ska bygga nytt 1 1/2 plans villa på värmdö. Tomten är delvis bergstomt.

Vi kommer att ha en gjuten sula med inbyggd vattenburen golvvärme nedervåningen och förmodligen radiatorer på övervåningen.

På nedervåningen kommer vi även att ha en kamin.

På övervåningen är det framöver tänkt att vi ska ha ett massagebadkar.

Huset kommer att vara på 200 kvm.

Vi står nu och velar mellan frånluftsvärmepump och bergvärme och vet varken ut eller in. Båda systemen har både för och nackdelar.

Behöver hjälp, råd och synpunkter med detta val. Tacksam även för tips på installatörer för de olika systemen i stockholmsområdet.



 
en bergvärme pump går att kompletera med ett agrigat som tar tilvara på den varma frånluften !

delvis bergstomt skriver du, det går altså inte att förlägga ytjordvärme?

dom flästa frånluftsvärmepumpar går stora delar av vintern på elpatron.

har du några uppgifter på hur mycke energi dit hus ska dra vid en viss inomhus temp?
 
Chribbe66,

Vi har ett 1,5 planshus på 200 m2 byggt 2004. Vi satsade en kraftig frånluftsvärmepump från Comfortzone. Den är på 5 kW, dvs lika kraftig som en mindre bergvärmeanläggning. Anläggningskostnaden blir lägre och installationen enklare än bergvärme.

Prognosen pekar på en årsförbrukning på ca 14 000 kWh inkl hushållsel. Jag värmer även upp ett förråd på 17 m2 samt ett garage på 40 m2 till ca 10 grader (direktel). Vi badar ungefär en gång/vecka i ett stort badkar. Vi har ingen extra varmvattenberedare, men kommer kanske att komplettera med det senare.
 
Jag tror att det är på Nibes sida det står någonstans i stil med :

det råder begreppsförvirring ibland, en frånluftsvärmepump är ett alternativ för att tillvarata värme i den luft man ventilerar ut ur huset, men den luften har i sin tur blivit uppvärmd av någon annan värmekälla som tex kan vara en bergvärmepump.

 
Ytjordvärme går tyvärr inte att anlägga. Jag har ingen exakt siffra på den energi som det ska dra men enligt en husleverantör (som vi till slut valde bort) så var energiförbrukning 27000 kWh och det är den siffra jag har.

Nu valde vi en annan leverantör med bättre isolering och billigare!
 
chribbe66 skrev:
Ytjordvärme går tyvärr inte att anlägga. Jag har ingen exakt siffra på den energi som det ska dra men enligt en husleverantör (som vi till slut valde bort) så var energiförbrukning 27000 kWh och det är den siffra jag har.

Nu valde vi en annan leverantör med bättre isolering och billigare!
27000kW i uppvärmning ? har ni inga glas i fönstrena?
vad har dom då räknat på för inomhus temp?

defenetivt bergvärme med den energi åtgångn !!!
 
Yondalar skrev:
Jag tror att det är på Nibes sida det står någonstans i stil med :

det råder begreppsförvirring ibland, en frånluftsvärmepump är ett alternativ för att tillvarata värme i den luft man ventilerar ut ur huset, men den luften har i sin tur blivit uppvärmd av någon annan värmekälla som tex kan vara en bergvärmepump.
Värmen i frånluften kan utnyttjas betydligt bättre än man gjort hittills (läs innan Comfortzone). FVP:ar kom till för att tillgodose ett lagkrav som sa att värmen i ventilationsluften måste återvinnas. Typiskt var dessa värmepumpar på 1-2 kW och den avluft som lämnade huset hade en temp på ca 5 plusgrader. De flesta FVP:ar som säljs idag är fortfarande på ca 2 kW. De fyller sin funktion i mindre hus med litet värmebehov. De ger faktiskt en besparing på ca 7000 kWh/år.

Men det finns faktiskt mer värme att ta ur frånluften. CZ har en scrollkompressor som ger en värmeeffekt på 5 kW. Avluften har en temp på 10-15 minusgrader. Kompressorn är dessutom varvtalsstyrd för att ge en hög värmefaktor. Besparingen beror på husstorleken, större ventilationsflöde ger större besparing. CZ anger upp till 16000 kWh/år i besparing. Den använder det normenliga ventilationsflödet som man måste ha enligt Boverket. Vid bergvärmeanläggningar blåses avluften i de flesta fall ur huset utan återvinning och värmeförlusten täcks av bergvärmepumpen.

Det blir ju även mer och mer poppis med luft/vatten värmepumpar. De anger stolt att de fungerar ned till -20 grader om än med dålig COP. CZ jobbar med full COP hur kallt det än är ute eftersom ventilationluften alltid håller rumstemperatur. Avfrostningen blir även enklare eftersom man bara använder sig av den varma ventilationsluften.

Att Nibe anger det du skriver är ju ganska talande eftersom de inte har någon motsvarande produkt på programmet.
 
CarMan skrev:
27000kW i uppvärmning ? har ni inga glas i fönstrena?
vad har dom då räknat på för inomhus temp?

defenetivt bergvärme med den energi åtgångn !!!
Dom är nog inte helt ute och cyklar. Min hustillverkare anger att mitt hus brukar dra ca 20 000 kWh med IVT 490. Besparingen med IVT490 brukar vara i stil med 7000 kWh. Jag har 215 mm isolering i väggarna och 400 mm lösull på vinden. Fönstren har ett U-värde på inte fullt så fantastiska 1,7 (men de är underbart snygga)
 
en luft vatten värmepump har obegränsad mängd ute luft att "värma " med.
en frånluftsvärmepump värmer med din frånluft från huset. desto mer luft du ger den desto med ny luft måste värmas up.

om det nu rörsig om 27000kWh i uppvärmeni + vatten + hushåls el. så är det bara bergvärme som gäller.
han hamnar ju på en total elförbrukning på 35-40 000kWh
 
CarMan, skärpning! En frånluftsvärmepump använder det ventilationsflöde som är krav på enligt Boverket. Inte mer än så. Denna varma ventilationsluft blåser man rakt ut om man kör bergvärme, eller?

En uteluftsvärmepump har obegränsat med luft (kall luft vintertid då man behöver värmen) och det gör att man kan få högre effekt än de 5 kW Comfortzone ger. Men 5 kW räcker för de flesta nyproducerade hus och de flesta mindre äldre hus.

Jag menade 27 000 kWh inkl hushållsel. Jag får ned det till ca 14 000 kWh i min kåk med CZ. Med bergvärme kan man kanske få ned förbrukningen ytterligare några tusen kWh, men till en investeringskostnad på ytterligare 50 000 - 100 000. Det tar ju minst 30 år att ta hem den investeringen!
 
dejag är inte dum, det jag menar är att du inte har obegränsat med luftflöde.

om han inte gört av med 27 00kW i uppvärmning utan det är total elförbrukning så är det ju helt andra siffror.

jag efterlyste husets energiförbrukning & antog att det var det han uppgav.

om nu energi förbrukningen är 15-20 kWh + vatten & hushåls el så kan en Comfortzone vara ett alternativ, men ingen annan frånluftsvärmepump ger en tilräckligt bra besparing om man tittar långsiktigt. för vi antarväll att han inte ska sälja huset inom 5 år.


själv så kommer jag att hamna på ca 6 000kWh för vatten & värme på mitt 230m2 hus från 69 som är tilläggsisolerat & har bergvärme.
 
Det är bra värden CarMan! Jag tror att jag kommer att ha ca 7000 - 8000 kWh/år för värme och varmvatten. Ska snart installera kWh-mätare på värmepumpen. Det ska bli intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.