Hej

Jag har en fråga angående spottar i tak:

Jag har ett garage som jag bygger om till uterum/kontor. Det är 598 * 347 och ca 200 cm i tak.

Jag hade tänk mig, och rätta mig om jag har fel:
12 st spottar 4*3 med (4 på längden) i taket. dimmade som en enhet. Jag har låg bygghöjd ovanför taket varför jag tänkte mig sätta A-dosor och sedan 12v 20W lamor i dessa. Spottarna parkopplas om 3 som kopplas till en trafo, en "puck" som tål 70W (tror jag det var). Längsta avstånd till trafon är ca 3 meter. transformatorerna parkopllas sedan till en dimmer. Jag vill ha vita spots och jag vet inte om det skall vara klarglas eller frostat glas i dom.

Frågor:
Räcker ljuset ?
Om ja räcker det med 10W spottar ?
Om nej hur många skall jag ha ?
Finns det 20W spottar som har låg inbyggnadshöjd och klarar enbart en A-dosa som "skydd" mot isolering ?
Om ni kan ge mig tips på vad som skall köpas in vore jag tacksam.

OBS det bör sägas att jag kommer att anlita en elektriker för installationen men måste dimensionera för dragningarna redan nu.

tackar för svar.

Mvh

Daniel Chilla
 
Jag är ingen expert men jag tror att ljuset kan kännas lite dämpat, gå absolut inte ner på 10w. Jag skulle nog föreslå att du tänker till om ev. ytterligare ljuskällor, ex någon vägglampa?

Det finns flera spottar som är gjorda för att monteras i a dosor, kolla ex Vinga. Finns på elbutik.se. Troligen på flera av de andra webshopparna också.

Jag tittade på en sådan lösning för några år sedan, då gällde det iofs ett kök där man kanske ställer lite högre krav på ljus, jag blev avrådd från att ta mindre än 35w.

Blev 10 st 50w i köket på en yta av ca 4,6 *3m. Fick ta "straffet" att fälla in burkar i taket.
 
Hej

Ja jag fattar vad du menar. Man vill ju ha bra ljus i alla fall ibland och därför en dimmer för att kunna välja.

Jag funderar nu på LED istället eftersom de inte räver ngn bygghöjd, kan seriekopplas, drar mindre.

Jag har letat men hittar inga omräkningstabeller eller beräkningar för hur mycket lampor och i vilka dimenssioner man behöver.....
 
Nu går iofs utvecklingen på LED fort, och jag har inte riktigt hängt med. Men såvitt jag förstår så duger de fortfarande inte som allmänbelysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.