Nu är jag lite osäker på om det är rätt forum att posta detta i, om inte så får väl en moderator flytta det till rätt ställe.

Bakgrunden:
Vi har som sagt haft "lite" problem med kvaliteten på det utförda arbetet ( http://www.byggahus.se/forum/refere...ll-hanvterkare-med-tummen-pa-fel-staelle.html , http://www.erikzzon.se ) i vårat nybyggda prefab Anebyhus

Vi har kommit fram till en någorlunda överenskommelse med entreprenören (tillika säljaren från Anebyhus) Dock så är vi inte helt överens om vissa saker.

Vi upptäcker fel efter fel hela tiden, nu senast att det drar i mellanbjälklag och mellanväggar.

Min undran är hur det kan dra i mellanväggarna, Vi märkte det då vi skulle åtgärda tele och eldosor som tandar mot gipset, håller man handen vid hålet så drar det ganska kraftigt.

Vi har en misstanke om att det är klimatskärmen som inte är tät, men hur skall vi kunna styrka detta. Att det drar i mellanväggarna är dock enkelt att påvisa, bara att hålla handen vid en öppen el eller teledosa.

Då vi påtalar detta för entreprenören får vi som svar att det är fullt normalt, bara bra med ventilation.

Jag själv är av en helt annan åsikt, skulle kalla det för köldbrygga och vem vill ha det.

Tacksam för tips om hur man går vidare.
 
Drar det ur eldosorna eller ur själva väggen?
 
volvo skrev:
Drar det ur eldosorna eller ur själva väggen?
Det drar ur väggen, Skall sägas att denna vägg ligger mot ytterväggen.
 
Anledningen till att det brukar dra vid eldosor i ytterväggar är att man har slavat med ångspärren när man satte plasten. Oftast brukar byggarna skära upp ett hål som man sen lite hipp som happ trär över dosan. Att få riktigt tätt brukar vara svårt. Det är inget farligt utan bara ett bevis på att det har gått lite fort vid sättandet av ångspärren.

/Henrik
 
hen_rik79 skrev:
Anledningen till att det brukar dra vid eldosor i ytterväggar är att man har slavat med ångspärren när man satte plasten. Oftast brukar byggarna skära upp ett hål som man sen lite hipp som happ trär över dosan. Att få riktigt tätt brukar vara svårt. Det är inget farligt utan bara ett bevis på att det har gått lite fort vid sättandet av ångspärren.

/Henrik
Det är som sagt inte i dosan det drar kall luft ur, det känns kraftigt inne i väggen.

Vi har även ett teleuttag i samma vägg, Känner man i det hålet, samt "pluggar eldosan med ett slutande lock" så känner man hur det drar inne i väggen.

Att detta kraftiga drag skulle komma ur en eldosa som är pluggad finner jag inte sannolikt.

Någon ångspärr finns inte i mellanväggarna så plast runt dosan existerar inte. Väggen går ju mot ytterväggen, jag skulle nog misstänka att det inte är tätt mellan mellanbjälklag/innervägg/yttervägg/kattvind.

Frågan är hur jag skall "bevisa" det eftersom jag i sådanafall måste riva innertaket (som heller inte har plast) och det vill man ju slippa.

Skjuta med termokamera är ju ett sätt, men håller det som bevisning?
 
Om det har gått mindre än 2 år sedan huset slutbesiktigades så är bevisbördan inte er, det är upp till entreprenören att bevisa att de inte gjort fel eller åtgärda.
Det är bara att (skriftligen) kontakta dem och påtala felet så skall de åtgärda.
Det låter som ett fall av bristfälligt monterad ångspärr eller felprojektering.
 
He he, Jo det är en del saker som är bristfälligt monterat/urfört i vårat hus, vi upptäcker saker mera eller mindre varje vecka. Allra senast så såg vi att vagnstycket i trappan har spruckit.

Vi har ju som sagt påtalat detta för entreprenören och fått som svar att det är inget konstigt att det drar i innerväggar eller i mellanbjälklag.

Frågan är ju som sagt hur man går vidare, eftersom entreprenören ignorerar det eftersom de inte anser att det är onormalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.