Hej,
Jag har just rivit ner en vägg med plankor i sommarhuset från -74 och ska sätta dit släta gipsskivor på reglarna. Närliggande väggar är släta spånskivor i tjocklek 1cm. Hittar inga gipsskivor med det måttet - har jag mätt fel? Ska jag ha gipsskivor som inte är avfasade mot kanterna?

Dessutom, borde jag byta ut isoleringen som nu är ca 35 år? Åldras sånt? Framför isoleringen satt papp med silver på ena sidan. Används sånt idag?

Tacksam för all hjälp!

/S
 
Vad menar du med närliggande väggar?
Är det en enda lång vägg med "hål" i just nu, eller är närliggande väggar i vinkel med objektet?

Gips mot spån kan/kommer att bli rörelse i fogarna = sprickor i spackel.
I ett hörn är det ingen fara, då det kan döljas med mjukfog, men mindre bra mitt på en vägg.


//Daniel
 
Tackar för svar och hjälp!

Ja närliggande väggar är alltså om man tänker en lång slät vägg av spånskivor. Mitt på väggen kommer ett parti träplankor istället som "variation" eller varför dom satte upp dom. När jag rev ner plankorna så hade jag till höger och vänster om de nu blottade reglarna/isoleringen spånskivor. Idén var att göra allt slätt med nya gipsskivor istället för planket.

Tyvärr är spånskivor lite udda tjocka och jag är också osäker på isoleringen och pappen. Man kan ju alltid smälla upp nåt, men jobbigt om det inte blir bra.

/S
 
Hmmm - du har ingen bild att lägga upp?

Rent spontant kan jag säga att det låter inte som en bra idé att sätta upp gips där.
Speciellt inte som spånen inte är jämntjock heller - det är jättesvårt att spackla ut en så stor nivåskillnad så att det blir snyggt.

Dra ner spånen också - en gipsskiva kostar inte mer än 80 kr!
Ett par såna är billigt för att få ett bra slutresultat.

//D.
 
Här är en bild.

http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/1357

Det bruna i mitten är alltså den lösa pappen med silver på baksidan. Bakom den är det isolering. Spåskivorna är det som är målat vitt. Så det är bara på mindre ställen med kontakt mellan de kommande gipsskivorna och spånskivorna.

/S
 
Ser inte hur det ser ut under fönster till vänster i bild, men det kan gå att "fuska" till det där.
Sätt fasningen mot fönstret och lägg en pappremsa i spackelskarven, så kan/bör det hålla.
På så vis blir det lättare för dig att gömma nivåskillnaden mellan gips och spån också.
Ovanför dörrhålet kan du sätt rak kant mot spånen och remsa.
Den lilla "kullen" som blir lär inte synas uppe vid taket .

Nackdelen är att det är ett fritidshus (var det väl?). Antar att temp och fuktighet går lite upp och ner
och då finns det risk att det drar sig i skarvarna...

//D.
 
Jag har sett att Byggmax har en gipsskiva för utvändigt bruk som är 9,5mm tjock. Vet dock inte om denna är övermålningsbar.

Klippt från Norgips sida (vet dock inte Byggmax använder de som leverantör):

"Fråga: Kan man målningsbehandla en Utvändig gipsskiva?
Svar: Norgips Utvändig och Utvändig-X är inte avsedda för någon form av ytbehandling. Gipskärnan innehåller paraffinvax som är vattenavstötande samt att kartongen på Utvändig-X (röd) är vattenavvisande."

Skivans kanter saknar förmodligen också spackelförsänkning.
 
Redigerat:
Tack för era svar och hjälp. Nu sitter skivorna på plats och det ser mycket bra ut. Ska spackla en andra gång och finslipa lite, sen dags för målning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.