Tomter finns i utkanterna av de mer attraktiva områdena, och de kostar mindre. Det är mer obebyggda områden så därför säljs också färre hus där - eftersom få finns.

När jag tittar på vad timmerhus kostar enligt tillverkarna så får jag inte riktigt ihop det där med 10 - 20 000kr/kvm och känner att jag måste missat något. Vad inne i själva huset tillkommer förutom själva stommen, golv, tak (och isolering golv och tak) som inte togs med i beräkningen ovan? Dragning av el inne kan vi göra själva med besiktning efteråt då min sambo är elektriker.
Har ju räknat med att badrummet går på en hel del, och köket lite... men vad är det mer som jag har glömt invändigt?
 
Lilla_knyttet skrev:
Tomter finns i utkanterna av de mer attraktiva områdena, och de kostar mindre. Det är mer obebyggda områden så därför säljs också färre hus där - eftersom få finns.

När jag tittar på vad timmerhus kostar enligt tillverkarna så får jag inte riktigt ihop det där med 10 - 20 000kr/kvm och känner att jag måste missat något. Vad inne i själva huset tillkommer förutom själva stommen, golv, tak (och isolering golv och tak) som inte togs med i beräkningen ovan? Dragning av el inne kan vi göra själva med besiktning efteråt då min sambo är elektriker.
Har ju räknat med att badrummet går på en hel del, och köket lite... men vad är det mer som jag har glömt invändigt?
Nu vet jag inte vilka tillverkare ni har kontaktat - men för ett nyckelfärdigt hus på 128 kvm i timmer så torde ni iaf ligga på bra över miljonen !?

Jag kollade bla med forsgrens timmerhus om ett hus på 45-60 kvm och det skulle gå på ungefär 470000 - för bara byggsatsen - då skulle jag sätta upp allt själv. Inkl uppsättning, inkoppligng,grund osv till nyckelfärdigt så hamnade jag på 800 kkr ungefär har jag för mig !

Nedan är min kalkyl jag gjorde då på ett fastwood-timber -timmerhus som självbygge. Jag har också en excelkalkyl med uppföljning på min blogg (länk i min signatur) om du är intresserad av vilka poster som uppkommit under gång.

Tillkommer om du inte gör allt själv är förstås arbetskostnaden -det finns en del skrivet om det här på forumet, men för att resa och inreda ett 128 kvm hus så blir det nog ganska många arbetstimmar, elektrikertimmar och VVS-timmar...
Ett kök går ju på 100-250kkr om det är hyfsat standard (inkluderas i nyckelfärdiga hus för det mesta), badrum på mellan 50 - 250 kkr det också.
Köper ni inte nyckelfärdigt utan bara stomme så är förstås stommen billigare - men då tillkommer ju allt inuti.
Gör ni då allt det själv så kommer ni förstås ned i pris - men får läggaa väldigt mycket tid istället.

Fick för mig att ni ville köpa ett färdigt hus i princip men så är det kanske inte ?

/K
 
  • fastowwod.png
Vi har tittat på lite olika tillverkare, men har inte skickat vår egen ritning än så har ingen exakt summa... dock har vi sett varierande priser och en hel del under miljonen också.
Vi skall inte köpa helt nyckelfärdigt vill gärna få stommen monterad och tittar på lite olika alternativ.
Som sagt var så är min sambo elektriker och vi känner en hel del snickare så kan nog få en del gjort billigare än man brukar.

Badrummet räknar i som sagt med att lägga en del på, men vad gäller kök så är vi inte speciellt intresserade av ett vanligt standardkök och behöver inte heller ha allting nytt.

Det jag inte vet är om det tillkommer kostnader för ytbehandling av timmret eller ej. Måste man måla detta på något sätt eller kan det vara som det är?
 
Lilla_knyttet skrev:
Vi har tittat på lite olika tillverkare, men har inte skickat vår egen ritning än så har ingen exakt summa... dock har vi sett varierande priser och en hel del under miljonen också.
Vi skall inte köpa helt nyckelfärdigt vill gärna få stommen monterad och tittar på lite olika alternativ.
Som sagt var så är min sambo elektriker och vi känner en hel del snickare så kan nog få en del gjort billigare än man brukar.

Badrummet räknar i som sagt med att lägga en del på, men vad gäller kök så är vi inte speciellt intresserade av ett vanligt standardkök och behöver inte heller ha allting nytt.

