Hej!

Önskar få lite rådfrågning angående att isolera en källarvägg från insidan som ej är under mark,väggen består av 25cm lecablock (finja) som är oputsad .Golvet är isolerad platta som jag har tänkt att lägga klinkers på och ev golvärme (el) om det kan rekommenderas?

Har ju förstått att isolera källarvägg från insidan har sina fällor men har förstått att dem flesta är under mark men min som inte är något under mark om det kan vara en bättre lösning att isolera med tex aluminiumreglar eller träreglar och passande tjocklek på isolering med luftficka närmast leca (om det behövs nu när det inte är under mark) och gipsskiva närmast rummet.Skall man då ochså använd ångspärr?.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med mina funderingar

Tack
 
Ingen som kan ge mig en vägledning om det är rätt eller fel till att börja med,

//P
 
Källarvägg över mark fungerar som en vanlig vägg över mark!
Väggen vet inte att den gränsar till ett källarutrymme.
 
Tack för inlägget!

Kan jag på ditt svar tolka det att det är helt ok att isolera på insidan källarvägg då utsidan ej är under mark utan i det fria.

Kan båda matrialen användas (frigolit eller gullfiber) eller är något av alternativen att föredra och skall man ha ångspärr ochså närmast rummet?
Stålregel eller träregel eller vilket som?

Tackar på förhand för tipsen

//P
 
Är det helt otänkbart att isolera väggen från utsidan?
Jag skulle använt stålreglar eftersom dessa inte kan ta åt sig vatten.
 
Det är ochså ett alternativ men hur bygger jag upp det i så fall och får en snygg utsida?

//P
 
Fritt val av reglar
Isolering blir bäst med minull.
Om lecamuren inte är putsad alls bör du ha ngn form av vindskydd + ångspärr. Är muren putsad utvändigt räcker det med ångspärr.
 
Tusen tack för svaren!

Då vet jag vad som gäller och hur jag kan göra men behövs det någon luftficka mellan leca och isolering eller kan jag ha utifrån räknat puts-leca-mineralull/reglar-ångspärr-gips.

//P
 
putta skrev:
Tusen tack för svaren!

Då vet jag vad som gäller och hur jag kan göra men behövs det någon luftficka mellan leca och isolering eller kan jag ha utifrån räknat puts-leca-mineralull/reglar-ångspärr-gips.

//P
Gärna en luftspalt!
 
Tack


//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.