är det stenull i skivor får du riva dem till lösull först.
 
Jag använde lösull häromveckan för att fylla ut lite under köksgolvet och det var en vidrig produkt :( Sätter sig i halsen så man hostar så man tror man ska dö!
Om det är någon som inte pysslat med detta tidigare så kan jag varmt rekommendera andningskydd. Kan bara tänka mig hur det kan bli om man sprutar dit det på en vind. Brr.
Jag hade gul "fill-up" Vet inte om det finns några andra mindre dammiga varianter.
 
Ja, naturligtvis. Heltäckande overall som man tejpar runt handleder och anklar, andningsmask, handskar etc är ett måste när man sprutar lösull. Om man däremot bara krattar ut den dammar den inget särskilt. Åtminstone är den jag haft nästan lite "fet" snarare än dammtorr.
 
Ericc
Kör ekofiber, klart bäst tycler jag.
 
HakanJ skrev:
Utan att veta så väldigt mycket om isolerförmågan så verkar ju gratis vara en aningen billigare lösning än 9500:-
:)

Stenull har väl högre brandsäkerhet har jag för mig.
Stenull klarar grymt mycket högre temp innan den förstörs/brinner.
Stenull innehåller lite mindre bindemedel, vilket gör att det kan stickas lite mindre, dessutom får man bättre bullerdämpning med stenull. Lambdavärdena är likvärdiga.
Nackdelar: lite tyngre (spelar väl ingen roll)
Jag hade kört på stenull utan att blinka...
Du kan köra samma lösullsspruta till både stenull och glasull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.