Hej,
jag har ett varmgarage med två äldre elradiatorer som i princip är förbrukade. Förra vintern, som var min första vinter med garaget, snålade jaq och hade ingen värme på i garaget. Jag hade ändå plusgrader i garaget hela vintern men jag inbillar mig att bilen inte gillade det nåt vidare, för i våras noterade jag de första små rostfläckarna på bilen och bromsarna rostade så att jag fick byta skivor och belägg i våras. nu vet jag inte om det var garagets fel eller om det hade hänt ändå, men varmgarage är ju inte optimalt ur rostsynpunkt.

nu har jag ny bil och vill inte att den ska rosta och tänkte därför bättra på miljön i garaget. dels tänker jag skaffa nya elradiatorer (oljefyllda) så det blir lite bättre ekonomi i uppvärmingen. Men frågan är om jag ska göra nåt åt fukten också. Vad händer om jag ställer in en luftavfuktare, kommer den försöka avfukta hela världen då eftersom garaget knappast är helt tätt? eller en fuktstyrd fläkt? fast en fläkt kanske gör att jag eldar för kråkorna och blåser ut all uppvärmd luft?
 
Jag har en 1000:- avfuktare i mitt enbilsgarage.
Ingen övrig värme. Det är lagom torrt för bilen enligt mig.

// Magnus
 
Jag har som du tänkt, 2 oljefyllda radiatorer som håller 12-15 grader i garaget.

Upplevde det som ruskigt fuktigt därinne när man var där och skruvade. Skaffade en billig avfuktare och det vart kanonluft. Kostade mellan 1000-1500 nån stans.
 
jag var runt och frågade lite på två byggvaruhus och på båda rekommenderade de direktverkande elradiatorer snarare än oljefyllda bla eftersom de ger torrare luft, och ingen av dem verkade tycka att luftavfuktare var särskilt nödvändigt. direktverkande elradiatorer känns inte så ekonomiskt, eller är de moderna så pass bra att det inte är nån skillnad mot oljefyllda, någon som vet?
 
Där öppnade du pandoras ask. ;)
Det som talar för elpaneler är att de snabbt börjar ge värme, å andra sidan finns det ingen tröghet i dem som håller värmen. Inbillar mig att om man tar elpaneler med konvektorfunktion så är de mer effektiva än rena paneler som blir glödheta.

Torrare luft? Är inte det en seglivad myt? Förstår inte riktigt hur olika värmekällor skulle kunna avfukta luften. Så länge du bara värmer upp den kommer vattenmolekylerna inte att försvinna men du sänker den relativa luftfuktigheten i och med att varmare luft kan bära mer vatten.

Mitt tips är att kika på Blocket efter en vettig avfuktare, typ Woods DS12. Jag har en billig rackare (Appliance) och den kommer i självsvängning så fort den startar. För ett herrans liv med andra ord. Igår plockade jag en DS12 på Blocket för under 800 kr. Oavsett kan det vara vettigt att ha en avfuktare som det går att ansluta en vanlig trädgårdsslang till för att leda bort vattnet.
 
Avfuktare känns smakligt eftersom bilen kommer torka snabbare. 12-15 grader är ganska kallt och bilen kommer att vara fuktig länge i den tempraturen. Tänk ochså på att dra in mindre vatten i garaget, t ex sopa av snö av bilen innan du kör in den och bromsa hårt en gång om det regnat ute så att skivorna blir torra innan du ställer in bilen.
 
Men ändå är det nog så att bilar som körs in och ut i ett varmgarage hela vintern kommer att rosta mer än bilar som står ute och bara värmer upp kupén och motorn nån timme innan start. Omväxlande kallt och varmt är det som fäller ut kondens ur luften och ingen avfuktare i världen kommer att avfukta hålrummen i kaross och ram. Tror jag alla fall utan att vara ventilationsexpert iofs.
 
Så är det. Den optimala bilförvaringen måste vara carport med motor och kupevärmare på timer. I alla fall om du bor där det är kallt på vintern. Är det plusgrader för det mesta känns det som att det är vettigt att torka bilen helt efter körning eftersom saltet behöver fukt för att äta upp bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.