Vi har äntligen kommit igång på allvar med planerna på att bygga hus! I helgen fick vi nämligen tag på drömtomten! Så nu står vi här med en tomt att bygga på... och tusentals frågor ;)

Men hur i hela friden går det till? Satt igår och surfade runt bland hustillverkare, och förvånades över hur lite information man kunde hitta. Har skickat efter ett flertal kataloger, och i väntan på dem tänkte jag ta reda på lite me om hur det EGENTLIGEN går till.

Så svara jättegärna på mina frågor:

*Kostnader... Vi har kontakterna för att göra allt grundarbete/markarbete eller vad man nu kallar det. Vi har även tillgång till de flesta maskiner som kan tänkas behövas, och vi är villiga att göra mycket arbete själva. Vi har de flesta kontakter som kan tänkas behövas o.s.v. Vad är det bästa för oss; att bygga ett arkitektritat hus av "eget" lösvirke, bygga ett arkitektritat inkl. virke, eller köpa prefabricerat hus i "byggsats", dvs. bara få allt material levererat? Vad är mest ekonomiskt? Huset i fråga kommer att bli ett sutteränghus på ca 150 - 200 m2.

*I vilken ordning händer allt? Vi har ju tomten, så den biten är avklarad... Är nästa steg att bestämma vilket hus, så att man söker bygglov m.m. efter detta, eller söker man bygglov först? Marken får bebyggas, och tomten är på 4 sidor omringad av familjeägd mark, så några större problem blir det förhoppningsvis inte.

*Hur lång tid ska man planera att husbygget tar? Vi har planerat att kanske lägga 1 år på att planera själva huset innan vi går till arkitekt/husfirma, och ytterligare ett par år för själva bygget, d.v.s. vi har ingen brådska.

Så snälla, svara gärna på frågorna, jag vet at priser m.m. skiljer ofantligt mycket, men svara så gott ni kan! Och kom gärna med andra matnyttiga tips!
 
Kan du göra grund o väggar själva på nedanplan är det bra, bara du har kunskap. Ett prefab hus sätts på plats på några dagar, och du kan ju köpa skalet bara, så det blir torrt, dvs slippa regn o rusk.
Eftersom du kan det mesta, köp bara det du vill, det tänker jag göra!

sisse
 
Hej!

Om ni väljer byggsats el arkitektritat beror jo ochså lite på om ni hittar något prefab ni vil ha el ej. Sedan kan man säkert, om man hittar något prefab som man gillar- beställd något liknande i lösvirke. Valmöjligheter oendeligt ::)

Ang bygglov: Val av hus först, men kolla m komunen vilka evt. restriktioner som gäller (storlek ant våninger osv) för ni börjar fundera för mycket.

Tid: planera hus (och bygge för den del) kan ta hur lång tid som helst ;) Att ha god tid är ju knappast någon nackdel, då får man tänkt och tänkt om en gong till hur man vill ha det. För vår del tar det ca 13 mnd från första kontakt m säljaren till huset är klart, bygger nyckelfärdigt. Vi har inte stressat några beslut mer än "nödvändigt". Ska alltså inte bygge själv. Hur lång tid det tar om man bygger själv är ju ochså beroende av hur mycket tid man har och hur mycket hjälp man får...

Lycka till
mvh hanneli
 
Arkitektritat behöver egentligen inte innebära att du inte kan bygga ett prefabhus, detta så länge du håller dig inom vissa mått.

Vi bygger t ex ett egenritat hus genom Trivselhus och den "begränsning" som gällde då vårt hus ritades var att alla ytterväggar skulle kunna delas jämnt med 60 cm, vägglängder på t ex 3,6 m, 4,8 m osv var tillåtna. Vi kände oss inte särskilt begränsade av detta och det kan hända att det idag går att rita ännu friare med TH? Kanske är andra leverantörer ännu mer flexibla, Willa Nordic ska visst kunna bygga i princip "hur som helst".

När ni och arkitekten kommit fram till ett hus så borde du alltså kunna begära offert från flera olika håll, både prefablösningar och lösvirkeslösningar.

Fördelen med prefabhus tycker jag verkar vara att det kommer upp på en dag, med tak och allt! Om du sen vill bygga själv så är det ju bara att ta vid efter resningen, då kan du jobba i lugn och ro utan att behöva svära över vädret.

