Skjuvspänningar:

Man vill inte belasta en fog så att man drar ur spikarna. Fogen är mycket starkare om man belastar den i en riktning som är vinkelrät mot spikarna. Om du vill googla eller wikipeda så heter skjuvspänning "shear stress" och dragspänning "tensile stress" negativ dragspänning heter "compressive stress" När du konstruerar lådan så måste du fundera på hur vikten på innehållet transporteras till handtaget. Det skall inte innebära någon urdragning av spikar.
 
Daniel_N skrev:
Hej!

7mm plywood utan någon form av förstärkning/regel på insidan etc tror jag blir helt omöjligt att få att hålla till verktygslådor. Istället rekommenderar jag dig att använda aluprofiler, de finns för 7mm plywood, se här: [länk]

För sågningen så rekommenderar jag en cirkelsåg styrd efter en fastspännd rätskiva eller en hemmagjord skena, se i verktygsforumet under tips och tricks.

Välkommen till byggahus förresten!
Hamnade här och började läsa tråden från början. Så jag backar tillbaka till ett av de tidiga svaren, passar ihop med diskussionerna i en annan tråd om sinkning och sinkjiggar.

Trä och plywood håller bättre än man tror om man ger dem stabilitet genom konstruktionen. Har ett otal smålådor jag byggt själv i plywood (inte till för at vara snygga, aldrig slipat eller ens tagit bort lim, bara dängt ihop). Sinkar man lådor håller de ofta utan annan förstärkning än de delar de görs av (8 mm plywood för ramarna, 3.2 mm masonit för botten, inga skruvar, inga spikar, bara lim). De är 28 gånger 40 centimeter, och som synes på bilden, en del är tungt lastade. Denna är full av skruvar, en annan är full av klamrar och spikar till spikpistol/klammerpistol. De är rejält tunga, men håller bra. Man skall bara tänka på att sinka i rätt riktning om man gör riktiga lådor. Kan tillägga at när jag modellflög hade jag med mig en annan plywood låda, som innehöll motorcykelbatteri, startmotor, bensin, ... Den var stor, men i ännu tunnare plywood. Ett par inre fack bidrog till stabiliteten.

--- Mats ---
 
  • dovetailed-screw-drawer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hur har du gjort sinkningar Mats? Jigg för fräs? Bordssåg? Fräsbord? Eller något annat?
 
Daniel_N skrev:
Hur har du gjort sinkningar Mats? Jigg för fräs? Bordssåg? Fräsbord? Eller något annat?
Dess hade kunnat vara tappar, i det fallet kunde det ha varit bordssåg, men det gör jag bara för grova tappar (typ när jag byggde ett arbetsbord). Fräsbord hade gått utmärkt för dessa om man gjort dem som vanliga tappar.

Men i just detta fallet gjorde jag dem som riktiga sinkningar, för att öka stabiliteten, så det är en Leigh D4R jigg som gjort dessa.Som gjort för Leighen, man sätter upp den en gång för alla, och sedan massproducerar man tills man har ont i ryggen. Limmar under en vecka...

--- Mats ---
 
bumpar och lånar denna tråd..

håller oxå på och ska bygga verktygslådor som är områdesspecifika.. t.ex ska jag göra en låda för alla snideri/bildhuggar verktyg, en för måleri, en för vvs och en för finsnickeri typ list-jobb o.dyl.

men tycker inte att de plyfa lådorna som Nefab tillverkar http://www.woodybox.se/UserUploadImages/250_Images/Product%20Images/LongTerm_Packaging_Plywood_Boxes.jpg möter mina önskemått.. så skulle vilja bygga själv, men deras kantprofiler verkar ju jättesmidiga!! har sett Clas ohlssons aluminiumprofil för hörn, men tyckte den var så klumpig, och "gipshörn" är ju inte dumt, men är de galvade?
jaja hursom så undrar jag om det är nån som vet vart man kan få tag på liknande profiler som de Nefab använder??
 
PeterJeffrey skrev:
bumpar och lånar denna tråd..

håller oxå på och ska bygga verktygslådor som är områdesspecifika.. t.ex ska jag göra en låda för alla snideri/bildhuggar verktyg, en för måleri, en för vvs och en för finsnickeri typ list-jobb o.dyl.

men tycker inte att de plyfa lådorna som Nefab tillverkar [länk] möter mina önskemått.. så skulle vilja bygga själv, men deras kantprofiler verkar ju jättesmidiga!! har sett Clas ohlssons aluminiumprofil för hörn, men tyckte den var så klumpig, och "gipshörn" är ju inte dumt, men är de galvade?
jaja hursom så undrar jag om det är nån som vet vart man kan få tag på liknande profiler som de Nefab använder??
Kan tyvärr inte bistå med var man hittar de där, men jag gissar att man behöver specialverktyg/maskiner för att montera dem, och de är nog inte helt billiga.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hej!

7mm plywood utan någon form av förstärkning/regel på insidan etc tror jag blir helt omöjligt att få att hålla till verktygslådor. Istället rekommenderar jag dig att använda aluprofiler, de finns för 7mm plywood, se här: [länk]

För sågningen så rekommenderar jag en cirkelsåg styrd efter en fastspännd rätskiva eller en hemmagjord skena, se i verktygsforumet under tips och tricks.

Välkommen till byggahus förresten!
Länken till Clas Ohlson fungerar inte längre. Någon som vet vad profilerna heter och var man hittar dem?
 
Z ZipLock skrev:
Länken till Clas Ohlson fungerar inte längre. Någon som vet vad profilerna heter och var man hittar dem?
Det finns fortfarande på Clas Ohlson, här kommer en ny länk https://www.clasohlson.com/se/Aluminiumprofil-för-case-och-lådor/p/41-2691 (jag antar att det är samma eller motsvarande profiler som länkats tidigare)
Om du kan tänka dig att handla från Tyskland så har Thomann en hel del profiler och andra trevliga tillbehör om man vill bygga väskor, lådor, rack mm https://www.thomann.de/se/case_profiler.html
 
Dheri Dheri skrev:
Det finns fortfarande på Clas Ohlson, här kommer en ny länk [länk] (jag antar att det är samma eller motsvarande profiler som länkats tidigare)
Om du kan tänka dig att handla från Tyskland så har Thomann en hel del profiler och andra trevliga tillbehör om man vill bygga väskor, lådor, rack mm [länk]
Märkligt, texten är samma till båda vi länkade me n de på din bild ser mer rätt ut
 
Frustrator Frustrator skrev:
Märkligt, texten är samma till båda vi länkade me n de på din bild ser mer rätt ut
Dom hade väl dålig fantasi när produktbeskrivningarna skulle skrivas :D
Men man kan ju inte beskylla dom för att ha gjort fel, båda beskrivningarna är ändå korrekta, även om jag håller med dig om att den jag länkade passar bättre för att tillverka lådor. Den du länkade tänker jag mer som hörnskydd än samanfogning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.