Det jag inte vet är om det tillkommer kostnader för ytbehandling av timmret eller ej. Måste man måla detta på något sätt eller kan det vara som det är?
Ja gör man i princip allt själv så sjunker ju priset en hel del...
ca 5000-6000 kr/kvm kom jag ned till i mitt bygge genom att göra allt utom el själv som sagt och leta grejjer på blocket och fynda på konkursutförsäljningar osv :)

Man behöver oftast inte behandla timmer, men man kan tex behandla med järnvitriol för att få gråheten lite snabbare -eller olja/lasera för att behålla träfärgen.

Såg att rubrikerna föll bort från bilden med budgeten :(
Nåja summan framkom -finns som sagt en mer komplett budget med uppföljning på bloggen om ngn är intresserad :)

/K
 
Det jag reagerade på är din uppskattning för att borra brunn. 35.000kr räcker nog inte så långt utan snarare det dubbla. Själva borrandet kanske inte kostar mer men sen ska du ha hydrofor och så ska det dras till huset. Vi borrade ner till ca 80m och fick med allt inkopplat och klart betala 60-70k och då inkl tryckning vilket behövs rätt ofta. Jag jämförde 3 offerter och priserna varierade inte speciellt mycket.

Sedan kan, som många redan påpekat, kostnad för el och telefon variera massor. Begär in offerter från vattenfall och telia så kommer du att få svar exakt hur mkt det kostar. Bor du lite avsides och långt ifrån befintliga ledningar så ökar kostnaden.
 
Skall kolla in din blogg K, verkar spännande :)

Har räknat med 35 000 bara för själva borrandet av brunn och räknade högt trodde jag då jag fått offert på 25 000 från lokal firma, men priserna kanske varierar i landet. När det börjar närma sig mer skall jag skaffa offerter på allt för det är svårt att bilda sig en riktig uppfattning av priser på olika saker då alla tycks ha betalat så olika.
Kanske kan handla om tur ibland att man stött på en firma som ligger lägre i pris än andra?
 
Lilla_knyttet skrev:
Skall kolla in din blogg K, verkar spännande :)

Har räknat med 35 000 bara för själva borrandet av brunn och räknade högt trodde jag då jag fått offert på 25 000 från lokal firma, men priserna kanske varierar i landet. När det börjar närma sig mer skall jag skaffa offerter på allt för det är svårt att bilda sig en riktig uppfattning av priser på olika saker då alla tycks ha betalat så olika.
Kanske kan handla om tur ibland att man stött på en firma som ligger lägre i pris än andra?
Ok, men då stämmer det nog. Glöm inte att det tillkommer kostnader för att få allt att lira bara :)
Sedan får du kolla vad som ingår i offerten. De som jag tagit in offerter ifrån har ett fast pris ner till 30 meter och därefter en kostand per meter.
 
Ja, vi har här hemma vägt för- och nackdelar med att bygga vs. köpa hus. Känns som att största fördelen man att köpa istället för att bygga är att man slipper huvudvärk ;), men hade varit kul att ha ett hus man själv ritat, precis som man vill ha det :)
 
Mikael_L
Jag tror det finns många glädjesiffror här:

Lilla_knyttet skrev:
När tomt är köpt skall då bygglov sökas = 15 000:-
Läste någonstans att man behöver utsättning och nybyggnadskarta som skall kosta ca 7500. Är dett något man måste? Vad innebär detta?
Jättesvårt att säga, då det varierar så mellan kommuner, men knappast så lite som du hoppas. Vi är uppe i 52 tusen för kommunens bygglovsrelaterade avgifter.
Och då fick vi faktiskt nybyggnadskartan gratis ;)

Grunden skall läggas = ca 2000/kvm
Låter OK, kan bli mer men knappast mindre ifall det är platta på mark.

Avloppstillstånd = 5000
Byggråd = 3000
Kvalitetsansvarig = 10 000
Måste den kvalitetsansvarige vara anställd vid speciell myndighet eller kan man använda sig av vilken byggingenjör som helst?
Avloppstillstånd ????
Byggsamrådet klumpade jag ihop i kommunens avgifter ovan.
KA kan kosta allt mellan 15 till 25 tusen. Är din man i byggbranchen kan han kanske använda lite kontakter och få någon byggare att ställa upp mot en låg ersättning. Gör ni en kontrollplan där nästan allt är egenkontroller så blir ju hans arbetsinsats nästan obefintlig.