Sen vad som är mest ekonomiskt är ju väldigt olika. Man får väl räkna en massa och ta hänsyn till bl a räntekostnader, vad det kostar att vara ledig osv. Men det är klart, bygger du allt själv så borde det bli billigare i längden. Men det ska bli klart också, en granne till oss är inne på sitt nionde (!) byggår och det lär bli ett par år till... men han är nog lite extrem.

Vad gäller planeringen så börja med att ta fram huset och kolla med kommunen. Innan dess är det ju meningslöst att börja med några markarbeten. Kommunen kan ha massa idéer och har du otur kan du få dra det några vändor innan allt är ok.

Lycka till!
 
Inte kommit så långt som du men skall nog satsa på stomrest lev. sedan kan man fixa resten sedan.
Kolla in Villavarm de förklarar fördelarna med stomrest.

 
Snälla Byggaren skriv mer, här behövs råd i massor *ler*
Försöker komma till skott med mitt första.

Vill ha energisnålt hus , gärna med solvärme.
Mest inne på Villa Varms lösningar för golv , ventilation.
1 plan med loft , . kanske med vinkel, uterum , stor tvättstuga/pannrum, klädförråd.
Köpa stomrest.
 
Bor inte på någon av långsidorna.
Skall se om jag hittar en sådan där linjal i bokhandeln.
Kul det där du skrev om Köksöar ... :D
 
På vad sätt är tomten "Drömtomten"?

Svaret på den frågan säger mycket om vilket hus som bör hamna där. Ju mer ni vet om tomten och drömmen, dess skarpare kontur får Huset.
 
Har du någon bra länk till Wolgast hus ?
Det har kommit ut en bok om Snåla hus som jag skall kolla in , se start sidan för de intresserade..

Formen på huset ?
Vet inte om man kan hård dra det här med energibesparing hur mycket som helst.
Då kanske man hellre skulle besvära sig med att gå ut i sin mark och hygga ved *ler*

Synd att man bor långt från framsidan du har ju väldigt mycket att komma med ...

Var på husvisning i helgen , A-hus ekenäs.
Mest för att se på rumsstorlekar mm.
De mindre barnrummen t.ex bör ju inte vara mindre än ca 12 kvm.
I A-Bladet stod det att det vore bra med allrum till barnen så de kunde umgås med sina kompisar.
Bättre med stora egna rum anser jag , man kan ju inte ha hur stort hus som helst.
Vardagsrum på ca 40 kvm hade detta huset.
Är nog något man kan minska på.
Snett badrum/sovrum , går inte ann ..

Frånluftspump antar jag det var.
Friskluftsventiler i rummen där det drar in kall luft.
Hur kan detta vara det vanligast förekommande systemet nu på 2006 ?
Någon som tycker det funkar bra ?

Till Truls som startade tråden och sedan försvann.
Man bör nog starta med avloppet först.
Låna bok på biblioteket.
Sedan får man placera vattenbrunnen.
 
En annan tanke är att lösvirkesbygga med en lokal snickare, eller kompissnickare....
Så har vi gjort, en kompis som är snickare hjälpte till med stomresning (på timme), och därefter med sånt som jag/vi behövde hjälp med.

Jag är helt övertygad om att det inte behöver bli dyrare (i synnerhet om man har lite kontakter) och ganska säker på att det blir bättre att lösvirkesbygga än att köpa prefab.

Våran stomme, ytterväggar, innerväggar, fönster, dörrar, isolering, tak etc till både hus och garage har kostat ca 500.000:- (med lite rabatter på brädgårn)
Vi har byggt 1 1/2 plan på ca 190m2 och garage på 40m2
 
Detta verkar vara tråden som passar mig perfekt ;)
Vi är också på g att "komma igång". Har varit hos en lösvirkesfirma och väntar förslag. Träffar prefab-firma i veckan.

Hur stenhårda är planbestämmelserna?
Vi har en tomt där lutningen på taket skall vara 32-33 grader (alltså inte mycket att spela på) gäller detta hela taket eller kan man ha annan lutning på vissa delar? Hur stora delar då i %?
Nockhöjden får vara 7 meter, men om man vill ha någon del högra en pytteliten... får man det då? och väggliven 3,5m är det samma sak där att det är hugget i sten eller något flexibelt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.