Kanske fel forum men jag visste inte var jag skulle lägga frågan så jag testar här.

Vi har nu fått badrummet färdigkaklat och vägglampa, elradiator och dimmerknapp behöver monterar upp. Allt ska vara på exakt samma ställen som det tidigare satt på (men ny lampa, knapp och radiator). När badrummet revs sattes det sockerbitar på alla ställen och frågan är nu om vi bör anlita en elektriker till att montera på de nya grejerna? Eller är det en sak man får göra själv?
 
Ring en elektriker, då är du på den säkra sidan.
 
Mikael_L
Den sista frågan är väldigt lätt att svara på.
Nä, du får inte göra detta själv (iom att du frågar är jag ju säker på att du inte har elbehörighet :))

Fast egentligen är det kanske bara elradiatorn du inte får fixa själv, det andra borde ju gå under byte av strömställare och lysarmatur, då det sitter på samma ställe som tidigare.
Det är ju det enda jobb man får utföra under devisen "nödig kännedom".

Jag skulle klämt upp dom där sakerna själv.
Känner du dig det minsta osäker är det kanske bäst ifall en elektriker eller kunnigare kompis assisterar.
Glöm inte att element kan vara på antingen 230V eller 400V spänning, så du köper rätt och kopplar rätt.
 
Tack för svar. Jag misstänkte att det var så och jag hade nog ändå tänkt anlita en fackman. Men hur vet jag om det är 230V eller 400V spänning jag ska ha när jag köper elementet?
 
Mikael_L
1. det står antagligen på det gamla elementet.
2. mät upp spänningen på kopplingsplintarna.
3. färgen på trådarna ger en hint av vad man gissa för spänning. Men OBS, man måste alltid mäta innan man kopplar in elementet, för trådfärger är av diverse olika anledningar (både legala och icke legala) inte säkra att gå på.
 
Redigerat:
Det är ju också så att om ni har ändrat layout på badrummet, typ dusch på ny plats eller så. Så är det inte säkert att det är OK att montera tillbaka lampor brytare etc. på sina gamla platser.
 
Ska man döma av tidigare trådar så är jag en av dom som gör "för mycke" el själv :p Men även jag tog hjälp av elektriker till dusch/toa när jag inte riktigt visste hur jag skulle göra :confused: el + vatten är en riktigt dålig kombination speciellt om man står där blöt om hela kroppen själv. En bra indikation på när det är dags att ta in experthjälp är nog när man måste fråga om saker som kan bli farliga vilket el kan bli. Väldig skillnad mot att kakla kök tex :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.