Anslutning el och tele = 25 000 + 8000. Dessa kostnader läste jag någon annanstans på forumet och undrar om denna kostnad då innefattar att ledningar dras till ens hus, eller vad innebär denna anslutningsavgift?
elanslutning från 14000 till ... (ehh hur skriver man en liggande 8?)
Måste nätägaren dra en högspänningsledning och sätta upp en trafo kan kostnaden bli många hundra tusen. 400V/230V-nätet är inte rimligt att dra längre än en kilometer eller så ifrån sista transformatorn, och är ni enda abbonenten kan dom tycka att ni får betala denna 95kvmm AKKJ som kostar 200:-/meter, samt grävkostnader som är ännu högre per meter. (priser ganska höftade) Men det har väl din man lite koll på, som elektriker?

Anslutning sophämtning/post = 5000
Ingen aning, visste inte att det fanns någon anslutningskostnad för sophämtning och post, tja förutom en brevlåda då.

Borra brunn = 35 000
Innefattar den kostnaden även att man drar rör till huset med vatten? Om inte, vad kostar det?
35 tyckte jag lät billigt, men har inte så stor koll.

Avlopp/minireningsverk = 90 000
Samma sak där, innefattar denna kostnad att man även får rör till huset? Om inte, vad kostar det?
Dragning av avlopp/vatten inne = 15 000- 30 000 per rum.
Så mycket kostar det inte att dra avlopp i ett hus, det ingår ju i princip redan i kostnad för grunden.

Tillstånd för att installera köksfläkt och braskamin med skorssten - kostar det något? Hur mycket? Kostar inspektion av sotare efteråt, hur mycket?
Köksfläkt med installation = 10 000
Finns det något mer i köket fackman måste göra, eller kan man göra det mesta själv? Finns det regler för hur ett kök måste se ut?[
Installera imkanal och kaminen själv, så svårt kan det väl inte vara.
Men huset ska ju ha ett helt ventilationssystem, låter ni en firma göra allt så blir nog kostnaden ca 60' - 100' lite beroende på vilken ventilationslösning som väljs.
Med dagens energikrav och era dåligt isolerade väggar klarar ni er knappast utan värmeåtervinning i frånluften.
I slutet av bygget måste ni antagligen ta in en fackman för injustering av husets ventilation och utförande av ventilationskontroll till kontrollplanen. Han kan kanske också täthetstesta huset.

Vad kostar ett badrum om man tänker att man tar de billigaste alternativen med plastgolv istället för klinkers etc? Måste fackmän göra allt i badrum eller kan man fixa en del själv? Vad finns för regler gällande badrumsbyggen?
pass


Kan man klara sig med en murad öppen spis (=25 000), en braskamin (=27 000) och en varmluftspump (=5000) för uppvärmingen eller måste man ha även elradiatorer eller annat komplement? När man beställer ett nyckelfärdigt hus inkluderas då skorssten, rökkanaler etc. eller tillkommer denna kostnad?
Med väldigt öppen planlösning klarar ni kanske er med detta. Ev någon värmeförflyttande fläkt någonstanns.
Men strunta i öppna spisen, den gör ju mer skada än nytta.
En luft/luft-värmepump ska ni nog räkna minst 10-15' på, de allra billigaste är ju inte roliga m.a.p ljudnivå och luftdrag osv. Sen tillkommer lite installationskostnsder.

Pantbrev = 40 000
Värdering när det är klart = 2500 (måste man göra det?)
Pass
Byggförsäkringar = 5000
Byggel = 5000
Byggfelsförsäkring = minst 10000, byggel, sätt upp mätarskåpet direkt och betala som vanligt för faktisk förbrukning (= nästan ingenting om det inte är någon uppvärmning eller avfuktare igång under byggtiden)

Kök och badrum kan bli ganska billiga eller astronomiskt dyra.
Det finns begagnade kompletta kök och badrum på blocket, det finns kakel för 69:-/kvm osv.
I andra änden kan det givetvis bli hur dyrt som helst.
Men de flesta kan inte acceptera ett begagnat kök eller badrum i ett nytt hus, samt tillräckligt flott att man kan skryta lite åtminståne.
Så för de flesta går ett badrum säkert loss på 40-60' och ett kök på 60' - 100', även om man gör allt själv.
Vi har köpt ett begagnat kök inkl alla vitvaror för 10', kommer få kompletteringsköpa en 2-3 stommar + luckor samt bänkskivor för ca 10-15' till.

För er tillkommer det sen kanske tvättmaskin och TT, tvättbänk osv, kakel eller matta i tvättstuga, ventilationsanläggningen tog jag upp tidigare.
Är byggsatsen komplett med tak, hängrännor, stuprör, fönsterbleck osv, dessa "detaljer" drar snabbt ihop 10-tusentals kronor.

Markjobb blir lite pengar också, gräva alla serviser till el, vatten och avlopp, planering av tomten osv.

