Har en fundering ang kontrakt med hantverkare. Ska bygga ut ett befintligt hus med ytterliggare 63 m2. Har tänkt att använda en totalenteprenör för att göra allt lite enklare.

Min fråga är då om det räcker att skriva ett ABS09 kontrakt med hantverkaren eller finns det några andra "bättre" kontrakt som kan användas? Om jag har förstått det hela så är det bättre för mig ju mer detaljerat kontraktet är? Ska varenda liten detalj i så fall stå med; målning av lister / foder, mtrl i väggar, antal eldosor, två eller tre-glas fönster.. Ja, det finns ju hur många detaljer som helst. Eller bör allt detta stå med i offerterna från hantverkaren? De offerter jag fått är inte i närheten så detaljerade.
:confused::confused::confused:

Skulle vara utomordentligt fantastiskt o få svra på mina frågor.
TACK
 
Ja, min okunskap lyser igenom. Totalentr handlar det nog inte om utan en generalentr som utför själva byggandet.
 
Eftersom det handlar om en tillbyggnad av ett befintligt hus bör ni istälet skriva avtalet med "hantverkarformuläret 09" vilket även reglerar anvar gentemot er befintliga egendom.
 
Enligt beskrivningstexten i ABS 09 så ska den användas vid utbyggnad, inte Hantverkarformuläret 09.
 
Eld skrev:
Enligt beskrivningstexten i ABS 09 så ska den användas vid utbyggnad, inte Hantverkarformuläret 09.
Det är lite beroende på om det är att beteckna som en smärre eller större tillbyggnad.
 
H
Der är badrumsrenovering, förstärkning i väggar och golv,
nya gokända skivor.........till klinkers och kakel.
 
Du ska använda ett standardavtal, och till detta kan du ha hur detaljerade bilagor som helst. Se bara till att alla bilagorna finns angivna i huvudavtalet, och att den inbördes ordningen blir rätt. Hur du skrivit en förfrågan, som hantverkaren har offererat mot är det viktigt att denna finns med eftersom den ofta är mer detaljerad än offerten.
 
H
Vi använde hantverksformuläret 09, (den är ju rena skämten, iallafall nu när det är ROT avdrag, ingen plats för fastighetsbeckning.......osv.)
Sidorna i entreprenadkontraktet ligger sedan som bilagor och även en detaljerad orderbekräftelse.
 
Vad menar du?
Fastighetsbeteckningen skall ju skrivas in under B i Hantverkarformuläret 09.

HEM2121 skrev:
Vi använde hantverksformuläret 09, (den är ju rena skämten, iallafall nu när det är ROT avdrag, ingen plats för fastighetsbeckning.......osv.)
Sidorna i entreprenadkontraktet ligger sedan som bilagor och även en detaljerad orderbekräftelse.
 
H
B. Etreprenören åtar sig att på fastigheten/adressen

Ser inte att det står något om fastighetsbetckning

Fastigheten/adressen ser jag som var huset står, det behöver ju inte vara detsamma som beställarens vanliga adress, det kan t.ex vara sommarstugan.
 
Fastigheten/adressen betyder just att man skall skriva in fastighetsbeteckningen och/eller adressen där fastigheten finns. Beställarens adress skall skrivas under punkt A Parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.