Hej!

Jag har en gammal panna som orsakar mig mycket huvudbry och bekymmer.
Kortfattat så är den hopplös att ställa primär- och sekundärluft på. Det som ena dagen funkar är andra dagen helt åt skogen. Kanske inte så konstigt med tanke på väder och så, men effekten det medför är jobbig.

Om jag har bra drag (t.ex om det blåser) så får jag väldigt lätt pulserande förbränning, dvs det bildas mer brännbara gaser än pannan hinner förbränna. Det brummar i hela pannrummet. Om jag då minskar primärluften så är det en väldigt svår balansgång för att inte allt ska strypas och det börjar ryka.

Idag å andra sidan - vindstilla. Tändning gick bra, det tog sig fint när jag stängde spjället men efter en halvtimma hade jag ingen låga i flamkoppen och rökgastempen låg på 100 grader (normalt 160-180). Ökade primärluften och efter en stund brann det bra. Efter ytterligare en stund hade jag våldsamt pulserande i pannrummet och minskade då primärluften lite igen. Allt lugnt tills det kom en liten vindpust och vips så vibrerade luften i hela pannrummet igen.

Är detta farligt på nåt sätt? Om jag inte sprang ner i pannrummet var 10:e minut skulle jag ju inte upptäcka och kunna justera. Vad kan hända?

Ska skaffa motdragslucka för att kanske kunna utjämna draget lite.
 
Skaffa en motdragslucka och se till att ha tillräcklig luft in till pannrum
gärna samma area som skorsten
för att förbränna 1kg kol behövs ca.9m2 luft i teorin lite större mängd i praktiken
torr ved innehåller ca.50% kol sjunker med stigande fukthalt

Mvh pr95
 
Till pannrummet finns en vanlig gallerventil och två runda hål i storlek som toarullar (tomma) ungefär. Jag brukar öppna ett av fönstren när jag eldar. Skorstenen vet jag ej area på men det är draget sånt där rör/slang i den.

Motdragslucka är på G.
 
Då ordnar det sig när motdragsluckan är monterad
Vilken typ av förbränningspanna är det det du eldar i?
Om de är en panna med fläkt kan det förekomma lite inrykning innan pannan kommit "igång" specielt sommar när draget är lägre- man får lite tryck i skorsten -
 
Har en Diom Vedunic 835, skruttig keramisk sak med fläkt (underförbränning).
Det ryker redan in, så jag får väl vänja mig vid mer :)
 
Hej.
Kolla så att det sluter tätt vid direktspjället. Det blir gärna hårda avlagringar där och då kan det bli att läcka ut där istället för att gå den rätta vägen.
Jag var med om det själv och kunde inte begripa vad det var som gjorde att jag inte fick pannan att brinna bra. Så pröva att öppna spjället och gör rent runt anslutningen.
 
Eftersom jag är total gröngöling vad gäller pannor undrar jag var öppnar jag då? Alltså jag vet ju vilken spak som öppnar o stänger spjället, men hur kommer jag åt själva grejen?
 
När pannan får "rätt" drag går den att justera in tydligen känslig med för
lite/mycket drag svårt att hitta rätt förhållande mellan primär o. sekundär
i många fall ligger problemet i för mycket primärluft
Ifall det ryker in är det väl otätt någonstans -skorstens anslutning?
 
Ja, det kan det vara också, men inrykningen sker främst genom vedluckan när man ska lägga in mer ved. Även om spjället är öppet kan det ryka in som fasen. Brukar ibland också bli att elden halvslocknar och när man öppnar luckan säger det "FOFF!" och så har man en 2 meters rökkvast i nyllet när elden (gaserna) flammar upp när syre kommer in.
 
Spjället kommer du åt genom samma lucka som du öppnar för att sota kanalerna. Spjället ligger ovanför kanalerna in mot framsidan av pannan. Du kan också känna luckan inifrån vedmagasinet, längst in rakt upp. Det kan bildas tjära där som även kan göra spjället svårt att öppna.
 