Men sen måste jag bara undra.
Dagens energikrav på nybyggt hus är max 55kWh/kvm och år, kommer ni ens vara i närheten av att klara det med ett timmerhus?
 
Redigerat:
Vad gäller bygglovkostnaden så räknar jag med enbart själva bygglovet och den kostnaden är en av de få jag har bra koll på då jag just nu söker bygglov på den tomt jag skall sälja. Kostnaden varierar ju mellan kommuner, men just här ligger den på 15 000. De tillkommande avgifterna till kommunen räknar jag separat.

Räknar inte med att komma under 2000kr/kvm vad gäller grunden, även om vi inte bestämt oss vad gäller platta vs krypgrund. Vi har dock turen att både vad gäller grund och husbygge i övrigt ha hjälp av att vi har många snickare och byggingenjörer i bekantskapskretsen vilket också kan innebär att vi förhoppningsvis kan på en Ka till bra pris.
Vad gäller avloppstillstånd så har jag förstått att detta är en avgift som tydligen är ovanlig. Att jag först hade med den är för att jag sett andra ha med den i sin budget, men detta kanske är något unikt i deras fall?

Vad gäller tillkoppling av el så inser även jag att om man bor i ödemarken blir det dyrare, men detta planerar vi inte att göra.
Har också insett att dragning av vatten/avlopp inne inte kostar så mycket... vet inte om personen som gav mig den siffran från början räknade med något annat i den summan?

Vad gäller isolering så anses timmerväggar på över 200 mm inte som dåligt isolerade väggar. Vi funderar dock ändå på att isolera vissa väggar i huset då man inte vill ha rena timmerväggar i alla rum. Har dock beslutat oss för att strunta i öppen spis.

Vad gäller kök och badrum så har vi inget behov av att ha allting nytt. Tvärtom vill vi gärna ha en äldre, annorlunda inredning i köket. Vitvaror av olika slag har vi i en annan budget så den har vi inte räknat med i själva bygget.

För att återkomma till timmerhus och de krav som finns på energiförbrukning så har vi hört oss för på många olika håll och det skall inte vara något problem så länge väggarna är tillräckligt tjocka och huset byggt ordentligt. Det byggs med andra ord med annat timmer än man bygger t.ex. timmerbodar och timmerfritidshus.

Men som sagt var....mycket är det att tänka på och då priserna varierar så mycket mellan olika företag och olika orter tror jag det är säkrast att räkna ut en ungefärlig budget och sedan lägga på minst 200 000 i oförutsedda utgifter :)
 
Mikael_L
Kommunen har iofs pungslagit oss rejält på planavgifter. Bygger ni utom detaljplanelagt område kan dom väl inte ta ut planavgift iaf :surprised:.
Taget ur minnet är planavgifterna på ca 20' av de där 52' som jag tidigare angav.
Det var bygglov, byggsamråd, utsättning, planavgift och kanske nåt mer jag glömt.

Var på kommunen över varför det kostar och vad (godkänn inte direkt en flummigt angiven stor summa utan be att få specat). Kolla ifall ni får sätta ut själv, eller låta privat aktör göra det, ifall att kommunens avgift för detta verkar oskäligt hög.

Bara för att dom har monopol ska dom väl inte få göra hur som helst.

Jag har tagit ett par fajter och sparat ca 7 tusen av våra surt förvärvade och redan beskattade pengar.
 
När du skriver 2000kr/m2 för grunden. Innefattar det alla fyllnadsmassor och arbete på tomten? Sprängning, schaktning och transporter av fyllnadsmassor och fyllnadsjord kan kosta en hel del.
 
Det innefattar grävning och bortforsling av "normalgraden" men inte eventuell sprängning eller andra "problem" som kan uppstå. En del av det som grävs upp skall vi inte heller forsla bort utan använda till annat var planen.
 
Lilla_knyttet skrev:
Det innefattar grävning och bortforsling av "normalgraden" men inte eventuell sprängning eller andra "problem" som kan uppstå. En del av det som grävs upp skall vi inte heller forsla bort utan använda till annat var planen.
Ok. Under vårt bygge så var det denna posten som var svårast att uppskatta och som blev dyrare än väntat. De andra var lättare att uppskatta eller kontrollera.
Sedan upptäckte vi att allt eftersom de grävde och arbetade med grunden ändrades våra krav och vi ville ha grovplanering och få tomten precis så som vi ville ha den.
 
Jo mycket handlar ju om prioriteringsfrågor och vad man tycker är viktigt att få ordning på med en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.