Någon som byggt med delad entreprenad där ni gjort en del själva? Hur har ni gjort med tillgång till huset. Har ni alltid haft det eller har ni fått ringa snickaren och säga "nu behöver vi komma in". Oftast är det ju helger och kvällar det handlar om.

Förstår att det är en försäkringsfråga. Undrar mer hur tillvägagångsättet är för att få komma in och måla, lägga golv etc.
 
Enligt ABS 95, som väl gäller för era avtal får beställaren "besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv". Entreprenören har ju ansvaret för huset under entreprenadtiden både vad gäller skador m.m. samt enligt arbetsmiljölagen.

Så egentligen kan beställaren inte utföra egna arbeten förrän entreprenören avlämnat entreprenaden genom slutbesiktningen.
Detta blir inte särskilt praktiskt så oftast litar parterna så mycket på varandra att beställaren kan utföra en del eget arbete under entreprenadtiden.
Vissa entreprenörer kräver då att beställaren skriftligt påtar sig ansvaret för de skador m.m. som uppstår under denna tid med båda parter på bygget.
 
Vi är färdiga med vårt bygge i dagarna och detta är en av de punkter vi har haft lite diskussioner runt, resultatet är att vi har nyckel och kommer och går som vi vill.

Detta är en av de saker jag absolut hade hanterat direkt om jag skulle göra om bygget, det är ovärderligt för bägge parter att man kan hålla koll löpande på bygget, dels för att kunna meddela om något inte blir som det borde, och dels för att sova tryggt om natten. Det följs inte mycket ritningar i branschen och man behöver följa upp för att det inte ska "sneddas i hörnen". Personligen tror jag också att det sätter tonen lite gran om byggaren vet att kunden regelbundet ser över vad som görs, man kan inte vara för petig.

Om byggaren vägrar tycker jag att man ska ta sig en mycket allvarlig funderare om detta är en byggare man vill jobba med.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.