Vilken fläkt? Tryckande sitter oftast frame på pannan och blåser in luft i eldstad. Sugande sitter bakom mellan eldstad och skorsten och suger ut rökgaser. Vid tryckande ryker det in mer än vid sugande.
Om tryckande - kan du stoppa fläkten medan du lägger in ved? Det kan minska inrykningen.
Fungerar fläkten som den ska? Börde ju evakuera dom gaser som orsakar rökkvasten. Eller stryps elden så att fläkten stannar?

Missa inte Greger2 tips om direktspjäll.
Direktspjäll är ett spjäll som man kan öppna och släppa rökgaser direkt till skorsten den kortaste vägen och används endast vid start/upptändning för att kunna tända snabbt och värma skorstenen /skapa skorstensdrag. När det brinner skall den vara stängd och hålla TÄTT och rökgaser skall gå den långa vägen förbi värmeöverföringsytor dvs bak i pannan där röken värmer vatten och där man ska sota rent . Är spjället öppet eller otätt så kan en stor del av primärluften sticka den vägen utan att gå genom brasan och det brinner mycket dåligt. Har du tur att det i alla fall brinner bra med ett otätt direktspjäll så kan det ändå bli för lite luft till brasan och då kan det pulsera ändå i skorstenen.
Motdragsluckan hjälper ej om direktspjället är ur funktion.

Nu vet jag inte hur din panna ser ut men principen är nog ganska lik i alla underförbränningspannor så kanske har du någon nytta av min beskrivning :).

Ta en närmare tit på din panna när du sotar den. Skaffa dej en pannlampa/ficklampa för att kunna se i det kolsvarta inre :).
lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Pannan har tryckande fläkt. Rökkvasten verkar uppstå för att fläkten inte förmår ge tillräckligt med luft ibland. För mycket brännbara gaser för vad fläkten ger luft som jag uppfattar det.

Fläkten stänger jag alltid av när jag lägger in ved, annars blir det ett riktigt rökinferno :) Öppnar direktspjället, stänger av fläkten, öppnar vedluckan och lägger in, stänger luckan, sätter på fläkten och stänger spjället. Funkar oftast ganska bra men man får vara snabb in med veden annars blir det mycket rök.

Ska kolla direktspjället. Helst skulle jag vilja ha hit nån som kollade på pannan eller byta den mot en annan men tanken är att elda upp den ved vi har (1-2 års förbrukning) och sedan fundera på ny uppvärmning - bergvärme eller liknande. Vill därför inte lägga en massa pengar på pannan (som enligt sotaren ändå är en helkass modell).
 
_ap_
ge inte upp vedeldningen, det finns pannor som gör eldandet till ett nöje.
Borra nu och på 8-10år kommer kW priset ligga på samma som direktel idag.
förmodligen..
Synd att en skit panna ska förstöra ett annars så fint bränsle som ved.

Har däremot ingen lösning på ditt problem..tyvärr..
 
Känns som att direktspjället inte funkar om du får en stor rökkvast när du öppnar luckan, kommer inte ihåg att det var så hos mina föräldrar med likadan panna. Tyckte faktist att den funkade helt okej, men visst lite rök det in om man hade luckan öppen en längre stund. Känner du att spjället öppnas och stängs när du drar ut/in spaken. Har för mig att det var ganska tungjobbat spjället. Lys med en lampa in upp i bakkanten i vedmagasinet där ser du luckan, kolla att den öppnar och stänger.
 
Ja, det känns som att spjället öppnas och stängs. Rökkvasten kommer väldigt sällan alltså och bara när elden liksom kvävts trots att massor av brännbara gaser finns. Då blir det som en liten explosion när man öppnar luckan och syret kommer till. Som i den där filmen "Eldstorm" med Kurt Russel när de öppnar nån dörr och rummet exploderar i eld... fast här blir det mest rök :)

Vedeldningen i all ära, men allt staplande av ved för torkning, bära in den i vedboden, bära ner den i pannrummet och sen själva eldandet. Skulle man räkna timpeng på det så kan man köra direktverkande el med alla fönster öppna året om ;-)

Det finns liksom inte tid till allt meck när man har renovering och småbarn att tänka på. I alla fall har inte jag den tiden. Som det känns nu i alla fall.

Kommer att ha kvar pannan som backup och en kakelugn för myseldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.