Vi höjer huset en våning. Men nu har vi funderingar på att flytta trappan till övervåningen från hallen, som ritningen för bygglovet visar, till vardagsrummet. Behöver vi kolla detta med kommunen innan vi placerar trappan i v-rummet, eller är den en sådan där invändig ändring som inte är bygglovspliktig?
 
H
Skulle inte tro att man behöver byggnadslov innomhus.
Såvida inte huset är K-märkt.
ett samtal till bygglovskontoret i din kommun så får du det rätta svaret.
 
Tack för ditt svar. Och nix, huset är inte K-märkt. På kommunen jobbar de inte ikväll, därav min fråga *s*
 
H
men deras hemsida fungerar ikväll, :) tror att du kan hitta något där under Bygglov.
 
H
Kan ju påverka utrymningsväg från andra våningen.
 
Vem skulle märka det "svartbygget"?? :) Utrymning från övervåningen är något man måste ha en totallösning för oavsett var trappan är och där trappan är en av minst två helst tre alternativa vägar. Jag skulle bygga trappan där det passar mej och min familj utan att fråga nån myndighet om det och sen lösa utrymmningsfrågan.
 
Du bör nog ansöka om bygglov, även om det är en formalitet. Som hokanp säger så berör det sådant som brandskydd och liknande, vilket kan leda till problem med försäkringar och knaperstekta familjemedlemmar. Det kan även påverka husets framtida användning, tex handikappanpassning (en vän till mig drabbades av en stroke och fick bygga om huset för att anpassa till rullstol). Jag tror inte att de kommer att avslå bygglov, men de kan komma med värdefulla synpunkter.

Jag tycker dessutom att bygglovsansökan, om man gör det genom att gå ner och prata med dem ansikte mot ansikte först, är en väldigt givande process. De har erfarenhet, och kommer ofta med väldigt värdefulla synpunkter (för mig har de tex föreslagit "Sätt gipsskivor i taket så tar det minst en halvtimme extra innan en brand i garaget antänder huset"). Med andra ord, kör inte sneakvarianten med att bara lämna in pappren, gå och prata med dem, det är gratis kvalitetsrådgivning!
 
D
Jag ringde min kommun (Gbg) i ett liknande ärende. Vill flytta befintlig trappa från trappuppgång in till vardagsrum. De bedömde att det inte behövdes något bygglov/anmälan i mitt fall.
 
Jan-Å skrev:
Vem skulle märka det "svartbygget"?? :) Utrymning från övervåningen är något man måste ha en totallösning för oavsett var trappan är och där trappan är en av minst två helst tre alternativa vägar. Jag skulle bygga trappan där det passar mej och min familj utan att fråga nån myndighet om det och sen lösa utrymmningsfrågan.
"Svartbygget" skulle upptäckas när vi kontrollmäter huset, vilket vi måste göra för att få ett slutbevis. Vad gäller alternativa utrymningsvägar så har båda sovrummen på övervåningen utgång till en gemensam balkong där det kommer att finnas brandstege. Känns således som att vi borde ha klarat det kravet.

Ok, vi kanske ska ta kontakt med kommunen igen då, men jag är allt lite sugen på att bygga först och fråga sen *s* För om de nu skulle få för sig att ha synpunkter, så tror jag ändå inte att de kräver i efterhand att vi ska flytta trappan. Det är nog enklare att säga nej innan den är på plats, men det går jag inte med på ;)
 
Oki, ja då blir det svårare att komma undan förstås. Personligen gillar jag inte myndigheter som lägger sej i mitt liv, det är en principsak. Vad gäller brandskydd, utrymningsvägar etc etc så finns det folk som kan sånt bra mycket bättre än byråkraterna på kommunens byggnadskontor.
 
Jan-Å skrev:
Vad gäller brandskydd, utrymningsvägar etc etc så finns det folk som kan sånt bra mycket bättre än byråkraterna på kommunens byggnadskontor.
Det gör det säkert. Men det är ju inte dem reglerna är till för.
 
Nyfniken skrev:
Det gör det säkert. Men det är ju inte dem reglerna är till för.
Eh, nej de förstås men jag tänkte att det är dom som verkligen kan vad som är det bästa när det gäller brandsäkerhet som jag skulle fråga om placering av trapp och hur utrymningsvägarna ska se ut?
 
Hemmakatten
Vi hade hit hos oss en brandinspektör/brandingenjör från Räddningstjänsten för vår gasolanläggning som vi behövde tillstånd för. Helt gratis var det och vi fick många goda råd. Denna yrkeskunskap borde man kunna utnyttja även för tips om utrymningsvägar, brandskydd mm.
 
Jag antar att du kommer växla av några bjälkar när du flyttar trappan och därmed ändrar i bärande konstruktioner. Då är arbetet bygglovspliktigt.
 
Mathias
Är det inte bara om man växlar av takstolar? Räknas också de där bjälkarna mellan takstolarna? Som ni ser, vidare byggkunnig är jag inte... *s*

Hemmakatten
Tack för tipset om Räddningstjänsten. Kom just på att jag känner en brandmästare så honom ska jag nog slå en signal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.