Har ett hus med väggar av sandsten/tegel, ca. 300 mm tjock med eternitplattor utvändigt. Invändigt har förra ägaren tilläggs isolerat väggarna invändigt genom att, lämna en spalt på ca, 200 mm och sedan reglat/isolerat med 45 mm och därefter enkelgips.
Problemet är att det drar i alla vägguttag samt vid fönster. Hur ska jag göra för att få en dragfri vägg?
 
Kan du inte isolera på väggens utsida? Då flyttas daggpunkten utåt och insidans vägg kommer att kännas varmare. En spalt på 200 mm antar jag är en nolla för mycket?
 
nej, du läser rätt. Det är 200 mm spalt. Visst går det att isolera utvändigt men, tänkte inte riva bort eternitplattorna
 
2 dm luftspalt låter märkligt. Sitter dina eluttag i innerväggen förstår jag att det drar genom dem. Det finns ingen isolering bakom eldosorna. Har 20° inomhus och 0° utomhus har kanske 7° i utrymmet mellan inner- och ytterväg. Det bästa vore att ta ner innerväggarna och därefter isolera utifrån. Dyrt men bäst resultat.
 
lasse57 skrev:
Problemet är att det drar i alla vägguttag samt vid fönster. Hur ska jag göra för att få en dragfri vägg?
20cm luftspalt är alltför generöst . Finns det någon anledning till det? Typ rör eller annat som skulle döljas bakom? Jag skulle minska luftspalten till max 30mm för att minimera luftrörelser. Endast stillastående luft isolerar bra. Finns det kalldrag bakom gips så har du knappt något nytta av din isolering. Det blir bara positivt med mindre plats för luften att cirkulera och skapa kalldrag mellan vägg och gips. Läste någonstans att den optimala luftspalt är 27mm om man måste ha en spalt. Det gällde fönsterrutor men jag tror att samma gäller vilken spalt som helst när man pratar isolering .

Bara du inte ökar den invändiga isoleringens tjocklek för då blir väggens utsida för kallt med fukt, påväxt ( oftare tvätt och ommålningar) och i värsta fall frostskador i väggen som följd. Man vill ju inte gärna låta värmen gå ut genom väggar men en vis mängd värme behövs för att hjälpa till att väggar ska torka snabbt när dom blivit blötta av regn. Vått material isolerar dåligt. Om isoleringen inifrån orsakar låååånga torkningstider så får du stora värmeförluster bara av det att tegeln är fuktig och tapar sin isoleringsförmoga i långa perioder.

Bor i ett hus med tretex nästan direkt ( någon cm luftspalt finns) mot yttre tegelväggar och det fungerar bra. Inte mycket till isolering men väggarna känns varmare och det var säkert det man ville uppnå med tretex i mitt gamla hus.
Det ska inte finnas trä eller isolering direkt mot tegelvägg och man ska ha plastfölje när mineralull används annars finns det risk för fuktskador. ... men jag är ingen expert ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.